De farlige veninder

Af Sørine Gotfredsen 69

Forleden skrev Ketti Bueno Ferrer i denne avis en interessant kommentar. Hun har bemærket, at kvinderne i DRs reality-serie ”Gift ved første blik” generelt fremstår ret krævende, ukærlige og hurtige til at dømme de mænd, de er blevet sat sammen med. Mens disse – mændene – opfører sig langt mere kompromissøgende i bestræbelsen efter at få ægteskabseksperimentet til at lykkes. Det er rigtigt set, og man må overveje, hvorfra denne kvindelige selvbevidsthed stammer, og hvad den kan føre til. Til at begynde med kan man slå fast, at kvinder i dag ret målrettet dyrker hinandens selskab, hvilket også afspejler sig i fiktionens verden. Mange tv-serier fokuserer i dag mindst lige så meget på venindeforhold som på relationen mellem mand og kvinde, og den, der for nogle år siden var fan af tv-serien ”Sex & The City”, er yderst bekendt med fortællingen om veninderne, der deler alt, nådesløst analyserer mænd og skaber et slags værn mod knuste hjerter. Der er noget rørende ved det, men spørgsmålet er samtidig, om det er ubetinget sundt for kvinder i så udtalt grad at dyrke hinanden.

Som årene går, indser man, hvordan de nære veninder har bidraget til at forme ens personlighed. Man har fået styrke, men midt i den store samhørighed har man måske også underkendt værdien af direkte modstand og kritik. Sammen med sine veninder risikerer man at opbygge den selvbekræftende og måske også lidt dømmesyge tilgang til verden, som udfoldes i ”Gift ved første blik”, og noget umiddelbart i tilgangen til det andet køn kan gå tabt. Inspirerende er det i den sammenhæng at læse Forførerens Dagbog, hvori Søren Kierkegaard lader den kyniske Johannes advare kvinder mod overdreven gensidig omgang. Hør blot hvorfor han mener, at unge pigers samvær er skadeligt: ”Det ligger aabenbart deri, at denne Omgang hverken er det Ene eller det Andet; den forstyrrer Illusionen, men forklarer den ikke.” Og han fortsætter: ”Naar jeg skulde tænke mig et Ideal af en Pige, maatte hun altid staae alene i Verden og derved være anviist sig selv, men fornemmelig ikke have Veninder…” En ting er, at Johannes er en frygtelig type, der mener, at kvinden kun kommer til sin ret, når hun er objekt for manden. Noget andet er, at han på sin vis garanteret har fat i noget.

En omgang, der hverken er det ene eller det andet, skal forstås som et billede på ligegyldigt tidsfordriv. Altså, samtale uden retning og skarphed, og mens dette bestemt ikke kendetegner alt kvindeligt samvær, beskriver Johannes Forføreren kvinders evne til at være så opmærksomme på hinandens følelsesliv, at der sker en konstant gensidig tilpasning og ensretning, der måske i det stille opbygger en slags front mod det andet køn. Og man kan ikke lade være med at spørge, om vor tids dyrkelse af venindeforholdet – også i fiktionens form – kan få endnu flere til at leve alene, fordi veninder i løbende selvbekræftelse skubber mændene længere væk. Sikkert er det, at der eksisterer et vist rod i kønsrollerne, og skønt jeg ikke bryder mig om menneskeudstillingen og den overfladiske omgang med ægteskabet i ”Gift ved første blik”, afslører eksperimentet interessante træk i vor tid. For eksempel, at der kan være en vis sammenhæng mellem de kølige kvinder og dyrkelsen af venindeflokkens indadvendte dynamik. Midt i den kan man komme til at tro, at man ikke har brug for ret meget andet, indtil man måske lige lovlig sent i livet opdager, at det har man alligevel.

69 kommentarer RSS

  1. Af Eva Madsen

    -

    Ja, jeg véd af bitter erfaring, at kvinde kan være kvinde værst, og at det derfor kan være risikabelt, at stole alt for meget på sine veninder.

    For der er jo flere og flere enlige kvinder, der kæmper med alle midler om de få “gode”, danske mænd, der er tilbage i disse ugudelige, skilsmissetider. Og som bekendt gælder alle midler åbenbart i krig og kærlighed.

    Det kan være risikabelt for gifte kvinder, at være nære venner med enlige, kærlighedshungrende kvinder, for mange oplever jo desværre, at den “gode” veninde løber med manden.

    Er løsningen flerkoneri?

    Rækker søstersolidariteten så langt?

    Svar
  2. Af Allan Hansen

    -

    Kvindens plads i Islam:
    Sharialov=dødsstraf!

    Lyt til en ung (Hirsi Ali) kvinde, som har levet under
    Sharialov. Hun er født i Saudi-arabien og solgt, som
    sexslave. Ikke engang i Canada kan hun leve i fred
    uden daglige dødstrusler!

    Man tror det er løgn – men det er det ikke!

    https://youtu.be/l6KukdUzkg4

    “1.400 års krig og slaveri!!!

    Svar
  3. Af Lene Tolvang

    -

    Det er blevet mere kompliceret, at være veninder, i disse grænseoverskridende tider.

    Jeg læste for nylig, at otte procent af de unge, amerikanske kvinder nu opfatter sig selv som biseksuelle, hvilket er en voldsom stigning i antallet af biseksuelle, amerikanske kvinder på meget få år. Det er stadig kun et par procent af de amerikanske mænd, der opfatter sig selv som biseksuelle.

    Måske skyldes det, at kvinderne i langt højere grad er komet ud på arbejdsmarkedet; så vidt jeg ved, er der faktisk flere kvindelige lønmodtagere, end mandlige lønmodtagere i USA, og der er flere mænd, der er selvstændige.

    Mænd, der ikke vil, eller kan, forsørge kvinder, og som samtidigt opfører sig som mandschauvenistiske patriarker, er selvfølgelig i lav kurs hos kvinder, der har svært ved, at følge med ræset i det ubarmhjertige, amerikanske konkurrencesamfund, og har brug for at blive forsørget – ihvertfald, når de har små børn.

    Svar
  4. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt apropos kvinder, en video der altid er værd at se eller gense:

    Why Women DESTROY NATIONS * / CIVILIZATIONS – and other UNCOMFORTABLE TRUTHS
    https://m.youtube.com/watch?v=UxpVwBzFAkw

    Svar
  5. Af Ronja Seeberg

    -

    @Jan Petersen

    Man skulle tro, at du var islamist. De er lige så bange for frie kvinder, som du er.

    Det er faktisk mænd, der smadrer civilisationer og myrder millioner, når de fører krig – med, eller uden løgnagtige begrundelser, begår folkemord, og starter revolutioner…

    Der er flere og flere kvindelige civilister, der bliver ofre for mændenes voldelige konflikter.

    Svar
  6. Af Jan Petersen

    -

    Nu er det vel rimelig umuligt at se en ca 19 min video på 9 minutter !

    Svar
  7. Af Elsa Bendtsen

    -

    Jan, vi kender den bravade til ulidelighed, og den er ikke morsom mere – den er til grin!

    Jeg er træt af alle de “kristne” frihedskæmpere, der vil beskytte kvinderne mod de islamistiske mandschauvenister, og som samtidigt er nogle forhorede og fordrukne aber, som bilder sig ind, at kvinder både forsørge og forkæle deres uduelige, selvfede barnemand!

    Der er en grund til, at så mange, danske kvinder vil skilles!

    Svar
  8. Af b oh

    -

    Ja, der er både dårlige og gode mænd, ligesom der er dårlige og gode kvinder. Men når visse typer af kvinder slutter sig sammen i grupper og partier, for i fællesskab at nedgøre, bekæmpe, hetze, undertrykke, tyrannisere og udnytte mændene, så er vi da ovre i en syg og pervers tidsånd eller det rene vanvid.

    Nogle kvinder er som engle, andre er som kællinger fra helvede. De første er værd at gøre alt for, men den anden slags er blevet som en møllesten og tonstung blyklump om halsen på vores økonomi, kultur og civilisation. For det første hader eller foragter de mænd, familier, børn og andre kvinder. For det andet undergraver de med alle mulige feministiske, skøre og forræderiske påfund hele Europas sikkerhed og fremtid.

    Familien og hjemmet er samfundets vigtigste og mest grundlæggende enhed. Smadrer man familietraditionerne og familieværdierne, har man taget første skridt til at opløse og ødelægge samfundet. Hvis man yderligere slæber så megen feminisme og pladderhumanisme ind i politik at partierne begynder at bekrige og udskifte landets egen befolkning… som det pt. sker i Sverige… kan det meget hurtigt ende i velfærdskollaps, gangstervælde, terror og borgerkrig.

    I Tyskland er man med gammelkommunisten og feministen mer kel i spidsen plus en flok kvindagtige mænd, påbegyndt et rablende forrykt eksperiment som allerede har påført tusindvis af kvinder utryghed, overfald, mishandling og som har ført til vold, mord og terror. Og værre bliver det.

    Må man minde ron ja see be rg om at kvinderne i høj grad var med til at hjælpe superpsykopaten hit ler til magten.

    Svar
  9. Af Jesper Lund

    -

    Jeg så de 4 første afsnit af ”Gift ved første blik” i går i rap. Jeg synes det er interessant at se, hvorledes en mand og en kvinde, som ikke kendte hinanden i forvejen, fungerer sammen, når de bliver tvunget til det (ved et giftemål).

    Det er også min indtryk, at kvinderne i serien generelt fremstår ret krævende, ukærlige og hurtige til at dømme “ægtefællen”, måske med undtagelse af Pernille. Jeg tvivler dog på at det skyldes at indflydelse fra veninder. Jeg mener, at det skyldes at kvinder i dag er selvstændige. Det er jo ingen af de kvinder i serien, som ikke kunne klare sig som single.

    Svar
  10. Af Signe Kronstadt

    -

    En mand er først god nok til danske kvinder, hvis han er lige så rig, som Donald Trump, og lige så blød, som Alf Velling, og lige så viril og veludrustet, som John Holmes.

    De drømmer med andre ord om en oxymoron, der ikke findes i virkeligheden…

    Flermanderi er den eneste måde, en rigtig kvinde kan få dækket alle sine behov på.

    Svar
  11. Af kn p

    -

    Med deres organiserede bekrigelse af mændene og familierne, er det nu lykkedes de politiserende kvinder i partierne og medierne at destruere størstedelen af det traditionelle familiemønster. Skilsmissetallet er gået fra 1% til ca. 70%. En uhyggelig og tragisk udvikling som har været til meget stor skade for tusinder af børn som er blevet gjort faderløse og er blevet afskåret fra et normalt familieliv. En enlig kvinde kan jo umuligt være både far og mor for et barn. Og hjemmet bliver ofte til et sted med gennemtræk af forskellige nye og fremmede mænd, for de enlige mødre lever ofte et temmelig udsvævende liv. De har tit så travlt med at “realisere” sig selv, at de glemmer at tage hensyn til barnet/børnene, der tit er meget kede af at have mistet deres far, og som ikke bryder sig om at blive præsenteret for en ny pap-far med jævne mellemrum.

    Den familiepolitik vi nu har i Danmark er radikal/feministisk/kommunistisk. Familien/ægteskabet er forvandlet til en fælde, en faldgrube og et udgangspunkt for udnyttelse og nedrigheder mod fædre. Kun mødre har rettigheder. Mændene er kun på tålt ophold i deres eget hjem, skilsmissebureaukratiet tyranniserer og terroriserer både mændene og børnene, kvinderne belønnes af staten for at opløse familien, og politiet sættes ind mod både manden og børnene, hvis børnene flygter hen til deres far. Både de fraskilte mænd og deres børn er retsløse. Overfor dem er Danmark ingen retsstat, men en bananstat, en fasciststat, en tåbelig, tyrannisk, ondsindet og uretfærdig stat.

    At familiepolitikken siden 1968-70 har været pilrådden, kan aflæses i antallet af tabermænd, taberbørn og hjemløse, samt i antallet af selvmord, selvmordsforsøg og psykiske lidelser hvor piger skader sig selv/lider af anorexi og drenge bliver narkomaner eller alkoholikere. Der sættes rekorder i ensomhed og elendighed i disse år.

    Svar
  12. Af kn p

    -

    FEMINISTERNE HAR SEJRET AD HELVEDE TIL

    Med deres organiserede bekrigelse af mændene og familierne, er det nu lykkedes de politiserende kvinder i partierne og medierne at destruere størstedelen af det traditionelle familiemønster. Skilsmissetallet er gået fra 1% til ca. 70%. En uhyggelig og tragisk udvikling som har været til meget stor skade for tusinder af børn som er blevet gjort faderløse og er blevet afskåret fra et normalt familieliv. En enlig kvinde kan jo umuligt være både far og mor for et barn. Og hjemmet bliver ofte til et sted med gennemtræk af forskellige nye og fremmede mænd, for de enlige mødre lever ofte et temmelig udsvævende liv. De har tit så travlt med at “realisere” sig selv, at de glemmer at tage hensyn til barnet/børnene, der tit er meget kede af at have mistet deres far, og som ikke bryder sig om at blive præsenteret for en ny pap-far med jævne mellemrum.

    Den familiepolitik vi nu har i Danmark er radikal/feministisk/kommunistisk. Familien/ægteskabet er forvandlet til en fælde, en faldgrube og et udgangspunkt for udnyttelse og nedrigheder mod fædre. Kun mødre har rettigheder. Mændene er kun på tålt ophold i deres eget hjem. Skilsmissebureaukratiet og retssystemet nedvurderer, tyranniserer og terroriserer både mændene og børnene, kvinderne belønnes af staten for at opløse familien, og politiet sættes ind mod både manden og børnene, hvis børnene flygter hen til deres far. Både de fraskilte mænd og deres børn er retsløse. Overfor dem er Danmark ingen retsstat, men en bananstat, en fasciststat, en tåbelig, tyrannisk, ondsindet og uretfærdig stat.

    At familie- og børneværnspolitikken siden 1968-70 har været pilrådden og umenneskelig, kan aflæses i antallet af tabermænd, taberbørn og hjemløse, samt i antallet af selvmord, selvmordsforsøg og psykiske lidelser hvor piger skader sig selv/lider af anorexi og drenge bliver narkomaner eller alkoholikere. Der sættes rekorder i ensomhed og elendighed i disse år.

    Svar
  13. Af Enja Hansen

    -

    “Der sættes rekorder i ensomhed og elendighed i disse år.”

    Få dig et kæledyr – eller vær noget for andre.

    Alternativt kunne de mange, ensomme blive venner med hinanden, hvis problemet da ikke er, at ingen kan holde ud, at være sammen med dem i længere tid ad gangen, hvis de ikke får en god løn for det.

    Svar
  14. Af Jan Petersen

    -

    En mere reel årsag til, at kvinder klarer sig glimrende uden mænd, er måske den enkle – at tossegode mænd betaler for kvinders underhold, under alle omstændigheder.

    Kvinder er en ”underskudsforretning”
    https://www.mm.dk/kvinder-er-en-underskudsforretning/

    Svar
  15. Af bent niel

    -

    Kl. 14.28 er vist en typisk kommentar fra en underfrankeret, middelmådig og selvfed/arrogant feminist der ikke fatter en dyt af det hele, men bare skal have sin perverse holdning til mænd, børn og familier ud mellem sidebenene.

    Svar
  16. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    svar Bent Niel ! Du udstråler tydeligt “AT konen er rendt skrigende bort fra dig ” ! Du finder ikke en anden, der er dum nok til, at engagere sig i din type !

    Svar
  17. Af Niels Lemche

    -

    Kære Sørine, der provokerede du vist nogle gamle mænd, der for alt i verden skal vise deres mandighed.

    Nå, gider ikke rigtig diskutere emnet efter mit guldbryllup sidste år, men vil dog nævne en polsk film fra før 1989, der handlede om verdenen om nogle hundrede år. Da kvinderne havde fundet ud af at lave reagensglasbørn selv, var mændene blevet overflødige, og de havde afskaffet dem. Nu skete det så lige, at et rumfartøj fra det 20. årh. landede midt i herligheden fyldt med mænd, og så var gækken løs.

    Men der har jo lige siden Aristofanes’ tid været drevet gæk med det her.

    Og så kan alle de gamle mænd rase videre.

    Svar
  18. Af Jesper Lund

    -

    Niels Lemche
    Sørine provokerer ikke “nogle gamle mænd”. Hun pleaser dem.

    Svar
  19. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Nu hr jeg ikke set serien i denne omgang – mengenerelt er mænd vel mere målrettet og vil derfor ikke lide nederlag. Så tingene skal da lykkes.

    Det kan da være positivt – men måske ikke mere ærligt end kvindernes væremåde.

    Men – måske er kvinder af den type i forvejen ikke egnet til ægteskab, modne nok.

    Som jeg har oplevet som yngre kvinde, så havde kvinderne ikke samme interesse, når en ven el kæreste var fundet. Så det kan da være positivt og måske givende at dyrke venindeskab i trangere tider – og naturigvis skal veninder ikke bare glemme hinanden, men da bevare venskabet.

    Mænd og kvinder har da gavn og glæde af venskaberne, gifte eller ej. Det skal man ike kimse af. Det gør nogen så, når nogen bliver skilt, så droppes venskaber – måske især blandt kvinder? Det er faktisk ikke i orden og ganske lousy.

    Svar
  20. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    Jamen søde Lemche ! Du er forhåbentlig ikke den gammel-dags type mænd ! –Som nu-om-dages kvinder “der kan alting selv og ikke ønsker børn –fordi de i de næste mange år bliver overflødige ! Bestanden af mennesker skal væsentlig reduceres ! Før der er behov for børn ! De er forøvrigt en klods om benene –plus de også havner i stort tal (især drengene) på de statslige anstalter ! Det er nye tider hr. Lemche ! Gamle dages kvindeundertrykkelse sidder som “en mare ” i kroppen på den moderne kvinde !

    Svar
  21. Af Jesper Lund

    -

    Jeg er enig med Sørine at serien er en overfladisk omgang med ægteskabet. Et besynderligt program koncept. Et kirkeligt gifteritual efterfulgt af en bryllupsfest, hvor brudeparret slet ikke kender hinanden. God morgen! Skal licensen virkelig gå til den type serier.

    Men nu hvor serien er lavet, kan man ligeså godt få det bedste udbytte af den.

    Svar
  22. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Jan Petersen – 14:52

    Jeg tror, at man glemmer, at det er kvinderne, der også føder drengebørnene, skaber hjem og familie, hvor en del mænd lissom løber friløb.

    Men – nu er du jo i forvejen ikke ligefrem kendt her på b.dk.-blogge som den store kvindebedårer eller ditto elsker. Så ikke overraskende, at du igen fremdrager dette og et andet link tidligere på Sørines blog nu.

    Det er nu engang kvinderne, der (tidl) opdrg både piger og drenge, så et stort ansvar – men hvem opdrager egtl, nr vi tænker på de første så vigtige år for et menneske, drenge og piger i dag ?

    Det gi’r en del huller i omsorgen, når både en far og en mor må mangle så meget i deres liv. Derfor vil flere og flere fremovr blive skilt og mange flere måske aldrig gift.

    Vi er blevet dårligere forældre, nogle er i hv f.

    Svar
  23. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Og jeg kunne tilføje til mit ovenstående indlæg:

    Og de fleste tier — samfundet ligedan med politikerne— de finder ikke råd til noget herog ser stadig ikke konsekvenserne i øjnene!!!

    Svar
  24. Af Niels Lemche

    -

    TEDDY, det med børnene skal nok gå. Nu har Kina faktisk udlovet dusør til ægtepar, der får to børn. Deres ét-barnspolitik endte som en katastrofe. Først og fremmest fordi, der ingen prestige er i Kina i piger, så pigefostre blev fjernet en masse. Så stod de små kinesedrenge uden nogen at gifte sig med, så man har måttet ‘importere’. Alle, der kan se mere end 25 år frem, ved, at der skal skrappe midler til (masser af penge) for at afværge det kollektive selvmord, vi er i fuld gang med. En tid vil vi kunne klare os med indvandrere fra Mellemøsten og Afrika — men det er der jo ikke ret mange, der ser frem til.

    Men nej, min lille fortælling om den polske film var nu mest rettet mod de sure gamle mænd: Om to til trehundrede år kan det være, at der bliver brug for jer igen!

    Jeg har jo som universitetsmenneske i mere end halvtreds år kunnet se udviklingen i praksis , hvor kvinderne endte med at være i overtal, oven i købet et kvalificeret et. Drengene løb efter de lette penge i IT-verden, og pigerne studerede, og det var en ren fornøjelse med alle de unge damer, som man selv blev ældre: De blev yngre og yngre og smukkere og smukkere, og jeg havde det lige som Maurice Chevalier, der sang om alle de unge piger. Jeg havde for nogle år siden et hold, der bestod af 12 skønne unge damer, og en lille fyr, der næsten var en undskyldning for sig selv. Men hvor var de søde imod ham.

    Sjovt nok er det samme billede blandt indvandrerne fra Mellemøsten. Drengene render rundt og laver ulykker, mens pigerne studerer.

    Og til BIRGIT HVIID LAJER: Jeres interne diskurs er nok ikke let at forstå for hankønnet. I min grønne ungdom overværede jeg en samtale mellem to unge piger (15-16 års alderen). Da den var slut, sagde min mor: Gud hvor de skændtes; de var ved at rive øjnene ud på hinanden. Jeg havde ikke fattet en brik af, hvad der foregik, at der var et skænderi igang. Den anden side handler om en gammel ven(inde) til os herovre, hvis mand døde. Hun mistede alle sine venner blandt kvinderne herovre, for nu handlede det for dem om at sørge for, at hun ikke erobrede nogen af deres mænd.

    Svar
  25. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    Ja ! Alle de goe er optaget !–(mænd)

    Svar
  26. Af Rikke Nielsen

    -

    Jeg synes, det er meget amatøragtigt at forsøge at kloge sig på en kæmpe gruppe af mennesker med baggrund i en primitiv reality-serie.

    Det overrasker mig i den grad, at en person som Sørine Gotfredsen, der jo har italesat sig som intelligent, falder i den fælde:

    Kloge konklusioner er ikke klogere end skrøbeligheden af det fundament de baserer sig på.

    Jeg foreslår at kvinder selv får lov til at bestemme, om de vil betro sig til veninder – eller overhovedet have veninder. Og så er den diskussion vel ikke længere.

    Svar
  27. Af Jan Petersen

    -

    AF BIRGIT HVIID LAJER – 1. MARTS 2017 17:16

    Nu er det ikke mig, der har lavet ovennævnte undersøgelse: Kvinder er en ”underskudsforretning”. Men derimod professor Nina Smith fra Institut for Økonomi på Aarhus Universitet.

    Jeg henviser blot til denne professor analyse, og det er vel fair nok som indlæg i en debat?

    Svar
  28. Af J L

    -

    Jeg er enig med Sørine at serien er en overfladisk omgang med ægteskabet. Et besynderligt program koncept. Et kirkeligt gifteritual efterfulgt af en bryllupsfest, hvor brudeparret slet ikke kender hinanden. Skal licensen virkelig gå til den type serier.

    Men nu hvor serien er lavet, kan man ligeså godt få det bedste udbytte af den.

    /Jesper Lund

    Svar
  29. Af - Niller

    -

    Jamen kan man forvente andet i en tid hvor alle har behov for at realisere sig selv både privat og karrieremæssigt- det traditionelle familiemønster er under forandring selv familiernes ankersten bedsteforældrenes gennemgår en forandng i disse år.
    Og det er altså noget der slider på et parforhold når alt dette skal gå op i højere enhed.
    Men er det ikke ved at være på tide at stoppe op, og tænke over , hvad er egentlig meningen med livet , og har vi egentlig behov for at realisere alle vores drømme- mindre kan vel også gøre det.

    Svar
  30. Af Allan Hansen

    -

    Maskebal og profeter!

    Jo da, det er fastelavn og alle bærre masker – ikke mindst de
    politiske hundehoveder og banditter, som har svært ved, at
    finde en maske, der passer til vores nuværende besættelsestid!

    Men lidt hunde skal vi dog have slået af tønden,,,( det er jo børnenes fest)
    Jeg sætter gerne en smørstang og ti negerboller på højkant
    til enhver, som klart og tydeligt kan forklare os alle om forskellen mellem:

    Saudi-arabien, Iran, Sudan, Hamas, Pakistan, Irak, Lebanon – Hizbollah,
    Boko Haram, taliban, Al Qaeda, Syrien,Tyrkiet ,Bangladesh, Det muslimske broderskab,
    koranen, mine kamp og sharialov! etc.

    Og isis – islamiskstat ? NEJ VEL? – forskellen er lig med 0,0
    Deres fælles mål er, at indfører sharialov overalt i verden dvs. islamisk
    overherredømme, men det betyder samtidig også “retten,, til at
    udslette aller, der ikke vil underkaste sig Sharialov!
    Sharialov gør islam til verdens blodigste terrororganisation!!!

    P.S: Islamisk Stat i Tyskland! Erdogan vil fører valgkamp i
    Duisburg, derfor vil Merkel have fjernet denne video!

    https://youtu.be/Tu1fnzqxueg

    Svar
  31. Af J Nielsen

    -

    “’Alle, der kan se mere end 25 år frem, ved, at der skal skrappe midler til (masser af penge) for at afværge det kollektive selvmord, vi er i fuld gang med.”

    Enhver græshoppesværm løber før eller siden tør for benzin. Men sapiens-udgaven gør det ikke før alt er ædt og planeten er lagt øde.

    Svar
  32. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Jan Petersen – 17:16

    Ja da, du kan vælge hvad du vil – men det siger noget om dig, hvad du så vælger og gentager i et valg. Du imødegår jo ikke noget med en kommentar til dit valg, så du må jo være enig. Det gør forskellen. 🙂

    Du tager den fsv for gode varer – uden andre indsigter eller hensyn til en sådan svada. Økonomisk .. indskrænket, da det andet tæller med og kan måske sværere gøres op i kr. og øre.

    Svar
  33. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Gjorde man kvinders arejde op i hjemmene op, så ville billedet se anderledes ud.

    Svar
  34. Af bent niel

    -

    Faktisk er ingen kone løbet skrigende bort i mit tilfælde, selvom ted dy plys påstår det. Men i modsætning til ted dy plys forstår jeg hvad der foregår. Og så har jeg været vidne til hvor totalt sjofelt et par af mine bedste venner og deres børn er blevet behandlet af feminist-bureaukraterne i skilsmisse-systemet. Ted dy bamsens negative skriverier om børn udstråler iøvrigt at nok at ingen mand nogensinde har gidet bruge tid på det sære fruentimmer.

    Svar
  35. Af Allan Hansen

    -

    Lad opvasken stå!

    @ Birgit Lajer!

    Måske du overdriver lidt her.
    Mænd kan udmærket vaske op, vaske gulv, lave mad og
    vaske tøj – ingen problemer der!

    P.S: der skulle være nye robotter på vej – og de er billige i drift.

    Keep smiling,,,,,,,,

    Svar
  36. Af J Nielsen

    -

    “Mænd kan udmærket vaske op, vaske gulv, lave mad og vaske tøj – ingen problemer der!”

    Men evnen forsvinder hurtigt når de bliver gift …

    Svar
  37. Af h clausen

    -

    J nie lsen står vel for jytte, jette, jonna, johanne eller jane nie lsen. Eller er j nie lsen bare en kvindagtig mand?

    Svar
  38. Af J. Hanse n

    -

    En intessant blog som Sørine Godfredsen har skrevet denne gang.
    Delvis baseret på fiktion og virkeligheden sikkert.

    Og vi ser da også, at de sædvanlige kvindehadende mænd fra den yderste højrefløj er på banen.
    Bortset fra et par stykker. Men de dukker vel op.
    Højrefløjen beretter om grufulde oplevelser med kvinder.

    Og ikke alle kvinder er vel som f.eks. Anne Lise Marstrand-Jørgensen som skriver fremragende og velskrevne blogs her i Berlingske.
    En intelligent, vidende, medfølende og dygtig kvinde og forfatter.

    Undertegnede finder at det kvindelige samvær som Sørine Godtfredsen beretter om er et ubetinget gode.
    Her udveksler kvinderne erfaring.
    Synenergieffekten kommer disse grupper til gode.
    Kvinderne vender hjem til familien med nye og velgennemtænkte og velovervejede ideer.
    Som de velvilligt lader mændene få glæde af.

    Svar
  39. Af P. Aagaard

    -

    Fra interview i Femina 11. januar 2016: “Sørine Gotfredsen har ikke nogen mand. Faktisk har hun aldrig boet sammen med en. Det har hun heller aldrig længtes efter.”

    – Og pludselig er ovenstående indlæg ikke længere et oplæg til debat, men et stykke bekendelseslitteratur.

    Svar
  40. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    Att. Jan Petersen ! Prof. Nina Schmidt –økonomiprofessor ! Har avlet 4 børn –Og som off, evighedsansat –Har hun også modtaget alt, hvad det offentlige kuvøsesystem kan trække af barsel incl. fuld kæmpe-off. lønninger 4 gange ! –JA ! Sådan er der jo så meget ! Havde hun haft sin egen virksomhed, hvor det koster kassen med 4-børns-avl ! –Så var det næppe gået så godt !

    Svar
  41. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    SVAR Bent NIel ! –Du tager ganske fejl –min “fine” ven –Jeg er særdeles godt gift ! Det gælder om, at gifte sig op-ad –og ikke nedad ! –Hvis alle de venstre-proletarer –gjorde det ! Så ville det ikke se så sort ud for dem, at skatteyderne skal dømmes til, at evigheds-forsørge dem !

    Svar
  42. Af r. vangkilde

    -

    KÆRLIGHED MELLEM KVINDER, – kvinder elsker at prøve grænser og især, når rollespillet ikke forpligter, og følelserne bruges som legetøj imellem kvinder, som Cosplayerne Carina-Sørine
    der udlever deres drømme i en ny livsstil, hvor brylluppet er en del af forestillingen, og
    kærligheden er større end ægteskabet. Herre gud parforholdet er ramt af forskelligheden men
    stadig privat og ufarlig.

    Svar
  43. Af J. Hanse n

    -

    AF EVA MADSEN – 1. MARTS 2017 10:17
    “For der er jo flere og flere enlige kvinder, der kæmper med alle midler om de få “gode”, danske mænd, der er tilbage i disse ugudelige, skilsmissetider.
    Er løsningen flerkoneri?”

    Undertegnede er en af de få gode danske mænd.
    Så alle der læser undertegnedes indlæg nok fornemmer.
    Og rimelig velstillet.
    Men mener ikke, at flerkonerier er nogen god ide.
    Har man flere koner, så vedbliver man næppe med at være velstillet.
    Og lidt fred og ro vil man jo også gerne have ind imellem.
    Og har man flere koner, så bliver der næppe tid til at deltage i avisdebatterne.
    Hvilket vil skuffe mange.

    Svar
  44. Af J. Hanse n

    -

    AF EVA MADSEN – 1. MARTS 2017 10:17
    “For der er jo flere og flere enlige kvinder, der kæmper med alle midler om de få “gode”, danske mænd, der er tilbage i disse ugudelige, skilsmissetider.
    Er løsningen flerkoneri?”

    Undertegnede er en af de få gode danske mænd.
    Gaske vist ikke kristen. Men ateist.
    Som alle der læser undertegnedes indlæg nok fornemmer.
    Og rimelig velstillet.
    Men mener ikke, at flerkonerier er nogen god ide.
    Har man flere koner, så vedbliver man næppe med at være velstillet.
    Og lidt fred og ro vil man jo også gerne have ind imellem.
    Og har man flere koner, så bliver der næppe tid til at deltage i avisdebatterne.
    Hvilket uden tvivl vil skuffe mange.

    Svar
  45. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    Kære Lemche ! –Jeg er imponéret over din “livsvisdom ” ! –Jeg mener det . Da vi sad og så TV iaftes fra København ! –Havde vi nær tabt “baguetten ” –Aldrig nogensinde er sket i Frankrig ! –Så sandelig de har et kæmpe-problem med deres venstre-pjalte-proletarer ! –Overforkælede S.U.curlinger med verdens højeste S.U.–Som skatteborgerne (dem, der ikke har børn ) ER tvangsindlagt til, at forsørge !–I øjeblikket er det fineste, at være ikke-dansker !–der er fostret af de ræverøde ! Lige nu er det bedste tidspunkt, at udskrive valg Hr. Løkke ! Du kan være stensikker på AT: Den normalt arbejdende del af befolkningen foragter de ræverøde så meget, at de stemmer “nye borgerlige” Konservativt existerer vist ikke længere ! –Så de er gået over til “Nye borgerlige ” allesammen ! –Røde venstre –socialdemokratiske -St ´er -enhedslisten –alternativer ! I Er noget så latterlige ! –I fortjener, at blive smidt ud af folketinget –og hjem og opdrage jeres “skampletter af børn ” ! Forhåbentlig kan de derovre mande sig op –og sende regningerne for vandalismen igår incl. den smerte de folk (politiet ) har lidt på grund af jer “curlinge afkom af kommunister ” !

    Svar
  46. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    Appropos ! Danmark bør også genindføre “værnepligten ” Så de røde skvat kan komme på stroppetue –og få opdragelse ! –Det kunne forældrene ikke finde ud af ! –Så må staten igen træde til –og borgerne betale ! –En arbejds-lejr skal tilknyttes til værnepligtige ! –Så befolkningen ikke skal have udgifter til deres kost og logis !—-Vi ser AT: FORAGTEN ! træder lysende frem i øjnene på dem, der har fravalgt børn ! Helt forståeligt !

    Svar
  47. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Allan Hansen – 1.3. – 21:21

    Jeg talte ikke om mig selv – jeg har væet så heldig at være gift 2 gange, og med mænd, der kunne se, hvad der skulle gøres rent husligt, og som begge også holdt af at lave mad, så en udmærket ‘arbejdsdeling’, såvel som jeg betalte en hjælp i perioder – det eneste jeg egtl er træt af i den forbindelse, det er at lave kaffe .. på job skiftedes vi til den slags alle til hobe .. jeg gider ikke flere gange om dagen denne tjans..mærkeligt problem jo .. ha..ha 🙂

    Svar
  48. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Jeg mener nu engang for mange år siden at have set en opgørelse over kvinders job i hjemmene i ældre tider ..og ligedan en slags opgørelse i forbindelse dette forhold, fordi det er samfundsnyttigt, at kvinderne gør det ene og det andet i hjemmene, så skuden Danmark kan køre ubesværet .. så en sådan opgørelse kunne jo være interessant.

    Men i nyere tid og nutid, så slås m/k om, hvem der gider børnene. Det er slemt og katastrofalt at vi ikke i Danmark har fundet en god familiepolitik til løsning af et så væsentligt problem.

    Man børn lider under det, og dermed vil samfundet siden risikere at blive endnu ringere. Nogle kan klare det og har ressosurcerne personligt og/eller økonomisk til fremmed hjælp i hjemmet – men alligevel, altid næstbedste løsning .. hvor det ikke ligefrem ville være mere betænkeligt, hvis kvinden ikke magtede jobbet eller ligefrem ville hade det. Den slags registrerer børn jo.

    Svar
  49. Af Mia Rissah

    -

    @ J. Hansen

    “Undertegnede er en af de få gode danske mænd.”

    “Men mener ikke, at flerkonerier er nogen god ide.”

    Mage til så selvfed en islamofob, skal man vidst lede længe efter…

    Svar
  50. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt apropos – de farlige veninder – kan se der igen er en af disse under pseudonymet – hovedet koldt, som vel retteligen burde være – hovedet tomt. Indrømmet, jeg har ikke læst gyllet. Nægter at læse propaganda blogs der ikke kan kommenteres !

    Svar
  51. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    “de farlige veninder med samt deres faderløse børn ! ” Kan passende få lov, at deles om udgifterne til 2 minutters nydelse og 20 års fortrydelse incl. børnechecks hele vejen igennem plus S.U. i 15 år–Så bliv klogere for fremtiden ! Fravælg børn –selvom I bliver logget af farlige veninder !

    Svar
  52. Af Helge Nørager

    -

    “Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen – tegner
    – 2. marts 2017 10:56
    Appropos ! Danmark bør også genindføre “værnepligten ” Så de røde skvat kan komme på stroppetue –og få opdragelse ! ”

    Ved godt det kan være svært for en som ikke er jyde at holde styr på alle de traditioner vi har her i lille Dannevang.
    Men der er skam værnepligt, den har aldrig været afskaffet teddy.

    Svar
  53. Af Maria Due

    -

    Lad nu den femte kolonne arbejde i fred, Nørager, berigelsen er jo helt åbenbart. 😉

    Svar
  54. Af Maria Due

    -

    Lad nu den femte kolonne arbejde i fred, Nørager, berigelsen er jo helt åbenbar.. 😉

    Svar
  55. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    SVAR ! Virkelig ! Fortæl fortæl ! –Vi sidder og oversætter politiets rapporter til “Le Monde /Plantu ” –Det kan da umuligt passe, hvilken undskylning har de S.U. studérende givet for, at slippe for ” For den danske værnepligt ” ?–(skulle I ikke bytte den frivillige værnepligt i DK Til “tvungen værnepligt i fremmedlegionen ?? “–” L únion etrangér ” Er ikke for piveunger ! Så måske er det derfor de forbistrede dyre curlinger har kunnet optræde på slap line –og griner tykt fordi de danske skatteborgere er tvunget til, at betale S.U. plus gratis udd. i 15 år !

    Svar
  56. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    Appropos ! –Er det kun i Jylland, der er tvungen værnepligt så ?

    Svar
  57. Af - Niller

    -

    Vi må have Emma Gad og Kirsten Hyttemeir på banen der trænger i den grad til at blive strammet op på tidens uorden.

    Svar
  58. Af Maria Due

    -

    Niller, jeg hár forgæves forsøgt mig som Emma Gad, og hverken Emma eller jeg har gidet de overstrømmende massevenindeskaber, så der er ingen erfaringer at øse af. Den ene af gangene på uni, var vi nogle stykker, der var ældre end de andre, og som på afstand havde lejlighed til at betragte veninderiet blandt alle de andre, hvoraf samtlige var SF’ere. Det var klægt, og de forsøgte endda en gang at få mig dumpet, men pludselig en dag gik klistret i opløsning. Da jeg forsøgte at dæmpe et gevaldigt skænderi,som jeg ikke fattede essensen af, vendte forkvinden blandt de mange implicerede sig imod mig og hvæsede, at det skulle jeg ikke blande mig i, “for dig ved vi altid,hvor vi har”. Det var svært at lade være med at le alt for højt.

    Nuvel, Emma Gad – formoder jeg – holdt sig ligesom overtegnede til nogle få nære veninder samt lidt mere perifere bekendtskaber, som vi beholdt og aldrig har fortalt alt. Da slet ikke om mænd. Det opfatter jeg som en selvfølgelig loyalitet, der ikke er til diskussion Vi elsker også vores børn milliarder gange milliarder gange milliarder osv. gange højere end penge og ville for intet have undværet dem. Heller ikke som teenagere, selv om de sled.

    I dag bringer JP en lille notits fra AFP om en voldsom hændelse i Madrid, hvor anklagemyndigheden efterforsker, om der er tale om en hadforbrydelse. Det er det ord, der bruges: hadforbrydelse. En organisation havde nemlig som led i en kampagne lejet en bus og forsynet den med flg. rystende påstand: “Drenge har en penis. Piger har en vagina. Lad dem ikke narre dig. Hvis du er født en mand, er du en mand. Hvis du er en kvinde, forbliver du det.”

    Sådan noget slipper man næppe ustraffet fra i en tid, hvor alt er projekter, som kan droppes, når man zapper videre, fordi man ikke vil lade sig nøje. Man må jo spørge sig selv, hvor meget passion, der er involveret, når det kommer til stykket.

    Svar
  59. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    Ja ! Bestemt ! –Det viser sig AT: Den såkaldte værnepligt er frivillig ! –Så er sagen klar ! –Indfang de uro-magere, der huserede i København igår ! –Politiet har navne og adresser på alle, der var i Ungdomshuset plus nogle extra, der forsvandt i sidegaderne ! –Bestil den skrappeste –indenfor militæret –Og kom igang med, at sende dem alle i trøjen ! Ingen pardon ! –Forældrene skal betale regningerne for deres vandalisme plus tillæg for de stakkels betjente ´s skader og ubehag ! (det må ikke være sjovt, at være politi ! MEN befolkningen skal nok hjælpe med alt hvad det skal være ! –De unge skal væk fra vores åsyn –Og Enheds-listens Johanne –og Skipper –Kan tage med til Nice og blive indrulleredet i Fremmed-legionen ! –Det skal nok også kurére de damer ! også !

    Svar
  60. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    Kirsten Hyttemeyer kendte jeg faktisk ! Vi boede tæt på hinanden i Skagen om sommeren ! Vores kongepudler var afsindigt begejstrede for hinanden ! –Og de hylede, når vi efter sommeren skulle tilbage til Frankrig ! –Ja ! Nogle (få) gode minder havde vi fra Danmark –Men det var jo dengang ! –Skagen nu-omdage ! Vor herre-bevares !

    Svar
  61. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt apropos værnepligt lidt info fra borger.dk

    https://www.borger.dk/politi-retsvaesen-forsvar/Forsvar-og-beredskab/Vaernepligt

    Svar
  62. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    TAK Jan ! Jeg har været inde og se på dit tip ! –Sørine slettede, hvad jeg skrev til om det ! –Mærkeligt ikke ?

    Svar
  63. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Nu indfører Sverige tvungen værnepligt, blev det lige nævnt her på rv, så de er bange i disse tider,forlyder det. Ikke rart at lytte til.

    Svar
  64. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    Muslimerne, der kalder sig danskere ! –Slipper også for værnepligten ! –grotesk Nu skriver Marie Krarup også AT: Færre muslimer i Danmark giver milliarder til militæret !–Ikke noget af det lyder rart !

    Svar
  65. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt er femte kolonne virksomhed muslimer vel det sidste et dansk forsvar har brug for? Koranen og Grundloven er vel ligesom ild og vand!

    Svar
  66. Af J Nielsen

    -

    “Nu indfører Sverige tvungen værnepligt”

    Hvad er forskellen på værnepligt og tvungen værnepligt?

    Svar
  67. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    “Signe” ! Du har helt ret !–Der er gået noget helt galt, med de såkaldte “mænd” –I Danmark bliver små drenge opdraget som piger ! De starter i vuggestuen –videre i børnehaven –og så i skole ! På dette tidspunkt er de allerede blevet ødelagte ! “af pædagoger” ! Der ikke erstatter deres mor! –Som drengebørn er mest afhængige af ! Derfor skal de drenge ikke regne med AT: Nogen kvinde vil acceptére disse forvirrede diagnoser ! –Som enlige mødrer producérer på samlebånd !

    Svar
  68. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    “Min avis skriver idag ” ! AT: De konservative vil fordoble antallet af værnepligtige ! –Så har de forstået, at gårdsdagens unge psykopater (fra Nørrebro masakren) –Selvfølgelig skal indkaldes til militæret –Så de kan blive opdraget –og dér bliver de ikke behandlet af “pædagoger” ! –Vi ser frem til, at de bliver fjernet fra andre mennesker –OG Københavns politimænd bliver hævnet ! –Vi sender tv-folk ud til denne formidable indkaldelse ! –Og håber, at generalerne ikke lægger fingrene imellem, når de skal afrette samtlige ! Fra det uhyggelige optrin på Nørrebro !–Det er det eneste rigtige Nemlig AT: Få dem “i trøjen” ! Så er der mulighed for, at de kommer ud som normale unge efter en rigtig hår tur inde ved militæret ! –Og så får de ovenikøbet penge for det plus kost og logis !–Kvinderne gør ret i AT: De fortryder, at de fik børn ! NU kan samfundet rette op på deres fejlslagne “projekt” ! Som sædvanlig !

    Svar
  69. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    Hvem kan huske AT: Det var Kirsten Hyttemeyer, der opfandt “Skåneærmerne ” ! ?

    Svar

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info