Lars Løkke forstår ikke Matador

Af Sørine Gotfredsen 123

Det ligner opskriften på succes, når man i en nytårstale refererer til tv-serien Matador. De fleste elsker den højt, og efterhånden formår man knap at høre titelmelodien uden at få en klump i halsen. Denne følsomme mekanisme tiltager med alderen, sikkert også hos statsminister Lars Løkke Rasmussen, der nytårsdag præsenterede sin tolkning af livet i Korsbæk. Kort fortalt mener han, at pointen er, at man skal favne udvikling og forandring, eftersom vi jo her oplever, hvordan det snobbede og konservative Damernes Magasin går ned, mens Mads Skjern går frem, og tjenestepigen Agnes får sit eget. Alt dette er sandt, men hvis ikke Matador rummede et meget større budskab, var den ikke blevet så legendarisk. Det er kun på overfladen, at fortællingen handler om ambitiøs nytænkning kontra reaktionær fallit. Dybere nede beskriver den, hvad opbrud og forandring kan gøre ved mennesker, og langt hen ad vejen modsiger Matador faktisk det budskab, statsministeren indledte 2017 med.

I Matador går udvikling og økonomisk fremgang nemlig hånd i hånd med menneskelig rådvildhed. Mest udtalt, naturligvis, hos familien Skjern, hvor Mads` afstumpethed tager til, mens børnene lægger afstand, og Ingeborg resignerer som pyntegenstand i den dyre villa. Agnes bevæger sig opad i verden som forretningskvinde, men hun betaler en høj pris og repræsenterer to træk, der er så synlige i dag. Hun er underlagt en evig trang til at præstere og erobre status, og hun udstråler mere og mere i løbet af serien det utilfredse menneskes udmattede frustration. Derudover får hun sin mand kørt så meget ud på et sidespor, at man ikke blot aner konturerne af vor tids skilsmissestatistik, men også det feministisk styrede samfund hvor mange mænd ikke ved, om de skal bage boller eller gennemføre endnu en ironman. Agnes og Mads Skjern er økonomiske succeser, men menneskeligt set styrer de mod tomhed, og hvem fremstår mest i balance ved seriens afslutning? Det gør familien Varnæs, der fortsat hviler i konventionen, det urokkelige grisehandlerpar, og Elisabeth Friis og Kresten Skjern i deres aura af tolerance og klassisk musik. For hver gang man ser Matador, gribes man lidt mere af de to ensomme figurer – Agnes Jensen og Mads Skjern – og budskabet i den elskede tv-serie er ikke blot, at ”udvikling giver muligheder”, som Løkke Rasmussen sagde i sin tale. Lige så meget fortæller den, at mennesker midt i udviklingen kan fortabes.

Vore politikere mestrer sjældent den mere raffinerede livstolkning, og dette års statsministernytårstale understregede det. Med ordene om at det siden Matador kun er gået én vej – fremad – afslører Lars Løkke mangel på sans for tidens problemer. Foragten for egen historie og religion, der fulgte 68-oprøret, en familiekultur i opbrud, indvandring, ensomhed, misbrug af kloden, og et teknologisk herredømme med stillesiddende børn og tabet af evne til dybere koncentration til følge. Blot for at nævne noget. Og nej, man skal ikke forfalde til at hævde, at alt var bedre i gamle dage, men budskabet om at udviklingen siden Matador kun er gået fremad udgør en så voldsom forsimpling, at man må tvivle på afsenderens evne til at iagttage verden. Sig mig, hvordan du fortolker Matador, og jeg skal sige dig, hvilken statsminister du er.

123 kommentarer RSS

  1. Af Flemming Lau

    -

    Man kan ikke forvente en mere sofistikeret tolkning, fra en røver kapitalistisk lakaj hvis gud er mammon!

    Svar
  2. Af Niels Juul Hansen

    -

    At lægge så meget i en underholdningsserie fra DR er vildt overdrevet.

    Og at Lars Løkke Rasmussen har set serien 20 gange, som han påstår i sin nytårstale, det nægter jeg simpelthen at tro på.

    Lise Nørgaard har været en progressiv kvinde i det kulturradikale miljø, og jeg tror, at det har været hende meget magtpåliggende at skabe nogle stærke kvindeportrætter.

    Så, Sørine, glem Lars Løkke.

    Danmark har altid været en nation af grisehandlere – især under besættelsen hvor venstrebønderne tjente fedt på at eksportere de danske svin.

    Svar
  3. Af Niels Juul Hansen

    -

    @Flemming Lau

    Det er bare en opdigtet TV-serie, så spar på udråbstegnene. 🙂

    Svar
  4. Af Niels Larsen

    -

    Flemming Lau – 8. januar 2017 13:01 siger, hvad siges skal.

    Lars Løkke ejer ikke empati.

    Svar
  5. Af Flemming Lau

    -

    Ja men Løkke er ikke opdigtet, han er landets statsminister og visions løs. Den nytårstale blev i nødværge skyllet ned med en snaps, og det duer ikke med munden fuld af kranse kage! Væmmelse på væmmelse.

    Svar
  6. Af Niels Lemche

    -

    Kære Sørine, et superfint indlæg. Det er klart, at det sædvanlige slæng på bloggene straks dukkede op med dumsmarte bemærkninger, der egentlig ikke havde meget med emnet at gøre.

    Der er forskellige måder at tolke Matador, og alene af den grund er serien en klassiker, som vil stå længe. Der er også nogle meget symbolske handlinger, som da Mads Skjern modtager ridderkorset til sidst: Det officielle Danmarks anerkendelse. Lise Nørgaard er ganske vist kulturradikal, og Matador er hendes Danmarkskrønike, så det er måske kun ironisk; men det er det ikke for familien Varnæs, og var det egentlig det, dengang serien blev sendt første gang? Siger serien noget om de enkelte mennesker, ja, bestemt, men også om helheden, om hvorledes et lille samfund uden for den europæiske malstrøm, dvs. Danmark, slæbes ind i den og slipper helskindet ud af den anden ende. Kunne man sætte etiketten på serien: Den handler om den generation, der klarede skærene og bragte landet ind i fremtiden, og slutningen kunne symbolsk tolkes som: ‘Godt gået!’ Serien har dog ikke den sublime ironi, som dens tyske modstykke ‘Heimat’ har, som i scenen, hvor de kommer til Marias begravelse, og kisten står midt på gaden i øsende regnvejr, mens begravelsestoget er gået på kroen så længe det varer. Som en kollega i mit fag og religionshistorie, som du godt kender, sagde: Heimat er en usentimental Matador.

    Statsministerens fortolkning er nok den banale, som er typisk for en venstreliberal.

    Svar
  7. Af Niels Juul Hansen

    -

    @Niels Lemche

    Når man ikke deler dine holdninger, tilhører man åbenbart ‘et slæng’.

    Besynderlig argumentationsform.

    Matadors succes skyldes en fantastisk god historie og fantastisk gode skuespilpræstationer, helt på højde med de bedste udenlandske tv-serier.

    Danmarks Radio har også efter Matador vist, at man kan producere tv-dramatik, som nyder stor opmærksomhed uden for Danmark, og som har vundet prestigefulde priser.

    Lise Nørgaard har præsteret at tegne så mange portrætter fra forskellige samfundslag, at de fleste danskere kan finde et at spejle sig selv i – som du eksempelvis kan spejle dig i Mads Skjern og ridderkorset.

    Problemet er, at folk som Lars Løkke, Sørine Gotfredsen, du selv, Lemche og mange andre glemmer, at det en populær underholdningsserie, og begynder at at tolke og lede efter budskaber.

    Svar
  8. Af L. Frederiksen

    -

    Hørt! Lars Løkkes format (eller mangel på samme) afsløres igen ved denne nytårstale. Ser frem til at vi en dag igen får en statsmand/kvinde som evner at lede dette land. Indtil videre står vi nærmest i stampe. Javel, der er gang i økonomien, men som land og befolkning ligner vi en plante, som mangler gødning. Hvor er Ånden blevet af? Det, du taler om Sørine er jo Ånd. I min optik findes denne ånd både i det konservative, det radikale og det bonde-/højskolevenstre, som vi ser i nogle af karaktererne i Matador, men også oprørets, indignationens og den kunstneriske ånd, som optegnes for os i serien, som jo ikke kun Lise Nørgaard er forfatter til, kan det være værd at fremhæve som lidt af en mangelvare i nutidens Danmark. “Der var højere til loftet i 80’erne” siges det i en portrætudsendelse af dette årti, som i denne uge har kørt på DR K. Det tænker jeg også tit. Statsministerens udtalelse om at det ikke var bedre i gamle dage, den vil jeg gerne udfordre. Dog ikke på den måde at vi skal sætte samfundet tilbage. Men at vi vender blikket og henter noget af det værdifulde i det åndelige arvegods tilbage og anvender det til at løfte os ud af det materialistiske, selvtilstrækkelige og modløse mørke vi er fastlåst i. Det eneste, det kræver er at vi tager bindet for øjnene, så vi kan se mørket. Hvad, der skal til for at åbne vore øjne ved jeg ikke, men jeg tror vor gode, kloge Dronning har fat i noget, når hun taler om planter, som skal bevare deres rødder, men skifte jorden. Det er jo netop, hvad Varnæs familien gør i Matador. De åbner sig for nye strømninger, fra Skjern til Gitte Grå, til kunstmaleren Ernst Nyborg, den forfulgte jøde og så videre, og de udvikler sig ved disse møder, samtidig med at de beholder deres dybe, nationalkonservative rødder. Jeg blev så glad, selvom jeg nok var en af de få, da Margrethe Vestager (R) og Lars Barfoed (K) trykkede hænder ved en valgkamp for snart længe siden. For det er de historiske kræfter bag disse to partier, og med kerneværdierne i S og V, som i fællesskab kan løfte os videre i en sund retning. Lad os nu få givet rødderne lidt frisk muld og gødning.

    Svar
  9. Af Niels Larsen

    -

    Når nu L. Frederiksen kommenterer på Løkkes løgn om, at det ikke var bedre i gamle dage:

    Lars Løkke ævlede i nytårstalen om, at det ikke var bedre i gamle dage – han er fuld af løgn.

    For 10 år siden futtede muslimerne ikke biler af i hobetal. Det gør de i dag.
    For 10 år siden smed utilpassede afrikanere ikke sten ned fra motorvejsbroer. Det gør de i dag.

    For 20 år siden kunne kvinderne gå ude om aftenen alene uden at frygte overfald, voldtægt og mord. Det kan de ikke i dag.
    For 20 år siden kunne kvinderne gå i svømmehaller uden at frygte at blive seksuelt forulempede. Det kan de ikke i dag.
    For 20 år siden kunne man gå på gaden udenfor et indkøbscenter uden at blive skudt ned. Det kan man ikke med sikkerhed gøre i dag.
    For 20 år siden blev folk ikke overfaldet og røvet af bander af utilpassede afrikanere og muslimer. Det bliver folk i hobetal i dag.
    For 20 år siden kom politiet, når der blev ringet efter det. Det gør politiet ikke i dag.
    For 20 år siden kunne vi stole på medierne. Det kan vi ikke i dag.

    For 40 år siden havde vi politikere, som tog vare på Danmark og danskerne. Det har vi ikke i dag.

    For 50 år siden var politikerne mandfolk M/K, som vedstod sig sine handlinger. Det har vi ikke i dag!

    Jo, Lars Løkke. Tingene – også økonomien for den enkelte, udsatte borger – var bedre i gamle dage!

    Svar
  10. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    NEJ ! –Statsminister Lars Løkke forstår heller ikke AT: Der igennem mange måneder har siddet muslimske djøffer –og har overflyttet millioner af kroner til muslimer, der befinder sig i Syrien ! –Og “kæmper imod danske soldater ” !! –Ufatteligt, at man ikke har fattet mistanke –når muslimer bliver udd. i “off. administration ” –Så er det bl.a. fordi de kan overflytte danske skatteborgeres surt betalte penge til Mellem-østen ! –Vi gad godt se den off. ansatte, der har sendt millioner af kroner til “muslimer, der befinder sig i Syrien ” !—Hvornår gør danskerne oprør ???????

    Svar
  11. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    “Lemche” ! –Du har ikke fattet 1 meter af noget-som-helst ! –Sådan er det nok med folk –der har hentet deres hyre hele livet i off. kasse 1 ! –Desolé !

    Svar
  12. Af Lisbeth Sørensen

    -

    Tingene var så absolut bedre før VKO tiden. 90érme var det lykkelige årti, nullerne det postfaktuelle årti med krige, og dette årti bliver indvandringens årti.

    Uden tvivl ser LLR Matador dagligt derhjemme på vhs bånd., Hele hans verdensbillede lader til at være opbygget af det konservative verdensbillede, der er Matador. Dog havede Matador -så vidt jeg erindre-ingen kriminel karakter?..Det var vist før Dr. Hansen startede med indbrud og hed Hr. Olsen?

    Svar
  13. Af Niels Lemche

    -

    NIELS LARSEN, kunne du ikke bare holde dig til emnet, eller har du aldrig set Matador? Det skulle ikke undre mig.

    Og alt den nostalgi: Du ævler simpelthen. F.eks. den der med kvinderne, der kunne gå ud alene, sikke dog noget forbandet vrøvl. Der findes garanteret statistikker, der fortæller, at du simpelthen lyver. Og den der med politiet, der kom, nej, det ved Gud de ikke gjorde, ikke mere end i dag. Og så den med at stole på medierne: Mener du de klassiske aviser og fjernsyn? Undskyld er det ikke de mange ‘udenoms-medier’ der har skabt en situation, hvor al viden så at sige fravælges til fordel for diverse kandestøberier?

    Og jeg kunne blive ved og ved. Forskellen er, at gavhoveder som dig ikke havde en chance for at bræge løs i det offentlige rum.

    Og så vores alles lille TEDDY-BJØRN, som det er så synd for: Jeg har aldrig hentet min løn. Den ble sat ind på min bankkonto. Du påstår oven i købet at bo i en nation, der stadig sætter pris på kultur og videnskab. Hvem er egentlig den dumme her?

    Svar
  14. Af Niels Larsen

    -

    Niels Lemche

    Jeg har oplevet indbrud 2 gange. I begyndelsen af 1980’erne og i 1994.

    Begge gange stille politiet og optog rapport.

    “Det er ikke alle steder, hvor antallet af anmeldelser er faldende. Voldssager er steget med 9,2 procent, tricktyverier med 150 procent, og anmeldelser for voldtægt er steget med 42 procent.” http://nyheder.tv2.dk/krimi/2014-08-28-politi-antallet-af-anmeldelser-p%C3%A5-det-laveste-siden-1980erne

    Og ikke fordi jeg læser Den korte Avis ret ofte, men hvis den fór med løgn ville de øvrige medier stå på nakken af hinanden for at påvise det. Det sker yderst sjældent.

    180 grader, Uriasposten og lignende medier har jeg større tiltro til end MSM – de undertrykker ikke ting som etnicitet etc.

    Og jo. Jeg har skam set Matador ikke en, men hele tre gange, så vidt jeg husker. Og jeg er udmærket bevidst om, at der ikke fandtes mange radikale i modstandsbevægelsen (1. løgn i Matador), at grisehandlerne var ret glade for tyskerne (2. løgn i Matador) og at de konservative var ret tilbageholdende med kritik af hr. Bæsts styre (3. løgn i Matador).

    Svar
  15. Af Niels Larsen

    -

    Filter-brok. :-/

    Svar
  16. Af jens andersen

    -

    Le m che, du skriver om “det sædvanlige slæng på bloggene”. Men det slæng tilhører du jo selv. Og du er virkelig ikke særlig kløgtig. Du mener at det går den rigtige vej med Sverige, du mener at Merkel er en stor og anstændig politiker, du mener at det radiale jelved-parti er et udmærket og fint parti, osv. Og igen og igen støtter du indvandringsindustrien. For mig at se forstår du nærmest ingenting, selvom du er dygtig rent sprogligt. Har du nogensinde set filmene på you tube om Merkel og migrant-krisen/one year on..??

    Svar
  17. Af j an

    -

    Mere filter-brok

    Svar
  18. Af Flemming Lau

    -

    Niels Larsen. Min oplevelse er også at samfundet, er blevet mere utrygt at færdes i. Når jeg tænker tilbage til ’68 hvor vi drenge og piger i baghaven, forsvarede Fort Laramie mod rødhuder. gik der ikke lang tid, fra naboen brokkede sig over larmen, til politiet stod udenfor matriklen. De trak bare på smilebåndet af os udklædte unger og kørte igen. Men det hændte adskillige gange de følgende år. Hvem med sin fornufts fulde brug, har fantasi til at forestille sig, at politiet ville prioritere den slags bagateller idag, selv hvis anmelderen var dyrelæge…? Nobody!

    Svar
  19. Af hvorfor denne dødssyge filter-redigering?

    -

    Hvorfor er filtret så emsigt på denne blog? Passer SG aldrig sin blog, eller foretrækker filtret politisk korrekte bloggere som NPL?

    Svar
  20. Af Flemming Lau

    -

    Filter problemer ? Prøv når i et antal gange forgæves har trykket sendt, så at trykke på pop Up fanen “Word Press fejl”. Det virker 9 af 10 gange!

    Svar
  21. Af Søren Jens Rasmussen

    -

    Hvilken smuk metafor – hvilket smukt spejlbillede.

    Og alt sammen så rigtigt om den Danske/Vores fællesskabsfølelse omkring Matador.

    Jeg husker også ‘Skråremspartiet’ og den yngste iblandt brødrene Varnæs – denne her vildfarne unge mand, der bankede på hos Bankdirektøren’s, da han blev færdig med at slås med Kommunisterne i denne Danske provinsby’s gader.

    Og så mange andre fine og kunstnerisk/historske detaljer – der jo også pryder Matador-serien.

    Kærligheden til Danmark og til de småborgelige Danskere er jo legio med denne folkefortælling.

    Svar
  22. Af Niels Lemche

    -

    JENS ANDERSEN, jeg har ved Gud aldrig sagt noget pænt om de radikale eller stemt på dem, men et indlæg som dit er lige ved at få mig til det …. lige ved.

    Svar
  23. Af L. Frederiksen

    -

    @Niels Larsen. Nu overdriver du voldsomt og nedgør urimeligt grupper af medborgere og nedgør politi og politikere helt urimeligt. Vel, vi har meget at frygte, når vi går udenfor vor dør. Vi kan risikere at blive kørt ned eller få en snebold i nakken. Men jeg er overbevist om, at vi ikke lever i større fare end i “gamle dage”. Der har altid været noget at frygte. Dengang i 70’er og 80’erne, som var min ungdom, og Matadors tid (i hvert fald, da den blev skrevet og produceret), da frygtede vi atomkrig, inflationen og arbejdsløshed, børnelokkeren, og på et tidspunkt HIV-aids. Der var vist også noget, der hed grønjakker, som man ikke havde lyst til at møde på en mørk S-station, og rockerne havde krig, hvor der også kunne flyve kugler gennem luften. Der var terror i Europa og bortførelser af forretningsmænd. Og kom ikke her: kvinder er altid blevet gramset på. Det hører ikke en bestemt kultur eller religion til. Sexchikane er til fra tidernes morgen (hvilket ikke berettiger den). Når jeg mener, at der var højere til loftet dengang, så mener jeg, at der var mere plads til at være, den man var. Nogle gik på værtshus og andre på café. Nogle trænede eliteidræt og nogle spillede old boys/girls fodbold eller håndbold i den lokale hal. Nogle var vegetarer og andre spiste flæskesteg og flødekager. Jyder talte jysk og Københavnerne københavnsk. Vi fik en tyrkisk dreng i klassen. Han var sjov og sød og faldt godt ind, selvom han ikke drak øl, som os andre. Nogle røg hash og andre dansede disco. Vi gik også sent i seng dengang, men stod op næste morgen tidlig og gik i gang med arbejde og studier, som sikkert for mange har været lige så sure og kedelige som nu, men nødvendigt. Hvis altså man var så heldig at have et arbejde. Jeg husker ikke at der blev set ned på folk, som ikke havde arbejde, for tiderne var hårde. Nogle gik nok ned med flaget og kom aldrig igang, det er sørgerligt. På mange måder er der her flere tilbud idag til mennesker fra det offentlige. Det er jeg ikke i tvivl om. Problemet idag er nok det billede folk har af, hvad det vil sige at lykkes. Hvordan vi skal leve og se ud. Hvordan vi skal bo og transporteres. Hvad man skal kunne, være og gøre. Vores målestok er blevet helt forkert og det er godt hjulpet af amerikanske TV serier og desværre også vores allesammens DR. Lad mig bare nævne X factor, hammerslag og alle mulige mad og sundhedsprogrammer. Heldigvis er der også guldkorn som serien om frisøren på Nørrebro, som jeg ikke kan huske hvad hedder. Nej, vi er et fattigt samfund, hvis vi alle skal spise frikadeller, have en BMI under 25 (eller hvor meget det nu er), hvis alle skal være akademikere og have en karriereplan, hvis man ses ned på, når man kører i sin gamle bil på 15. år (så kan man vel ikke have et velbetalt job? Jo, det kan man!), eller hvis man ikke vil drikke sig hønefuld til fester eller hellere vil til en klassisk koncert end til Roskilde Festival. Tiderne nu er ikke dårligere end gamle dage, fordi der er mere at frygte. Nej, de er dårligere på grund af manglende rummelighed og generel dannelse, af manglende værdsættelse af det enkelte menneske på det menneskes vilkår og respekt for forskellighed. Det gør ikke noget med et klasseopdelt samfund, som vi havde mere af før i tiden, hvis enhver må have lov til at blive hvor han/hun er hvis det er det, man vil, og muligheder for at forandre på sin situation. Denne tilstræben efter samme idealer, efter at vi alle skal være ens og alle opnå det samme, for at kunne siges at have et godt og succesfuldt liv, denne tendens frygter jeg mere end kriminelle og muslimer og hvad man ellers mener truer samfundet.

    Svar
  24. Af Henning Svendsen

    -

    Matador er vel som alle andre serier den er skrevet af almindelig dødelige og før kritikerne kaster sig over forfatteren så skal de lige checke hvem der står bag og er den en med de :rigtige:holdninger: ja så er lykken gjort
    Skarpsindige iagttagere vil analysere hver en sætning og finde skjulte budskaber og serien bliver hævet til skyerne-lidt ligesom BobDyland han nåede knap at læse sine tekster igennem før de blev kastet ud til et hungrende publikum også her fandt man skjulte budskaber som gjorde ham til Gud
    Og ligesom i det nye testamente så kan enhver finde noget i Matador som giver dem ret
    Må jeg anbefale Lemmy serien;her er et sprog og handling som alle forstår og serien klarede sig helt uden kultur støtte

    Svar
  25. Af - Niller

    -

    Lise Nørgård er den stemme i debatten vi mangler i dag- det er jo derfor vi er så fascineret af matadorfortællingen, det er heri vi finder tilbage til vores rødder, trygt og godt og meget dansk . I dag er vi præget af rodløshed og en stigende usikkerhed for fremtiden.
    Det er som om vores folkevalgte ikke har forstået hvilke frustrationer der breder sig i befolkningen over de evige krav om mere og mere af samme slags.
    Lars Løkke og hans PR stunts er vel kun at forvente fra en statsminister der ikke ville være det for enhver pris- men alligevel klamrer sig til magten.

    Svar
  26. Af Erik Larse n

    -

    kære Niels Larsen – jeg er 100% næsten enig med dig i det du skriver her. Dog tror jeg nok at det endda er 30 år siden al det du skriver begyndte. Matador har jeg set nok 3-4 gange og har på DVD. Bedre end LIse Nørgård serie kan det ikke gøres. (se bare “Arvingerne! i dag” . Det er så ringe,så ringe at danskere med en ikke 68’er IQ har lukket for længst.
    Og ja, kære Sørine, det er nok et af de bedste indlæg du har lavet. Lars uløkke forstår jo intet af Matador – og så endda selvom han har set den – siger han 20 gange!!!
    (men nu har du godt nok fået “anti-danskerne” på nakken = ( begge begynder med et Niels) Ha, ha – de er jo ikke danske – men DU Sørine har ret i alt her i denne artikel. Tak og igen godt nytår!

    Svar
  27. Af lErik Larsen

    -

    Kære Jens Andersen, jeg er bare SÅ enig med dig og ham der fra Sverige der tror at han ved alt, er værre end vores værste under last world war. Og fan af Merkel, ja selvfølgelig han ønsker jo multi-kulti og han – han kan sikkert beskytte sig mod alt det der i dag sker i Sverige. HAN har nok pengene og professor – tror han er oraklet o.s.v. Han er sammen med NLH, og LS (sandsynligvis den tidligere SS) de der dominerer og ødelægger al debat og får fornuftige danskere til at holde sig væk.
    Me too. Men når de går helt amok må vi være nogle frihedskæmpere der siger dem imod.

    Af jens andersen
    – 8. januar 2017 16:54
    Le m che, du skriver om “det sædvanlige slæng på bloggene”. Men det slæng tilhører du jo selv. Og du er virkelig ikke særlig kløgtig. Du mener at det går den rigtige vej med Sverige, du mener at Merkel er en stor og anstændig politiker, du mener at det radiale jelved-parti er et udmærket og fint parti, osv. Og igen og igen støtter du indvandringsindustrien. For mig at se forstår du nærmest ingenting, selvom du er dygtig rent sprogligt. Har du nogensinde set filmene på you tube om Merkel og migrant-krisen/one year on..??

    Svar

    Svar
  28. Af Bjarne Munk Christensen

    -

    NIELS LARSENS

    – indlæg af d. 8 januar kl. 14:55 belyser, krystalklart, det danske samfunds patetiske deroute igennem de sidste 20 – 30 år forårsaget af det politisk korrekte segment og lalle-svage, historieløse politikere
    – så joh………det meste var BEDRE i “gamle dage” – forbedret økonomi er ikke ensbetydende med et bedre samfund – især ikke, når det sker på bekostning af befolkningens almene velbefindende,trykhed, harmoni m. v..
    – man skal enten være massiv jubelidiot, virkelighedsfornægter eller kulturradikal for ikke at kunne se, den totale ned smeltning, der foregår nu….

    Svar
  29. Af Niels Larsen

    -

    Og så for at holde mig til emnet: Sørine har helt ret. Lars Løkke trænger til at se serien for 21. gang – og så følge med denne gang.

    Når jeg genser serien er det på afslappet måde; som ren underholdning. Den kan ikke tages som værende helt historisk korrekt – og det bør man huske på.

    Svar
  30. Af P Christensen

    -

    Danmark toppede i 60erne. Siden er det kun gået nedad.
    Det har bl.a. fejlslagen indvandringspolitik og et medlemsskab af EU/Europas Untergang
    medvirket til.
    Og de politiske ideologier træder vande globalt.
    De røde har vendt lønmodtagerne ryggen til fordel for mussilinierne,
    der står for alt hvad de røde engang var imod.
    Og kapitalisterne forstår stadig ikke, at opsving ikke kan skabes ved at generere privat
    gæld, oppuste boligpriser, og lade afkastet af alting tilgå en lille elite.

    Svar
  31. Af jens andersen

    -

    Ovre i Sverige har “eliten” i årevis ført den svenske majoritet bag lyset. Bl.a. ved brug af fortielser og massiv censur, ved forfalskning af statistikker, fotos og navne, ved hetz mod kritikere og evindelige bortforklaringer. Men nu kan det ikke længere skjules, at Sverige er blevet et katastrofeområde. Men er “eliten” i Danmark ikke ude i samme slags snavs? Er mængden af politisk bedrag ikke næsten den samme her i landet?

    modtagelsen af ens indlæg, burde teksten vel komme på uden at man foretager sig yderligere…?

    Svar
  32. Af j an

    -

    Igen, igen og igen filter-bøvl. Opgiver og dropper videre deltagelse i denne omgang. Men hvor er det dog ringe at cen suren er så smålig og nævenyttig.

    Svar
  33. Af Niels Lemche

    -

    HVORFOR DENNE DØDSSYGE FILTER-REDIGERING?: Du skulle bare vide!

    Svar
  34. Af J. Hanse n

    -

    Matador?
    Undertegnede har aldrig set dette underholdningsprogram.
    Må have haft bedre gøremål.

    Svar
  35. Af Niels Lemche

    -

    NIELS LARSEN, Lars Løkke skal ikke se serien for 21 gang. Det bliver det ikke bedre af, og Lars ikke visere. Men han skal have nogle til at fortælle ham, hvad den handler om, og jeg mener egentlig bare nogen, ikke en fra én bestemt politisk retning.

    Svar
  36. Af Niels Lemche

    -

    NIELS LARSEN, Lars Løkke skal ikke se serien for 21 gang. Det bliver det ikke bedre af, og Lars ikke visere. Men han skal have nogle til at fortælle ham, hvad den handler om, og jeg mener egentlig bare nogen, ikke en fra én bestemt politisk retning.

    Svar
  37. Af Niels Lemche

    -

    J. HANSE N, af alle dine dumme indlæg bærer dette prisen. Så noget kan man da ønske dig tillykke med. Men nu har jeg længe haft indtrykket, at din tilknytning til Danmark er perifer. Måske din føringsofficer kan fortælle dig lidt om, hvad du skal bruges de næste par uger til.

    Svar
  38. Af B. Mortensen

    -

    Man trækker lidt på smile båndet.
    Matador var en serie af ren fantasi, intet andet. Begynder man, at tolke, ja så kan man få det ud af det, man vil.
    Historisk set har den meget lidt, at byde ind med. Man kan fristes til, at sige, at her er en serie skrevet af en person fra byens bedre borgerskab. 🙂

    Svar
  39. Af Mikael Uhrskov

    -

    Godt set og spot on skrevet Sørine. Budskabet til sidst i serien var jo netop at ikke alting kan gøres op i business og noget for noget her i livet

    Svar
  40. Af J. Hanse n

    -

    AF NIELS LE MCHE – 8. JANUAR 2017 21:07

    Føringsofficer?
    Er det ikke noget som gamle fordrukne nazis ter som Le mche anvender?

    Svar
  41. Af Få viden om din og din families situation

    -

    Løkke fatter kun lidt og er komplet utroværdig. Snapha, den korte, urias og you tube fortæller om det masse mor d på europæerne der er under opsejling. (se Merkels migrant crisis, one year on/ what next)

    Svar
  42. Af Få viden om din og din families situation

    -

    Parti-“eliterne” er uduelige. Deres politikker nedbryder, ødelægger og dræber. (se den korte og you tube: Merkels migrant crisis, one year on/ what next)

    Svar
  43. Af j nielsen

    -

    “Sig mig, hvordan du fortolker Matador, og jeg skal sige dig, hvilken statsminister du er.”

    Gå i fængsel. Gå direkte i fængsel. Selv om du passerer Start indkasserer du ikke tohundrede kroner.

    Svar
  44. Af Ferdinand Egidius Sander

    -

    Det var en kvalmende nytårstale af Lars Løkke!!. Han er en sørgelig skabning.
    Set matador 20 gange..endnu en løgn!!

    Svar
  45. Af J. Hanse n

    -

    Undertegede har sporarisk læst om underholdningsserien Matador.
    Som den vist hedder.
    Er en af figurerne ikke en flæskehandler?
    Måske er det ham som Løkke assosicerer sig med?
    Løkke se jo en slags svinehandler.

    Svar
  46. Af J. Hanse n

    -

    Kaj Munk skrev om bønderne i 1941:

    Du siger, dit Fædreland findes der,
    hvor Prisen for Flæsk er fin.
    Forstaar sig! Hvad er vel mere værd
    paa Jorden end Flæsk for Svin?

    Ikke meget har ændret sig siden dengang.
    De fleste danskerne tænker fortsat som Kaj Munks flæskebønder.

    Svar
  47. Af Caroline Kofahl

    -

    Ville det ikke være dejligt, hvis det kunne gå for iværksætterne i dag, som det gik for Agnes? Tænk på, hvor få år der gik, fra hun begyndte at maske strømper op, til hun kunne købe og ombygge huset – tilsyneladende kontant og uden at besvære kreditforeningen med projektet.

    Næ, der er ikke meget virkelighed i Matador. Desværre ser nogle serien som en erstatning for historieundervisning, og så begynder man at forstå de bizarre referencer der af og til fremføres.

    Svar
  48. Af Helge Nørager

    -

    Landets Indenrigsminister som er ansvarlig for sociale ydelser.

    “Økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll (LA) afviser økonomisk ulighed som et problem, der er værd at beskæftige sig med i dagens Danmark”

    Hvorfor den så skal øges år for år, er da underligt.
    Vores kommunal reform, 18 kommuner hvor kun 2% overlever et hjertestop.
    Fordi ambulancer kommer for sent.
    Og så udtaler denne “psykopat” af en “lystmorder” at økonomisk ulighed ikke er værd at beskæftige sig med.
    For det er den økonomiske ulighed som har tvunget økonomien i knæ, i de 18 kommuner styret af neo liberale folkemordere der dræber med deres symbolpolitik..
    Og så hånligt træder på efterladte med besked om, at det ikke er værd at beskæftige sig med.
    Håber han er stolt af sig selv ,denne lille mand.

    Svar
  49. Af J. Hanse n

    -

    AF HELGE NØRAGER – 9. JANUAR 2017 07:12

    Ja.
    Simon Emil Ammitzbøll er på alle måder en meget lille mand.
    Men det er vidunderligt at iagttage mandslingen, når han står og skriger og stamper i gulvet.

    Svar
  50. Af ole hansen

    -

    Mens vi snakker om tv-underholdning, omkommer flere og flere patienter på hospitalerne, pga. nedskæringer, lukninger, spareøvelser, manglende personale, dårlig rengøring og andre forringelser. Og de pårørende får en behandling der er gået fra slem til værre. Lægevagterne, skadestuerne og ambulancerne fungerer nu også langt dårligere end før. Og når tusinder af pårørende nu…. efter de mange hospitalslukninger som V og løkke har hovedansvaret for….. skal køre op mod 150 km frem og tilbage, i al slags vejr, for at besøge de syge, så er det også noget der koster liv og lemmer. Dels pga. flere ulykker, dels pga. det går ud over støtten til patienterne. Folk skulle lige vide hvor forfærdeligt indlagte patienter ofte bliver behandlet. I nogle tilfælde er svigtene, overgrebene og rædslerne nærmest uden ende. De overgår enhver fantasi. Så længe man selv og familien er rask, er der jo ingen problemer, men bliver man selv eller ens kære ramt af sygdom, ulykke eller overfald, lærer man samfundet og sundhedssystemet at kende på en helt ny måde. Og med de enorme forringelser de sidste tre regeringer har fået gennemført, kan dette nye kendskab ofte udvikle sig til et mareridt og ufattelige årelange lidelser.

    Svar
  51. Af Helge Nørager

    -

    Men Ole glæd dig over lavere vægtafgift.
    Samt at topskatten er sænket gevaldigt, og at besparelser i skattevæsen har tilført driftige negativ moms artister 100 vis af milliarder til spændende forbrug som udenlandsrejser og dyre franske vine.
    Samt at politikeres løn er steget.

    Svar
  52. Af ole hansen

    -

    I nogle tilfælde er overgrebene på de syge og de pårørende så mange, så grove og vedholdende, at det ligner at man af sparehensyn, dovenskab eller kynisme er komplet ligeglade med om patienterne overlever, og om familien består eller synker til bunds i fortvivlelse. Medierne burde sætte meget mere lys på de uhyrligheder der foregår.

    Svar
  53. Af Helge Nørager

    -

    Ole det er en kynisk og iskold plan,
    Besparelser skal gøre ondt og skabe had.
    Og befolkning skal rette hadet mod indvandre og flygtninge.
    Så kan Venstre blive siddende ved magten, og hadet vokse.
    For svindelnummeret med at fastfryse ejendomsværdiskatten virker kun en gang.
    Dog vil de fastfryse grundskyld også, men de ved at had er bedre.
    Så besparelser som de ved koster menneskeliv, kombineret med en Inger Støjberg som uden blusel fodre de glubske indre svinehunde med løgne og falske data, skaber symbol politik som koster mere end eksisterende løsninger, som f.eks teltlejre.

    Så Ole spar de fattige til døde, så kommer hadet, ret hadet mod flygtninge fra krige vi selv skaber, så er det helt hjemme så kan vi blive ved den politiske magt.
    Det er Venstres og liberales køreplan.
    Spar, skab had, find syndebuk, bevar magt.

    Svar
  54. Af ole hansen

    -

    Nørager, du ser vist virkeligheden som i et troldspejl der vender alt på hovedet. Din analyse fordrejer tingene. Fortsat indvandring vil udslette al velfærd og tryghed. Udgifterne er allerede oppe på 200 milliarder pr. år. Danmark kan blive Sverige nr. 2. Læs dog netaviserne om hvordan EU og regeringen er ved at køre Europa og vores land i sænk. Det er jo ikke uden grund at hospitalsvæsnet og den sociale velfærd osv. er raslet nedad i kvalitet.

    Svar
  55. Af Niels Lemche

    -

    J. HANSE N, nu må du/I snart nære jer. Jeg kan da ikke på samme tid være både radikal og nazist. Måske lidt begrebsforvirring i en efterbrænder fra nytåret?

    Svar
  56. Af Niels Larsen

    -

    @ Niels Lemche

    Naturligvis vil Lars Løkke ikke blive visere af at se Matador endnu en gang. Det kræver jo for det første, at han ser den med et åbent sind (og det gør han næppe) og for det andet at han evner at blive klogere (det har han mange gange bevist, at han ikke evner).

    Han lever af den samme snuhed, som gør ræven i stand til at overleve: han tager for sig af de retter, han kan snige sig ind på. Også selvom retterne stinker af forrådnelse.

    @ Helge Nørager

    Alle valg i livet har en konsekvens. Også valget af bopæl.

    Når det er sagt, er det en skandale, at de små sygehuse er blevet nedlagt på stribe og ambulancetjenesten centraliseret. Blame bl. a. Lars Løkke for det!

    Når det er sagt, er jeg enig i karakteristikken af Ammitzbøll. Han er på alle måder en nobody.

    Svar
  57. Af Niels Larsen

    -

    @ Niels Lemche

    Der er jo da den mulighed, at du er radikal nazist… 😀

    (Ikke at jeg har dig mistænkt for det)

    Svar
  58. Af Niels Lemche

    -

    NIELS LARSEN, jo, ja, men så glemte du også venstresocialist, og nye borgerlige. Men jeg ville heller aldrig finde på, at kalde dig for kommunist, så i dit tilfælde måtte det være “kommunistisk nazist”! (og den tror jeg heller ikke på)..

    Svar
  59. Af J. Hanse n

    -

    AF NIELS LEMCHE – 9. JANUAR 2017 08:23

    Jeg har aldrig kaldt dig for radikal.

    Svar
  60. Af ole hansen

    -

    Hvis vi tager nedlæggelsen af lokale hospitaler og bygningen af kæmpehospitaler, så er der ikke sparet een krone. Det man har opnået er at genere tusindvis af patienter, pårørende og ansatte. En så grov chikane at den påfører masser af mennesker tidsspilde, store ubehageligheder eller ligefrem frygtelige tragedier. Og kæmpehospitalerne er dårligt gennemtænkt og uhensigtsmæssigt indrettet. Vs og Løkkes “reformer” har alle været skadelige og tåbelige. Se også 7.27 ovenfor!!

    Svar
  61. Af ole hansen

    -

    Det at der nu oftest er meget længere til sygehusene, betyder jo at hvis en patient er ved at forbløde efter en ulykke, har fået hjerteproblemer eller andet, så varer det meget længere inden ambulancen når frem til sygehuset. Det kan betyde død fremfor helbredelse.

    Svar
  62. Af ole hansen

    -

    Det at der nu oftest er meget længere til sygehusene, betyder jo at hvis en patient er ved at forbløde efter en ulykke, har fået hjerteproblemer eller andet, så er det kritisk at det varer det meget længere inden ambulancen når frem til sygehuset. Det kan betyde død fremfor helbredelse. Styres vores land af sinker, pampere og eu-lakajer?

    Svar
  63. Af Niels Larsen

    -

    @ Ole Hansen

    Politikerne tænker snarere således:

    1. Hvis du er skadet i trafikken, koster det urimelig meget at lappe dig sammen igen. Derfor er det bedre for samfundet, at du kradser af på vej til hospitalet.
    2. Hvis du har en hjertesygdom, er du en belastning for samfundet og det vil være bedst for samfundet, hvis du kradser af på vej til hospitalet.
    3. Vi i eliten, som betyder noget, bor alligevel tæt på motorvej og hospital, så vi skal nok klare skærene i påkommende tilfælde!

    Svar
  64. Af Niels Juul Hansen

    -

    @Ole Hansen

    Jeg forstår godt, at der blandt mange danskere er skepsis med hensyn til EU, hvis de som du tror, at tilstanden i det danske sundhedsvæsen har noget med EU at gøre.

    Tag hellere en snak med Carl Holst og andre.

    Svar
  65. Af Lisbeth Sørensen

    -

    Lemc he er kulsort, radikal vil være en æresbetegnelse i hans tilfælde..Han arbejder for international frimurer-Og I sraels “hasb ara manual” bevægelse, hvor han modtager sin hyre for landsskadelig virksomhed mod Danmark, Danskheden og ja, Danskere generelt.
    Kommer også fra Tyskland af, man Israel først og fremmest naturligvis.

    Svar
  66. Af Lisbeth Sørensen

    -

    MHt l emches forkvaklset fortolkning af Matador, er ingen vel direkte forundret? Han gør det samme i sine fortolkninger af religion på kbh uni. En født kvaksalver er han.

    Bedste karakterer i Matador var naturligvis flæskesælgeren og Agnes og “røde”…De stod bag det fine i Danskheden mod borgerlighedens forstokkethed. At flæskesælgere altid stemmer på V er uomtvisteligt, og der er hans karakter slet ikke i tråd med virkeligheden. Ham og hans kone var nemlige socialistiske gavmilde, mod borgerskabets borgerlige ondskab. Som fx da Daniel også fik sin hest, og der blev spyttet i hovedet på den nyliberalistiske rige fader hans. Eller som at “hitler” var slået op på udendørslokummet ..Naturligvis ville han være indrammet og oppe på væggen på husets fineste plads, i en rigtig v svinekræmmers stue.

    Lemch e er repræsenteret via oberst Hackel..Totalt forstoppet og ignorant mv., kvindemisbrug, militært anliggender, og generel kedelig konservativ stil.
    Matador er dog genialt, via at den virkelig fik de rette personer til at få rollen, og den drejer sig om røde Ballings store indsigt i Dansk folkekultur, og slet ikke Nørgaards..Det er helt og aldeles Ballings fortjeneste at den er blevet så stor. Han fik simpelthen genialt udvalgt de rette personer til hver rolle, og Nørgaard var vist lidt med ind over denne så vidt jeg erindre..Jeg kender flere der har arbejdet på serien.

    Svar
  67. Af Niels Lemche

    -

    LISBETH SØRENSEN, gå nu i seng og sov din rus ud. Vodka er hårdt for helbredet og især forstanden. Dit indlæg er ud over at sætte rekord i dårlig dansk, også helt i sin egen klasse som forvrøvlet, uden nogen sammenhæng og fuld af had, Jeg er godt klar over, at du baserer din viden om jøder og frimurere på “Zions Vises Protokoller”. Det gjorde Hitler også, så gad vide om, hvem der er den ‘kuldsorte radikale’ her?

    Svar
  68. Af Niels Lemche

    -

    LISBETH SØRENSEN, gå nu i seng og sov din rus ud. Vodka er hårdt for helbredet og især forstanden. Dit indlæg er ud over at sætte rekord i dårlig dansk, også helt i sin egen klasse som forvrøvlet, uden nogen sammenhæng og fuld af had, Jeg er godt klar over, at du baserer din viden om jøder og frimurere på “Zions Vises Protokoller”. Det gjorde Hitler også, så gad vide om, hvem der er den ‘kuldsorte radikale’ her?

    Svar
  69. Af Maria Due

    -

    Endelig en, der skrev det.

    Matador er for byboere, hvad Morten Korch var for landboere. Jeg husker min reaktion efter at have set det første afsnit. Åh nej, nu igen, kommer dansk film aldrig ud over de socialdemokratiske og radikale klicheer! Siden fik vi så heltinden Birgitte Nyborg, men der stod jeg helt af.

    Prisen for Mads Skjerns succes er tabet af kone af børn.I afsnit efter afsnit bøjes dette i neon, men sanser han det? I hvert fald betyder det mindre for ham i den større helhed, og hvordan statsministeriet og statsministeren af lutter behagesyge kunne overse dette gennemgående hovedtema, der endda har givet serien navn, forstår jeg ikke.

    Agnes kværner hen over sin mand, som han kværnede hen over hende, og så er de kvit, men lykkelige er de næppe. Elisabeth og Chresten er et par vege og blodløse papfigurer, der ikke kan klare sig i samspillet med familien og i mange år lever en selvforskyldt skyggetilværelse. Alligevel skal vi tro på, at det er dem, der griber til våben overfor besættelsesmagten og er tapre frihedskæmpere. Vicky blev hurtigt kvast og ulideligt salvelsesfuld, og hvad med Kathrine med den idiotiske mand, hvordan kunne hun finde på at gifte sig med ham?

    Men det er morsomt med de tidstypiske interiører, og påklædningen, som mange af os kan genkende, og i min familie havde vi også nogle festoriginaler, som min mor aldrig glemte at invitere til jul m.m. De var ganske vist ikke helt ude i hampen som Møghe’rne, men kun et mulehår fra at være der. Min mors jul var overdådig, men det var ikke en designerjul, hvor man sorterede nogen fra og henviste dem til offentlig omsorg eller ingen.

    I dag tales der meget om, at vi endelig skal være fordomsfrie, men jeg synes, at det i mange sammenhænge er værre i dag end tidligere. Dette års julepris for idioti må en flok af gaveuddelende biskopper og domprovster dog deles om, og mit juleeventyr var som ofte før Martin A. Hansens “Agerhønen”, der handler om en stor og lykkelig nøjsomhed, som de åbenbart ikke har sans for.

    Svar
  70. Af ole hansen

    -

    Ni el s la r sen har vist fat i noget kl. 9.39. Og når danskerne alligevel skal fordrives og udskiftes….ligesom svenskerne…. så hælper det jo også til hvis vi politikere kan opnå en stor overdødelighed i befolkningen via rundhåndet anvendelse af beskidte tricks. Og det er vel også mere humant på den måde? Så behøver vi ikke gå frem helt så brutalt og åbenlyst som Sov jet-uni onen og Na zi-Tyskland.

    Svar
  71. Af Lisbeth Sørensen

    -

    Lemche vi ved godt at du er en betalt infiltreringsagent fra Israel med Danskerhad..At Berlingske tillader dette, er uforståeligt for mig?

    Ingen fan af Hr. Heil…Man naturligvis havde han ret mht. at jøderne sad på alt for meget magt dengang, og nu igen, såvel som at frimurer organisationen er ekstremt dårlig for hele samfundet og skal forbydes..Dette naturligvis da i er tvunget til at hjælpe hinanden. Og sådan nogle kan vi ikke have i skattesystemet, dommersystemet mv.
    Jeg støtter især op om en stram indvandringspolitik mht. muslimer og jøder.
    Og hvorfor kan man ikke også tilbyde sidstnævnte gruppe lidt håndøre for at forlade Danmark, som man gør med muslimske indvandrer?

    Svar
  72. Af ole hansen

    -

    Hvis vi regner på hvad patienter, pårørende, ambulancefolk, personale og andre transporter skal køre af EKSTRA kilometer i al slags vejr, dag og nat, så bliver det millioner og atter millioner af EKSTRA kilometer. De asociale sinkers højborg, Chrborg, pisser på os allesammen. Se også kl. 07.27.

    Svar
  73. Af Maria Due

    -

    Selv om det er måneder siden, jeg sidst kom forbi, er kommentarerne de samme. En trædemølle af samme påstande og uforsonlighed. Desuden røg jeg straks i filteret.

    Svar
  74. Af Niels Larsen

    -

    Sådan må det nødvendigvis blive, Maria Due, når 2 parter står uforsonligt overfor hinanden. 🙂

    Svar
  75. Af Niels Larsen

    -

    Nå…, Zenia Stampe ønskede ikke at svare på, hvorfor DrV ønsker at ødelægge landet gennem import af muslimer Hun lukkede for kommentarer…

    Svar
  76. Af Lisbeth Sørensen

    -

    Ja, nu har hun da ihvertfald lukkede ned også. Den var åben da jeg skrev min kommentar som må sige at være noget at en narresut? Fik den dog heldigvis igennem ASH, hvor den er yderst relevant da emnet er kvinder og debat.

    Svar
  77. Af ole hansen

    -

    Samfundet bliver mere og mere “fantastisk”. I en tid med mangel på læger og specialister, vil regeringen nu forhindre 200 læger og lægestuderende i at videreuddanne sig. Kræftpatienter kan vente over et år på behandling. (pga. tossede regler) Psykisk syge dør på stribe pga. totalt forvirrede og skandaløse forhold i visse psykiatriske hospitaler. En del unge arbejdsløse og hjemløse danskere får 0 hjælp og må gerne fryse ihjel på gaden, i skure, garager og udhuse. Nyankomne migranter fra Afrika osv. har nu langt større rettigheder end danskere mht. boliger, jobs, lægehjælp og førtidspensioner samt MR mv. Det finder V, K, S, SF, EL, Alternativet, LA og R helt i orden. Og DF har ikke protesteret. Vi danskere er nu 3. og 4. klasses borgere i vores eget land.

    Svar
  78. Af georg christensen

    -

    Det er ikke kun Lars Løkke , men også Mette Frederiksen, som i deres overmod fuldstændig har glemt, at “Den lille pige med svovlstikkerne”, også virker derude i den globaliserede verden, hvis de ønsker den for “LIVET”, og ikke kun for det værdiløse “gældsbevis”. .

    Svar
  79. Af ole hansen

    -

    At Sverige er et land på vej til at kollapse, er nok meget tydeligt for enhver normalt begavet dansker, der har sat sig ind i hvad der foregår derovre. De svenske politikere er gået til angreb på alt der har med svensk kultur, velfærd, retssikkerhed og folkesundhed mv. at gøre, og de er i fuld gang med at udlevere det svenske folk til endeløse tab og lidelser. Mængden af overfald, røverier, voldtægter, mordforsøg og mord er eksploderet. Det næste kapitel kan blive totalt gangstervælde, terror, blodbade, borgerkrig eller at svenskerne passivt går til skafottet uden at yde modstand. Snaphanen, den korte og you tube fortæller om hvordan (selv)morderisk vanvid og forræderi breder sig i Nord- og Vesteuropa.

    Nå, men her i Danmark har vi naturligvis politikere og vælgere som er meget klogere og dygtigere end hinsidan. Her har vi jo lars, jelved, zenia og uffe elbæk osv. Så her er der selvfølgelig ingen grund til bekymring. Det går nok altsammen.

    Svar
  80. Af J Nielsen

    -

    “, Zenia Stampe ønskede ikke at svare på, hvorfor DrV ønsker at ødelægge landet gennem import af muslimer.”

    Det er da også et ualmindeligt tåbeligt og perfidt spørgsmål, som ikke fortjener noget svar. Hvilken %#}]!?% har dog stillet det. Ikke nogen her på bloggen, går jeg ud fra. Folk plejer at kunne opføre sig ordentligt.

    Der er ikke ét eneste af den halve snes politiske partier vi har her i landet, der ønsker at ødelægge landet. Der er ikke én eneste politiker i nogen af disse partier, den ønsker at ødelægge landet.

    Svar
  81. Af J. Hanse n

    -

    AF NIELS LARSEN – 9. JANUAR 2017 14:58
    “Nå…, Zenia Stampe ønskede ikke at svare på, hvorfor DrV ønsker at ødelægge landet gennem import af muslimer Hun lukkede for kommentarer…”

    Idiotiske spørgsmål fortjener et idiotisk svar.
    Eller endnu bedre. Intet svar.

    Svar
  82. Af Lisbeth Sørensen

    -

    Det er faktisk ikke et idiotisk spørgsmål..Ensidigt jo da! Derfor de højreradikale har været så gode for blå blok over tid..Man kan fortælle dem hvadsomhelst og de tror på det..Fx at borgerlig blok har en stram indvandringspolitik, når det faktisk siden Schluter har været rød blok der haft den strammeste, imod social dumping mv., når man læser statistikkerne.

    Dette naturligvis da blå blok er industriens blok, og de siger ikke nej tak til udenlandsk dyr arbejdskraft. Men ja, nej tak til dyrer etnisk Dansk. Så jo vi har et problem her, da så mange hundredtusinder er ankommet nu, og jobbene bliver færre for ufaglærte. Det er de muslimske kvinder der får uddannelserne hos dem,men de bruger dem ikke pga. af kulturen deres..Så spild af ressourcer mestendels. Der burde man have satset Dansk!

    Svar
  83. Af Lisbeth Sørensen

    -

    “De siger ikke nej tak til billigere udenlandsk arbejdskraft”…Skulle der have stået naturligvis..Derfor LA støtter indslusningsløn mv.

    Svar
  84. Af J. Hanse n

    -

    AF LISBETH SØRENSEN – 9. JANUAR 2017 23:38

    Jeg har fuld forståelse for Zenia Stampe og Anne Lise Marstrand-Jørgensen.
    Jeg har selv et par personer hængende over mig som forlanger, ja forlanger gudhjælpemig, at man skal give et svar på deres løgnehistorier og stråmænd.
    Gider man ikke svare dem, så mener de at have vundet en stor “sejr”.
    Og så følger der nogle flere stråmænd.
    Niels Larsen er ikke en af dem.

    Svar
  85. Af Niels Ulstrup

    -

    Men når Lemche ikke får svar fra Hr.hansen.så er det fordi Hansen er sat til vægs den ene gang efter den andet og det er vel en ærlig sag at tabe til en som er bedre
    Så op med hovedet Hr.Hansen og find så en mere egnet modstander.

    Svar
  86. Af Maria Due

    -

    Er mit indlæg kasseret, eller ligger det stadig i filteret? Uanset hvad onde tunger påstår, er det i det mindste skrevet under eget navn og en gyldig email-adresse.

    Svar
  87. Af Lisbeth Sørensen

    -

    AF J. HANSE N – 10. JANUAR 2017 02:45

    Alle er frie til deres mening, og det er såmænd da også en fin humanistisk tanke om fri indvandring, og har selv støttet den før i tiden. Men nu er der simpelthen kommet for mange, og de bliver aldrig integreret og ødelægger den Danske kultur. og at ønske en stram indvandringspolitik kan gøres uden højrefløjens beskidte sprog.

    Jeg tror den eneste løsning er en folkeafstemning om indvandringspolitikken. Det er åbenbart at vi ikke blot kan overlade dette til politikerne,som så godt alle er købt af industrien, og dermed blot ønsker flere løn og velfærdseroderende ind. Dette vil også være demokratisk, også kan vi få en ende på den sindssyge indvandrerdebat, da flertallet har talt og alle må bare leve med konsekvenserne..Den vil også give et fingerpeg om hvad Danskerne ønsker sig her, og disse betalte for meningsmålinger af industrien kan ikke bruges hertil. Så kan Politikerne tage bestik af Danskernes ønsker her.

    Svar
  88. Af Nogle bloggere er udanske

    -

    Man kan vist roligt sige at J. ni el sen, J. han sen og Lis beth har afsløret sig selv, eller tilkendegivet hvor de står. At de ikke er på Danmarks side, er soleklart.

    Svar
  89. Af Maria Due

    -

    “Jeg har fuld forståelse for Zenia Stampe”

    Har du. Når jeg ser det billede, der pt. ligger af hende på forsiden, hæfter jeg mig ved udtrykket i øjnene, og det er ikke første gang, at jeg studser over det . Jeg kommer også til at tænke på Goethes råd om at søge sandheden men at skynde sig bort fra dem, der mener at have fundet den.

    Svar
  90. Af Lisbeth Sørensen

    -

    . “At de ikke er på Danmarks side, er soleklart.”

    At pre.ben ikke har forstået politik er åbenbart for enhver, og at han ikke ønsker at dele noget som helst men blot rage til sig..

    Også et indlæg til JH i filteret om dette.

    “hæfter jeg mig ved udtrykket i øjnene,”

    Djævlen inkarneret mener du?
    Vis på tide at du forlader kirken der engang imellem, og diverse djævleuddrivelser?
    Sådan noget stads er farligt for forstanden!

    Svar
  91. Af Maria Due

    -

    “Djævlen inkarneret mener du?”

    Nej. Psykologens barn, der dårligt tåler tabet af den ideelle fordring.

    “Vis på tide at du forlader kirken”

    Er ikke medlem.

    Svar
  92. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    Jamen lille søde Lemche ! –Det har du da ret i—Det er kun os-andre –der ikke får “hyren sat automatisk ind på kontoen fra off. kasse 1 ” –Der skal hente pengene hos chef-redaktøren ! –Vi husker vores “Willy Breinholst ” –Der afgjort havde problemer med, at sætte honoraret ind på vores konti –i gamle dage, hvor computeren slet-ikke var opfundet ! –OG Guten-berghus-bladene –havde et syndigt rod i udbetalingerne –Sådan var der jo så meget dengang ! –MEN livet var alligevel sjovere ! –Folk talte sammen i et væk –SUK !

    Svar
  93. Af J. Hanse n

    -

    AF NIELS ULSTRUP – 10. JANUAR 2017 08:57

    Hvem har nævnt Lemche?
    Kan denne Niels Ulstrup ikke læse?
    Sikkert ikke.
    Det kan den slags sjældent.

    Svar
  94. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    Ja ! –Vi længes efter Lise Nørgaard ´s tider på Politiken (dengang var den ikke rød ) –Som yngste elev –fik jeg den ære, at lufte Viffer (den sorte puddelhund ) –Vi kom sjældent længere –end til Rådhuspladsens pølsevogn ! –Og efter “pølsen” –lærte vi Viffer AT: Suge på en gajol ! –Fordi den ikke måtte spise pølser ! –Lise opdagede det vist aldrig !–AT Vi længes tilbage –er tegn på, at vi ikke har det godt i Løkkes danske land !—-Venstre-kræmmerne er en skamplet –og vi håber snart AT: Nye borgerlige redder os-allesammen ud af de feje-venstre-kløer ! –Vi skammer os over, at være i et land, hvor muslimer bliver foretrukket frem-for os danskere ! –OG det er bl.a. Lars Løkkes skyld ! –Han er et skvat –et rigtigt pjok –Og skulle selvfølgelig aldrig have været stats-minister –Han er jo heller aldrig blevet valgt –Men Anders Fogh –gav ham posten –Fordi han-selv var træk af, at være statsminister ! –MEN ham kunne vi heller ikke lide !

    Svar
  95. Af jan ulrik friis

    -

    Og hvad er så Løkkes plan, skal danskerne depoteres til Tyskland som arbejdsslaver?
    Dette overkill vores nation vores danske folk, nu leger Danmark: Frikorps Danmark langs Ruslands grænser, samtidigt foregår en etnisk udrensning af det danske folk, elendigheden den islamistiske magtovertagelse vores land.
    Vi må øjeblikkeligt stoppe dette Frikorps Danmark Nato/Frontex, USA- EU vil krig projekt, kald istedet alle danske styrker hjem, forsegl grænsen, udvis alt islamisme fra dansk jord, for det haster, vi har allerede passeret deadline, som situationen er nu er Danmark færdig, hvorfor denne leg med døden, Løkke har ventet til alt blev forsent!

    Svar
  96. Af Niels Lemche

    -

    JAN ULRIK FRIIS, nå, nu var det også på tide, at I kom igen med jeres sædvanlige fordrejning af alt. Godkendt indlæg fra løgnefabrikken?

    Den eneste folkevandring af etniske danskere, er flugten til sydens strande.

    Svar
  97. Af jan ulrik friis

    -

    Lemc he …..når dette er overstået er Danmark forvandlet til ukendelighed, at nogle danske så kloge at tage benene på nakken, det kan vi ikke fortænke dem i, at have kufferten pakket og klar til flugt vil være klogt, da alle islamisterne er en tikkende bombe under Norden & EU,
    alle islamister kan nu reelt igen vende hjem til Mellemøsten & Afrika deres hjemlande, nu er der ingen hindring for hjemsendelse, kun Godhedsindustrien og Venligboerne og ja Løkke stritter imod, islamisterne nemlig et middel til udryddelse – udplyndring af det nordiske folk!

    Svar
  98. Af Maria Due

    -

    “Han er et skvat –et rigtigt pjok”

    Nej, det er Lars Løkke bestemt ikke, for så havde han for længst opgivet. Han er derimod en i flere henseender farveløs bogholdertype, der overlever på, at – der som Claus Hjorth udtalte under tøjkrisen – ikke er andre til at tage over, og fordi han er god til at se muligheder, hvor andre har vanskeligt ved at få øje på dem. Lars Løkke er en solid håndværker, men det er ikke nok i længden i så vanskelig en tid. Det sker, at Løkke viser lidt format, men med DF som Mette Frederiksens socialdemokratiske slyngven, har han ikke mange chancer. Måske godt det samme, og hvis man tror, at Frederiksen er et bedre bud, er man for optimistisk. Dansk Samling, Alternativet og Nye Borgerlige er ikke seriøse regeringsalternativer, men kan måske bruges som alarmklokker, til at fremkalde nytænkning i andre partier. I øjeblikket virker det, som om vi befinder os i et dødvande, hvor vi afventer, at tilstrækkeligt mange ulykker og tragedier fremtvinger denne stærkt nødvendige nytænkning.

    Svar
  99. Af Lisbeth Sørensen

    -

    Ja, socialismen kommer til at nærme sig snarest som uligheden stiger, og Danskerne bliver i -90% bliver stadig fattigere under blå ledelse år for år, mens de skraber alt til sig og udflager arbejdspladsen, og indfanger udenlandsk underbetalt arbejdskraft til at tage de få resterende i landet.

    Mit bud er at blå regeringer snart er noget man læser i historiebøgerne om..”nå børn, i dag skal i lære om dødbider tiden..Den var fuld af de grå ,kedelige borgerlige mænd i fortiden der ikke brød sig om kvinder, børn og elsket ulighed, armod for fattige mv. Startede et utal af krige..Men så fik folket nok!”

    Svar
  100. Af Maria Due

    -

    Pladderromantik i tider, hvor begreber som “folket” og “nationen” dagligt søges opløst og erstattet med “mangfoldighed” og “globalisme”. Danmark var nået langt, som et land hvor få havde for lidt, men demokratiet ser ud til at blive erstattet af noget, som jeg ikke ved, hvad man skal kalde. Flertalsdiktatu? I øjeblikket modtager seks ud af ti mere af den danske stat, end de selv yder til den, og vi er allerede der, at det er de få, der forsørger de mange. Det gider de få da ikke at blive ved med. Så gode er mennesker ikke, og det viste kommunismen, der efterlod samfund, hvor der ganske vist var en form for småborgerlig tryghed i form af offentlig forsørgelse, men hvor initiativer blev undertrykt, hvorefter især den mandlige befolkning trøstede sig med vodka.

    Lars Løkke-typerne findes over alt og i alle politiske afskygninger. De er ganske almindelige mænd, og for mænd er det stadig en udpræget maskulin egenskab at dedikere sig til arbejdet – og at gå for langt, fordi arbejde og selvforståelse meget tit er uløseligt forbundet og har det med at skubbe andet til side. Verden er fyldt med Mads Skjern-typer, og den dag, det eventuelt ramler for dem, er de meget små, fordi de har sat alt på ét kort. De stærkeste rejser sig igen, og de andre lader, som om de bliver lykkelige af at gå på barselsorlov.

    Svar
  101. Af Lisbeth Sørensen

    -

    “I øjeblikket modtager seks ud af ti mere af den danske stat, end de selv yder til den”

    Skal op på ca 8.7 ud af lo for at være retfærdigt, da top 20% sidder på 87% af alle Danske værdier.

    Svar
  102. Af Niels Lemche

    -

    JAN ULRIK FRIIS, virkelig spændende at iagttage, hvordan jeres desinformationskampagne skifter fokus, eller vender tilbage til tidligere emner.

    Men hvis du dog bare ville lade være med at maltraktere det danske sprog. Kunne du ikke få nogen til at se det igennem, hvad du skriver.

    Svar
  103. Af - Niller

    -

    Rigtigt at Løkke ser muligheder -bla dem der kommer ham selv tilgode, det må være de muligheder der tænkes på når der skrives at andre har vanskeligt ved at se dem.
    En solid håndværker sikrer sig at fundamentet er i orden inden han går igang med sit arbejde.
    Det forekommer mig at være helt fraværende når vi tænker på hans store projekt 2025 planen og lettelser på skatten.

    Svar
  104. Af Maria Due

    -

    “da top 20% sidder på 87% af alle Danske værdier.”

    Jeg ved ikke, hvordan “værdierne” skal gøres op. Det forekommer mig, at en stor del af fx den fælles kulturarv er uvurderlig, hvis man ellers har sans for den. Desuden bor de fleste danskere vist stadig i eget hus, og sådan var det også for 30 år siden, da jeg faldt i stor unåde hos nogle SF-politikere, som jeg henviste til facts fra Danmarks statistik. Ang .produktionsapparatet betyder ejerskab også ansvar, og ansvar er ikke i høj kurs. Men hvis man tror, at penge gør lykkelig, kan man jo forarges over, at nogen har flere end andre. Det er bare meget, meget dumt.

    For 20 år siden skrev jeg i et læserbrev i Norge, at jeg var stolt over, at vi havde fået fordelt goderne, men at hvis indvandringen fortsatte, ville vi få et nyt proletariat. Det er nu sket, fordi man så bort fra kulturforskelle, og at dette er et lillebitte overbefolket land, hvor mennesker næsten er den eneste ressource, og hovedløs naivitet betragtes som en dyd. Såsom forestillingen om, at det er “det her samfund”, det er galt med, og at de, der har lidt, automatisk er ofre for “rige og onde borgersvin”. Det kunne jo være, at nogle af dem var dovne, dumme og ansvarsløse, og at det ikke nødvendigvis var andres skyld.

    Til venstre for midten og såmænd også langt hen over den, er skyld blevet et meget dominerende vesteuropæisk begreb. Lovgivningen er mest baseret på ideelle forhold, og derfor undergraves vi dag for dag. En guldalder er på den måde sat over styr, den kommer ikke tilbage, og Matador er blot en gammel tv-serie, som kalder på nostalgien. Selv om man skulle tro, at jeg havde gode muligheder for det, har jeg aldrig truffet en Maud, og jeg ville have moret mig herligt, hvis jeg var stødt ind i obersten, som jeg ikke er uden sympati for. Han er også fantasiløs men i det mindste opsat på at forsvare det, han er ansat til. Jeg deltog en gang i et stort bryllup på Sydfyn, hvor der var mange premierløjtnanter til stede, og under den lange middag skiftedes de til at fare op og udbringe en skål for obersten. Jeg havde den flotteste til bords, og min forlovede ser lidt trængt ud på fotografierne. Kvinder har gennemgående en stor svaghed for mænd, der se ud til at kunne forsvare dem, men hvis de hellere vil på barselsorlov, må vi jo selv gøre det. Kald mig bare ond, jeg kunne ikke være mere ligeglad.

    Svar
  105. Af Maria Due

    -

    P.S. Obersten var ikke med til brylluppet. Han sad formodentlig hjemme i Aarhus og glædede sig over al den dynamik, han var lykkedes med at holde til ilden.

    Svar
  106. Af Maria Due

    -

    for hvis man vil undgå krig, skal man være forberedt.

    Svar
  107. Af jan ulrik friis

    -

    Hr Lem che ….. det er ikke desinformation, det morsomme at selv Trump idag afviste at besvare spørgsmål fordi de kom fra MSM = FAIK NEWS!…..kaldte også BBC for faik news!
    Mon ikke alle faik news kanalerne nu frygter for deres fremtid, da de er uden nyhedsværdi, i virkeligheden er de uden værdi, men kun faik news, kun systematiskt fejl information, hvad Trump også afslørede idag.

    Svar
  108. Af Niels Lemche

    -

    JAN ULRIK FRIIS , Når du har fortalt navnet på din far, kan vi måske snakke igen.

    Svar
  109. Af jan ulrik friis

    -

    Lem che……du kan se min detaljerede forklaring under “Merkels blodige velkomstkultur” idag 20:17 vil give dig stor indsigt, at da er vi sikkert på talefod igen!

    Svar
  110. Af Lisbeth Sørensen

    -

    “Faik” er et Arabisk medie?

    Lars Løkke minder mig om Tante Møhge i Matador! Er jeg den eneste der har det således?
    Er absolut tonedøv overfor hvad det omkringliggende samfund siger og ønsker!

    Svar
  111. Af jan ulrik friis

    -

    Lis beth……..ja ret skal være ret, men alligevel morsomt at Trump idag kaldte CNN & BBC ……for FAKE news, ret skal være ret: CNN & BBC = fake news…… Trump kender endnu ikke til DR propagandakanalen, men DR er samme katagori af fake news!
    Men fatalt at den danske stat og de danske licensbetalere pumper penge i en værdiløs misinformations nyhedsstrøm fra en propagandakanal som DR, rent katastrofalt, fatalt for Danmark!

    Svar
  112. Af Lisbeth Sørensen

    -

    Faik news er nok også godt nok et medie.., kender det ikke.Men rolig ønsker ikke at tage det fra dig.. Og har ikke noget som helst imod at muslimer foretrækker deres eget news media på eget sprog..

    Ellers finder jeg det dybt skuffende at i faik news, ikke bryder sig om DR som bakker op om Danske interesser..Der må gensidig respekt på bordet, over for hinandens landes medie..Lidt ligesom da skjern og Varnæs endelig lagde stridsøksen

    Bankdirektør Varnæs med sin ULLA….Lyder som Trump på ferie med golden shower i Moskva?

    Viggo Skjold Hansen har også noget Løkke over sig, mht. pengekriminalitet mv. Løkke kan vel bedst beskrives som en blanding af ham og Tante Møghe?

    Svar
  113. Af Lisbeth Sørensen

    -

    Faik news er nok også godt nok et medie.., kender det ikke.Men rolig ønsker ikke at tage det fra dig.. Og har ikke noget som helst imod at muslimer foretrækker deres eget news media på eget sprog..

    Ellers finder jeg det dybt skuffende at i faik news, ikke bryder sig om DR som bakker op om Danske interesser..Der må gensidig respekt på bordet, over for hinandens landes medie..Lidt ligesom da skjern og Varnæs endelig lagde stridsøksen….

    Bankdirektør Varnæs med sin ULLA….Lyder som Trump på ferie med golden shower i Moskva?

    Svar
  114. Af J. Hanse n

    -

    AF LISBETH SØRENSEN – 11. JANUAR 2017 21:56

    Jo.
    Men så fik vi i det mindste opklaret, hvorfor Trumps hår har den mærkelige gule farve.

    Svar
  115. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    “Forstår Lars Løkke overhovedet noget ? –Nemlig, at befolkningen vil have flere Tyhyra-Frank-typer ! –Og langt færre Astrid-Krag-typer ! –Heldigvis ser det det på det seneste ud til, AT: Social-demokraterne –har fået kolde fødder –over, at de indførte muslimer –formérer sig explosivt ! –Således, at både København –og Århus nu er på spanden –økonomisk ! Folket forlanger dem-alle-sammen sendt tilbage til “muslimistan ” –Prompte !

    Svar
  116. Af Lisbeth Sørensen

    -

    J. Han.sen..

    Så et billede af hans mor, så det er åbenbart en tradition der har løbet i familien der i mange år.
    Håber Putin snarest frigøre alle filerne herom..Det er langt værre..Mit bud er mindreårige, da han også er kendt mht. at have en 16 årig kæreste som 35 årig.

    Forklare også hvor hele hans lejlighed er guld, elevatoren i Trump tower, skiltet der mv…En sygelig fetish her..Bliver nok en del yngre kvindelige ansatte i hans administration, og som tvangsindlægges til at drikke en liter vand i timen?

    Svar
  117. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    Vedr. !! –Købevenner ! –Hvis “købe-vennerne ” ! –ER dem, der er flest af i omgangs-kredsen –så er der ingen grund til, at blive i Danmark !–Smalsporede personager –dominerer i den grad det sociale liv !—AK I gider !!

    Svar
  118. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    ER det fordi folk ikke taler sammen mere AT: Småting kan hidse –så mange – så meget op ? –Jeg talte med et par gamle damer, der bor for sig-selv –og helt alene –OG fik, at vide, AT: det var 4-5 dage siden–de havde talt med nogen (også selvom de gik tur –næsten, hver dag ! –Til-sidst ender det vel med, at folk mister stemmen –når den alligevel ikke bliver brugt ! –JA ! Vi véd godt AT: Jyder er tavse –og konflikt-sky !–Jamen så der være –et kæmpe overskud af jyder –allevegne ! –De kan ikke lide folk, der ikke er ligesom de-selv ! –eller har en anden dialekt ! –Eller for, at sige det rent ud –Andre mennesker interesserer dem ikke et klap !!

    Svar
  119. Af Maria Due

    -

    “Andre mennesker interesserer dem ikke et klap !!”

    Det indtryk fik en af mine kusiner også op til jul, hvor hun ifm. en ren administrativ og formel sag blev overfaldet af en kordegn og en sognepræst, der mente at se skyld og skam i hendes henvendelse. Ikke meget julehumør i det sogn. Meget ubehageligt, og hun havde ellers nok at se til med store sorger på nærmeste hold. Heller ingen undere som i Martin A. Hansens juleeventyr om den lillebitte agerhøne, der blev til et velsignet julemåltid. (Selv om man ikke er medlem af folkekirken kan man sagtens tro på undere og opleve dem. Jeg har oplevet flere).

    Jeg tror ikke, at folkekirken overlever i den hyperpolitiske form, den er ved at antage. I “Matador” er der nogle faste rituelle rammer, der ikke er til diskussion, som de da sjældent var det før i tiden, hvor børn blev døbt og konfirmeret, de fleste blev gift i kirken, og så at sige alle blev begravet/bisat ved en kirkelig ceremoni. I dag bliver det mere og mere almindeligt, at de døde blot ryger ned i en fællesgrav uden ritual af nogen art. Da ingen vel heller har lyst til at blive begravet af en politisk præst, der anser dem for at være islamofobiske rige svin, er der et tiltagende behov for at få indført nogle nye retningslinjer for begravelser og bisættelser, så at det kan ske på en værdig måde, uden at politiske toner er indblandet. Kirkerne er vores fælleseje og burde kunne anvendes af kulturkristne, der ikke er medlemmer af folkekirken. Gerne med en gejstlig involveret, men ikke en af de politiske, der mener sig berettiget til at dømme.

    Svar
  120. Af Maria Due

    -

    Indlæg i filteret.

    Svar
  121. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    “Maria Due ” ! –Helt i min ånd ! –Rigtig mange af os ER: Både døbt – konfirméret –og har betalt kirkeskat i flere årtiér ! –Indtil 1 dag, hvor jeg blev “udstationéret i Esbjerg” –Hvor en skinhellig præst ! –Forlangte AT : Jeg skulle lægge flere tusinde kroner extra –for, at blive medlem af deres indre-missionske samfund dér ! –Så meldte jeg mig ud af folkirken ! –OG har siden været meget opmærksom på “alle skin-hellige jyske –primitive –sataner” –Med licens til, at parre sig med egne børn ! –Behandle udefra-kommende danskere med Københavner accent ! modbydeligt –og iøvrigt altid kommende rendende –når der er udsigt til gratis gourmet-middage med tilhørende vine !–Fornærethed –er også deres navn! –De hykleriske jyder ! –Der aldrig siger : Idag er det mig, der giver !–Sådan er de –Og mere ugæst-frie folkefærd findes absolut ikke ! –Kan tilføje AT : På grund af den jyske grådighed –moraliséren –og fordømmelser af andre –som de forøvrigt ikke kender noget til SÅ siger vi som Jørgen Leth : Føj for katten –lad os komme væk !

    Svar
  122. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    P.s.– Hyklere ! –Det er, hvad de er ! –OG ualmindeligt usympatiske i deres alt-overvældende grådighed –kræmmere –det er, hvad de er ! –Ikke mange kan sige sig fri for AT: Være blevet snydt i hushandel –bil-handel –eller andre mere uskyldige foreteelser ! –Heldigt er det AT: De ikke er rigtige danskere ! –De er nemlig indvandrede fra Tyskland !–Også derfor kan vi ikke se nogen-som-helst sammen-ligning med os-andre –blide –og kvikke oprindelige Sjællændere !–Nu ser det imidlertid ud til, at de stort-set allesammen har klumpet sig sammen i København ! –Så dér bliver vi også væk fra !

    Svar
  123. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    “inkompetente kolbøtter i Folketinget ! –Vi giver Asger Aamund –fuldstændig ret ! “—Derfor vil det være et mareridt, hvis normalt-tænkenke erhvervs-folk –kom ind i folketinget ! –Det vil de ikke før “de inkompetente kolbøtter bliver fjernet ! –OG det er stort set dem-allesammen ! “

    Svar

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info