Ondskaben er tilbage

Af Sørine Gotfredsen 115

Europa har fået et stort problem. Umiddelbart giver det sig selv, hvori det består, for mennesker bliver dræbt, når de går på gaden eller tager til koncert. Listen over gerningssteder er efterhånden så lang, at man mister overblikket – Paris, Nice, København, Bruxelles, Berlin, Stockholm, London og Manchester – og den bliver sikkert længere. Vore byer er blevet fyldt med muslimer af forskellig art, og en del af dem er farlige, hvilket er en kendsgerning, der efterhånden er svær at bortforklare. Til gengæld er det også svært at forstå sindet hos de mennesker, der dræber vilkårligt omkring sig, og efter angrebet i Manchester valgte USA’s præsident Donald Trump at kalde muslimske terrorister for ”onde tabere”. Øjensynligt havde han gransket sin hjerne for at finde den betegnelse, der ville ydmyge fjenden mest, og dette blev resultatet. De onde tabere.

Det interessante ved Trumps udsagn er, at det tales ind i en vestlig kultur, hvor begrebet ondskab er blevet nedtonet. Ja, nærmest afskaffet. Vi ved godt, at mennesker gør modbydelige ting, men tiden domineres af en norm, der siger, at onde gerninger skal forklares gennem sociale omstændigheder. I en psykologisk tidsalder reduceres individet til et produkt af omgivelserne fremfor at blive set som en natur i sig selv, hvormed det onde analyseres bort som en selvstændig kraft. Denne humanistiske tro på det fra fødslen gode menneske udgør et fejlgreb i vor tid og en central årsag til den multikulturelle tragedie i Europa. For når menneskesynet bliver forskønnet, er man ikke agtpågivende nok overfor sammenstød og det had, der kan tage bolig i os. Man underkender dybden af vore skyggesider, og derfor har Donald Trump mere ret, end han sikkert selv aner. Tidens fanatiske dræbere er tabere, men ikke blot i moderne, humanistisk og social forstand. Nej, de er også tabere i en videre eksistentiel forstand, fordi de har overgivet sig til det onde og har et ansvar for det.

I dette Martin Luther-jubilæumsår er det oplagt at tale om det onde. Luther ser mennesket som sat i en kamp mod Djævlen selv, og mens vi i dag har svært ved at personificere det destruktive, bør vi overveje, om en uforklarlig mørk kraft faktisk findes i verden. Var det dén, der slog til i et sårbart Tyskland i 1930`erne, og er det også dén, der præger begrebet ”lynradikalisering”, der gang på gang chokerer os dybt? Vi leder efter svaret på, hvordan et menneske lader sig besætte, men vi finder det aldrig, og der er en erkendelsesmæssig fallit på færde, når vi ofte blot stempler de afvigende som psykisk syge. Den overfladiske opdeling mellem raske og syge blotlægger afmagten i en kultur, der i så høj grad afviser tanken om, at ethvert menneske bærer på det onde og selv kan give det plads. I alverdens grader og skikkelser. Imidlertid er det netop dén forståelse, der skal udfordre den ensidigt humanistiske tænkning, og når ordet ”ondskab” nu vender tilbage til sproget, fordi vi lammes af tidens blodbad, ser vi, hvordan vi indhentes af en virkelighed, vi hovmodigt opfattede som tilbagelagt. Donald Trump er på sporet, men der skal justeres lidt. Tidens bødler er ikke blot onde tabere. De er mennesker, der har tabt kampen til det onde. Den sidste formulering rummer den store fortælling om, hvem vi er.

115 kommentarer RSS

  1. Af J Ha ns en

    -

    Ondskaben er tilbage.
    Skriver en præst.

    Tilbage er vel så meget sagt.
    Siden 1864 har ondskaben været lidt under kontrol i Danmark.
    Men i 2003 kom den så op til overfladen igen.
    Da Danmark begyndte at tage aktiv deltagelse i massemord i de muslimske lande.

    For Sørine Godfredsen ligger ondskaben ikke gemt.
    Som det fremgår af hendes hyldest og glæde over breiviks gerninger.
    Hvorfor er hendes hyldest til breivik i øvrigt helt fjernet fra Berlingske?

    Svar
  2. Af Niels O

    -

    Islamisterne skaber “onde tabere”, et udtryk som den såkaldte præsident så latterligt primitivt bruger, ved at flere af Europas indbyggere forfalder til primitiv ondskabsfuld hadende nationalisme.

    Lige præcist, hvad islamisterne ønsker.

    Svar
  3. Af J. Hanse n

    -

    AF NIELS O – 28. MAJ 2017 16:11
    “Lige præcist, hvad islamisterne ønsker.”

    Jeg tror egentlig bare, at muslimerne ønsker, at Vesten stopper deres forbrydelser imod menneskeheden i de muslimske lande.
    Det had som blev udløst i Vesten i 2001 har vidst varet længe nok.
    USA og bl.a. Danmark har myrdet ca. fire millioner mennesker siden den gang.
    Blodtørsten og hævngerrigheden må da for pokker snart være slukket.

    Svar
  4. Af Bjørn Danh

    -

    “Ondskaben er tilbage”
    ?
    Næh du. Den er konstant.
    Rækken af børnemyrdende USA præsidenter vil ikke aftage.
    trumpeten har allerede myrdet flere mennesker på et par måneder,
    end Saddam havde i sine regerende 24 år!

    Som J H skriver, stop jeres korstoge og krigsforbrydelser mod Araberne. NU!

    Svar
  5. Af J. Hans en

    -

    Vesten har startet et morderisk mareridt uden sidestykke i Mellemøsten.
    Som medfører terror, modterror og flygtningestrømme.
    Kun EU kan standse dette mareridt.
    USA ønsker det ikke.
    De tjener penge på dette.
    Europa må forlade USA og Nato.

    Svar
  6. Af Bjørn Danh

    -

    USA’s non stop krigsmaskine startede med “war bonds” i 2nd VK, J H 🙁

    The wars are not meant to stop!

    Svar
  7. Af Gert Hansen

    -

    Trump har ret i at terroriesterne er ‘tabere’. De repræsentere en taber-kultur i det globaliserede samfunds modernitet.

    Terroristerne/islamisterne ønsker at komme tilbage til 700-årene. Jo mindre et land i MØNA tilhører et kulbrinteeksporterende land, har det svære socio-økonomiske problemer. Det såkaldte ‘arabiske forår’ er eksempel som reaktioner herpå. Det er ikke nemt for en kultur der mener at være alle andre overlegen, at se på, at den for længst er kørt bagud på en række områder af det foragtede Vesten, og nu er i fuld gang med at blive det økonomisk og udviklingsmæssigt af diverse østasiatiske lande og Indien. (Økonomierne i muslimske Indonesien er i høj grad domineret af etniske ikke-muslimske kinesere, og det samme er tilfældet i delvis muslimske Malaysia. Endelig har islam traditionelt været lidt afslappet i disse lande, om end de sidste 35-40 år har medført en fundamentalisering).

    Så reaktionen fra fundamentalister er, at reagere med vilkårlig ondskab. Det er deres eneste håb om måske at kunne ændre noget, der gør, at deres kultur og magt over deres kvindere eroderes.

    Svar
  8. Af Flemming Lau

    -

    Ondskaben er tilbage eller også har den altid været her…!

    Muhammed forsøgte sig som religiøs leder fra år 609-622. I disse 13 år lykkedes det ham kun at samle 150 proselytter (Mekkatiden) Så indgik han en pagt med djævelen, og de næste 10 år til hans død i 632, fik han langt mere held som politiker, hvor han samlede 100 000 fanatiske krigere. (Medina tiden) Fra hans død til år 700, 68 år erobrede hans politiske arvtagere, Mellemøsten og hele det sydlige middelhav. De erobrede fik valget mellem Bedetæppet, Spedalskhed skat jiyaz eller sværdet!

    Fra romertidens blomstrende handel i middelhavs området, måtte europæerne nu bruge kræfterne på at forsvare sig selv, og det har de gjort de sidste 1400 år.

    Svar
  9. Af Niels Larsen

    -

    Ondskaben er hvorend islam er.

    Svar
  10. Af Bjørn Danh

    -

    Glemte du ikke lige vikingerne på din tidslinie
    som meget lig IS ISIS ISIL ISrahell, myrdede løs i hele EU,
    F Lau?
    Voldtog nonner/børn/kristne
    Eller er det bare pyt?

    🙂

    Svar
  11. Af J. Hans en

    -

    AF FLEMMING LAU – 28. MAJ 2017 17:22

    Ja.
    Uhyggeligt.
    I Europa må vi nøjes med hitler.

    Svar
  12. Af Bjørn Danh

    -

    Trump er ondskaben,
    Hitler 2.0.
    Drømmer om et “first strike” mod Rusland.
    Drømmer om verdensherredømme
    4th Reich

    Snart vil Danmark brænde i atom-aske
    fordi trumpeten, ondskaben, prøver
    ofrer Europa!

    Svar
  13. Af Flemming Lau

    -

    Vikingetidens bestialitet fik heldigvis en ende da munken Poppo begik jernbyrd for Harald Blåtand. Betød det så at nationen blev så “from,” at den ikke ville forsvare sig selv…? Ingenlunde! Og det fik venderne at mærke 250 år senere!

    Det der viser styrken i den vestlige verden, er at personer som Napoleon og Adolf, som i øvrigt var “skabs muslimer,” kun fik en kort periode, før glansen gik af Sct Gertrud!

    Svar
  14. Af D. Santina Matias Marcelino

    -

    Om ikke andet har pressen og resten af de kvartuddannede journalister forrygende travlt med at miskreditere Trump. Imens fortsætter den korrupte EU-Kommission og den udslidte kælling i Berlin med at importere muslimer og afrikanere til Europa.

    Svar
  15. Af Soren Majgaard

    -

    Pressen Verden over goer hvad de kan for at tryne den Amerikanske president . Men de europaeiske lande har ikke opfyldt deres forpligtende 2% men har hvert eneste aar ladet USA baere byrden. Det er facts og
    tilsviningen af presidenten kan han tage sig let og trekked USA ud af NATO. Saa maa de europaeiske stater til lommen om det saa piber eller lyver. Vel bekomme.

    Svar
  16. Af Mehmet Sami Gür

    -

    PENTAGON OG ROTHSCHILD BEKÆMPER HINANDEN MED TERROR/TERRORISTERNE. KONTAKT DEM, HVIS DU/I VIL STANDSE TERROR/TERRORISTERNE. MEN HVORDAN? PENTAGON OG ROTHSCHILD ER DE ONDE/MØRKE KRÆFTER OG ER STÆRKERE END ALLE ANDRE, INKL. LANDENE I VERDEN!

    Kære Sørine Gotfredsen

    Vi skal også holde øje med den højreradikale terrorisme, dvs. vi skal være ekstra opmærksomme på typer som Anders Behring Breivik!

    Tid til at tænke andre veje, hvis vi agter at løse problemerne:

    Vi bliver simpelthen nødt til at tænke anderledes, analyserende, spørgende, kritiske, reflekterende og undrende. Også selvom, hvis der her er tale om konspirationer. Ellers bliver det alt for indviklet, skygget og sløret for os at vide, hvilken fjende vi har her med at gøre.

    Som eks.:

    Hvad er terroristernes mål? Hvorfor angriber terroristerne altid sårbare og uskyldige (ganske almindelige) mennesker? Hvad vil terroristerne opnå? Hvor og hvilke lande angriber terroristerne allermest? Hvad er særligt ved de steder, som terroristerne slår mest til? Hvem/hvilke kræfter hjælper og støtter terroristerne? Hvem/hvilke kræfter har gavn af at hjælpe og støtte terroristerne?

    Er terrorismen en slags våben/afpresning/afskrækning/leje-militær til formål at få ram på (konkurrerende) land(e), selskaber, organisationer, institutioner, grupper, netværk osv.? Er det moralsk, etisk, ansvarligt og forsvarligt for terroristerne bare at sprede angst, frygt, død, ødelæggelse, had, vrede, mistillid, mistænksomhed osv.? Eller er der et overordnet mål og en overordnet plan? Og er der flere interesser på spil? Hvilke forhold og tilstande i samfundet avler, fodrer og skaber (nye) terrorister? Er terroristerne terrorister eller er det agenter fra andre lande vi har med at gøre? Er terroristerne klar over, at de er terrorister og bærer en bombe i tasken? Er det overhovedet muligt for terroristerne at operere i sofistikerede lande med henblik på øget overvågning, sikkerhed og moderne forsvar? Hvis nej, hvem/hvilken kraft/hvilke(t)
    land(e) står så bag terroristerne?

    Hvem/hvilken kraft/hvilke(t) land(e) står bag angrebet i Manchester i Storbritannien?

    Det vil være for naivt at fokusere kun på terroristerne og give skylden til en bestemt hudfarve, etnicitet, gruppe og religion. Her er der altså et overordnet mål med angrebet i Manchester i Storbritannien. Angrebet finder sted lige før valget i Storbritannien, lige før NATO topmødet i Bruxelles, efter Brexit og i en tid, hvor Trump er på besøg i Rom i Vatikanet/Italien. En perfekt timing for de onde kræfter, ikke sandt? Jeg er ikke én sekund tvivl om, at Storbritannien og englænderne udmærket godt ved, hvem i virkeligheden står bag angrebet i Manchester i Storbritannien. Derfor vil vi snart højst sandsynligt være vidne til gengældelsesangreb fra briternes side.

    Vidste du, at IS blev stiftet for første gang af den forhenværende CIA chef, David Petraeus?

    Jeg gentager mig selv igen:

    Terrorismen og terroristerne er nutidens våben for store lande med høje ambitioner i Mellemøsten til formål at få del i kagen af den nye verden og verdensorden. Mellemøsten er nøglen til alt. Derfor, når det handler om Mellemøsten, så er det muslimerne, der får skylden til terror angrebene, dog uden at vide det og dog uden de (muslimerne) selv er klar over det.

    Så, hvis du/I vil have hjælp til at standse terrorismen/terroristerne, så skal I kontakte ærkefjenderne Pentagon og Rothschild. De to kræfter bekæmper hinanden med terroristerne i hele verden.

    Den tyske kansler Merkel har fattet det for nyligt efter et par dages NATO topmøde i Bruxelles. Hun sagde netop det, at vi ikke længere kan stole på USA! Det har jeg råbt op om flere gange i de sidste par år. Det har hun indrømmet overfor medierne og kan evt. læses på Berlingske. Trump administrationen og Pentagon vil bekæmpe Merkels og mange andres chef, Rothschild i USA, Europa og i hele verden med terrorismen/terroristerne. Det samme vil Rothschild også. Det er en kamp om liv og død – eksistens og overlevelse. Så, jeg hader at sige det, men alt tyder på, at det kun er begyndelsen…
    Vi bliver nødt til at tænke anderledes i fht. terror, ellers bliver det ikke andet end MEN, OMMER og BESKYLDNINGER. Og det duer ikke til noget.

    Svar
  17. Af Soren Majgaard7

    -

    Berlingske Tidende antyder at
    jeg har gentaget mig selv Det er en nederdraegtig loegn.

    Svar
  18. Af Lisbeth Sørensen

    -

    “Til gengæld er det også svært at forstå sindet hos de mennesker, der dræber vilkårligt omkring sig, og efter angrebet i Manchester valgte USA’s præsident Donald Trump at kalde muslimske terrorister for ”onde”

    Vi bliver nu nødt til at se på det nøgternt..kristenfundamentalisten BushSr -JN og jøden cheney startede terroren. Faktisk var det i den moderne tid Reagan en anden troende men..

    Disse 4 har dræbt millioner af muslimer med dansk opbakning..så ja Sørine har ret..det er de troende der er farlige..især kristenfundamentalister og jøder.

    Svar
  19. Af Torben Laursen

    -

    Hvad er det for islamister der præger Berlingskes blog?
    Det er i hvert fald ikke danskere.
    Og terroristerne stopper aldrig nogensinde. De vil jo af med alle os såkaldte vantro og de vil have brude på 11 år, de vil have kvinder tildækkede, stenede hvis de er utro og meget, meget mere.
    De vil gå efter flest mulige uskyldige mennesker, børn m.m og det vil fortsætte om og om igen. Bare læs det deres fans skriver her i danmark. de taler kun om hvad vesten har gjort. Hvad har vesten gjort andet end at redde folk fra diktatorer, myrderier og meget værre ting. Mon ikke der burde ske lidt flere udvisninger herfra? Og måske man snart skulle finde de rigtige ansvarlige for det der har ødelagt Danmark; Politikerne.

    Svar
  20. Af Lisbeth Sørensen

    -

    “Til gengæld er det også svært at forstå sindet hos de mennesker, der dræber vilkårligt omkring sig, og efter angrebet i Manchester valgte USA’s præsident Donald Trump at kalde muslimske terrorister for ”onde”

    Vi bliver nu nødt til at se på det nøgternt..kristenfundamentalisten BushSr -JN og jø den cheney startede terr oren. Faktisk var det i den moderne tid Reagan en anden troende men..

    Disse 4 har dræbt millioner af muslimer med dansk opbakning..så ja Sørine har ret..det er de troende der er farlige..især kristenfund amentalister og jød er.

    Svar
  21. Af Flemming Lau

    -

    Koks i filteret!

    Svar
  22. Af Lisbeth Sørensen

    -

    Filteret fyord var jø de og kristen fundamentalist..

    Siger alt hvor b står mht. Ytringsfrihed her når ord som muslim, islamist ikke tages af Filteret?

    Svar
  23. Af Lisbeth Sørensen

    -

    Filteret fyord var jø de og kristen fundame ntalist..

    Siger alt hvor b står mht. Ytringsfrihed her når ord som muslim, islamist ikke tages af Filteret?

    Svar
  24. Af P Christensen

    -

    Ondskabens fugle var aldrig landet heroppe,
    hvis det vestlige velfærdssamfunds fodermestre
    havde passet ordentligt på foderbrættet.

    Svar
  25. Af Lisbeth Sørensen

    -

    Filt erets fyord var jø de og kristen fundame ntalist..

    Siger alt hvor b står mht. Ytringsfrihed her når ord som muslim, islamist ikke tages af Filteret?

    Svar
  26. Af Niels Peter Lemche

    -

    Kære Sørine,

    Hvorfor gider du stadig skrive disse blog? Der er et lille slæng af personager, der totalt har usurperet bloggene, og allerede smadret din — igen igen. Casper Stefanis, der kom på lidt før din, er det gået på samme måde. Ingen seriøs diskussion er mulig. Den er allerede kvalt.

    Hvis Berlingeren ikke får kontrol med sin blog, vil jeg foreslå, at redaktionen lukker den. Det er simpelthen for uværdig for en avis med Berlingerens ry.

    Svar
  27. Af Jakob Jensen

    -

    Det er tegn på manglende saglige argumenter, når man som Bjørn Dahn relativerer islamisternes svinske myrderier ved at henvise til vikingernes ugerninger.

    Islamisterne er ondskab i sin reneste form.

    Svar
  28. Af Lisbeth Sørensen

    -

    “Tidens bødler er ikke blot onde tabere”

    Med ordet taber relatere Sørine til fattig.
    Da ikke et kristent budskab?
    Officielt ihvertfald.men enig, sådan er kristendommen og andre religioner. Opfundet af de rige..

    Lemche er igen ude at agitere for andres ytringsfrihedsfratagelse..nævner ikke emnet med et ord..

    Over hos Lilleør har han lige kaldt den pæne debattør Peter Nielsen for “Perfid stodder”..

    Ingen ende på charaden her Lemche. Du ynk er og ynker når modsagt og opføre dig som et lille forkælet barn..

    Svar
  29. Af Bjørn Danh

    -

    Kan kun grine af børnemordersympatisøren lem-che

    Vil den ingen debat men blot rygklapperi, hahahahaaa 🙂

    Svar
  30. Af Soren Majgaard

    -

    Berlingske Tidende er begyndt at minde om Sovjettidens hof-organ Pravda: Ensidigt og loegnagtigt. Den paastaar, at kommentarer er skrevet tidligere af mig. Endog foer den Amerikanske president har udtat sig . Hvor imod den frejdigt gentaget sine egne fordomme

    Svar
  31. Af R. Harald Kristiansen

    -

    Jeg siger bare kors i røven, jeg kunne ikke finde på nogen anden kommentar, efter at jeg læste de indkomne kommentarer.

    Det er klart, at muslimerne på bloggen reagerer så aggressivt. Angreb er det bedste forsvar siger mand.

    Det er ikke kultur og viden, der plager de deltagende. Bjørn Danh, googl hvor mange nonner, der var i vikingetiden? Vikingetiden varede ca. fra 800-1050. Korsriddernes togter varede fra ca. 1096-1204. Togterne var en modreaktion på islams ekspansion, ikke kristne.

    Memet Sami Gür Trump er gået over i konspirationernes verden.

    Svar
  32. Af Jens Ellekær

    -

    Kære Niels Peter Lemche.

    Effekten af Sørine Gotfredsens blogindlæg er at kalde sagkundskaben på banen i skikkelse af Lisbeth Sørensen, J. Hansen, Bjørn Danh og Mehmet Sami Gür. Det er dem, der kan oplyse os om, at det er USA’s langsigtede mål er muslimernes udryddelse. Til dette formål har USA’s diverse, såkaldte “sikkerheds”-tjenester skabt al-Qaeda, Hizbollah, Nusra-Fronten, Boko Haram og mange andre “terrorist”-organisationer, der skal skabe splid mellem de muslimske stater. USA har dræbt millioner og atter millioner af muslimer, men det endelige drab skal ske ved, at de to store muslimske stater, Saudi-Arabien og Iran, provokeres til at gå fra stedfortræderkrige som i Syrien og Yemen til en egentlig gensidig udryddelseskrig, som vil inddrage de øvrige muslimske stater.

    Og når vi taler om USA, så er vi jo til fulde blevet oplyst om, at det er helt og holdent domineret af den jødiske lobby – så sammensværgelsen mod muslimerne kommer i virkeligheden fra verdensjødedommen. Resultatet vil blive, at jøderne etablerer deres Storisrael, og amerikanerne får kontrol over al Mellemøstens olie. Men USA er jo netop under jødisk kontrol, så det vil i sidste ende betyde, at vi alle kommer til at leve under et zionistisk regime. “De Vise fra Zions Protokoller” er altså ægte.

    Hvor er Sørensen, Hansen, Danh og Gür i dette billede? De er selvfølgelig først fremmest sandhedsvidner. Det er lidt svært at aflæse Sørensens position; Gür er muslim og således direkte truet på livet af de jødisk-amerikanske hensigter; Hansen og Dahn kæmper en muligvis udsigtsløs kamp mod at blive underlagt et zionistisk regime, men det er vel ikke urimeligt at mene, at deres herostratiske anstrengelser fortjener en vis anerkendelse.

    Svar
  33. Af J Nielsen

    -

    “Fra romertidens blomstrende handel i middelhavs området, måtte europæerne nu bruge kræfterne på at forsvare sig selv, og det har de gjort de sidste 1400 år.”

    Og indtil videre går det meget godt. I tre oversøiske kontinenter er den oprindelige befolkning civiliseret ud af denne verden og ind i den næste. Erstattet af europæere. Se det er en befolkningseksplosion der vil noget. Altsammen i forsvarsøjemed, naturligvis.

    Hvordan mon et angreb ser ud?

    Svar
  34. Af Jørgen Hammel

    -

    Der er to ting i det her: Grunden til hvorfor folk kommer ud på et skråplan, og de midler samme har til rådighed for at opnå oprejsning.
    Terrorister under IS-flag har næsten alle det tilfælles at det er sociale tabere med store identitetsproblemer.
    Det er ikke så forskelligt fra skoleskydere i USA, der måske ikke er sociale tabere, men tit er mobbet ud på et sidespor hvor de ikke føler at de er en del af “gruppen”.
    Den liberale våbenlov i USA giver dem nem adgang til en måde at tage hævn over samfundet på, og ligeledes gør en meget selektiv læsning af koranen det for terroristerne.
    Hvis der fandtes undergrundsbevægelser indenfor kristendommen der valgte de mere agressive dele af biblen som deres fodfæste – øje for øje osv – havde vi nok også set utilpassede unge fra den front som på den måde havde fundet en måde at lette trykket på.
    Så svaret på problemet er vel ikke så såre kompliceret: Fjern ethvert hadprædikende fællesskab, og behandl andre mennesker med respekt hvadenten de har SS-tatoveringer eller fedtet og uplejet skæg.
    Splittelse og tilgængelighed af ondsindet propaganda, hvad enten det er højreorienterede Mein Kampf light skribenter, eller imamer der tjener fanatikere i mellemøsten og forfører unge europæere med deres mørke idéer, er de ting vi må og skal til livs.
    Våben kan vi aldrig lovgive os fra, fordi Matas nok altid har en blanding af et eller andet på hylderne der kan bruges til at ødelægge med..

    Svar
  35. Af Ole Arne Sejersen

    -

    Man må håbe, at Sørine Gotfredsen forsætter med sine blogs lang tid endnu, selv om et lille slæng af personager (!) har usurperet (på ukrukket dansk: har tilranet sig) kommentarsporet. Selv er jeg nærmest anti-religiøs, men har alligevel udbytte af at læse hendes teologiske betragtninger, der ofte når et filosofisk niveau og altid evner at fastholde en vis kritisk holdning til virkeligheden.

    Hvad angår det lille slæng af person(er), der påstås at have tilranet sig kommentarsporet, så er deres meninger da osse værd at læse. Det gælder fx.Niels Peter Lemches uophørlige strøm af bedrevidende bidrag. Det er altid interessant at møde en personage (!), der mener at han alene forvalter al viden i denne verden.

    Svar
  36. Af Henrik Lind-jensen

    -

    https://www.b.dk/kronikker/lad-os-bruge-anders-breivik-rigtigt

    Svar
  37. Af Bjørn Sørensen

    -

    Der et et fællstræk ved de terrorister som begår deres onde angreb på befolkningen i Europa.
    De er småkriminelle og stofmisbrugere og myndighederne kender dem allerede fra deres asociale adfærd.

    Problemet er vores myndigheders og den neoliberale elites tolerance overfor stofmisbrugere og småkriminelle.

    De er tabere fordi de klarer sig dårligt i skolen og sidenhen på jobmarkedet.

    Lediggang og stofmisbrug er ond cirkel som ofte ender galt.

    Svar
  38. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt endnu et blogindlæg der sådan set er OK. Men et kommentarspor der også her er totalt ude i hegnet. Vanlige håndfuld tomhjerner !

    Svar
  39. Af Niels Juul Hansen

    -

    @Sørine Gotfredsen

    At bruge den patologiske løgner, Donald Trump, som ’sandhedsvidne’ er temmelig langt ude i hampen her på din antimuslimske blog. Donald Trump har ikke noget moralsk kompas, og religion og værdipolitik interesserer ham ikke et døjt – bortset fra ejendomsværdier.

    Han bukkede og skrabede for Saudi Arabiens ledere. Saudi Arabien, der nok er et af de mest modbydelige diktaturstater. Det gjorde han for at sælge våben for 2.000.000.000.000 kroner.

    De virkelige tabere er de frustrerede, uuddannede og arbejdsløse hvide vælgere, der stemte ham ind i det hvide hus samt alle andre, som ser Donald Trump som ‘Guds gave til menneskeheden’.

    You can fool some of the people all of the time……

    Svar
  40. Af Hul igennem?

    -

    -Dårlig sex m yallah.

    Svar
  41. Af Ole Arne Sejersen

    -

    Forhåbentlig fortsætter Sørine Gotfredsen med at skrive sine blogs endnu en rum tid, selv om et lille slæng af personager (!) har usurperet (krukket dansk for har tilranet sig) kommentarsporet. Selv er jeg nærmest anti-religiøs, men læser alligevel hendes indlæg med interesse, for de har ofte en vis filosofisk kvalitet og forholder sig på en tiltalende måde kritisk til vor fælles virkelighed.

    Hvad angår slænget af personer (!), der påstås at have tilranet sig kommentarsporet, så synes jeg osse det er interessant at læse, hvad de mener Det er jo exempelvis ikke hver dag, man møder en personage (!) som Niels Peter Lemche, der i egen selvforståelse tilsyneladende mener, at han har forpagtet al viden i denne verden.

    Svar
  42. Af Arvid Holm

    -

    Det onde er det, der strider mod og eventuelt undergraver de primære gældende værdier, hvad disse så end måtte være.
    En muslimsk terrorist er derfor ikke ond, hvis han vurderes efter en bogstavelig opfattelse af islamiske værdier.
    Findes der andre opfattelser blandt muslimer?
    Vurderet efter samme værdier er humanisten derimod ond, når han vil integrere muslimer i de vestlige kulturer.
    Den uhyrlige person tilstræber muslimernes frafald, så de ikke længere er muslimer i bogstavelig forstand.

    Svar
  43. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Tja… selvfølgelig er den skindbarlige ondskab her stadigvæk. Det ved vi da godt!

    Men kan Du forklare, hvorfor den er så fremherskende blandt skolelærere?

    Den ondskab er jo så umiskendelig som Villy Søvndals fjogede miljøfimsende grin.

    Svar
  44. Af Kim Rosa Ols en

    -

    AF NIELS PETER LEMC HE – 28. MAJ 2017 18:54

    Jeg er helt enig med Lemc he.
    Selvom han bruger ord som jeg ikke forstår
    Usurperet?
    Er det noget som Lemc he og Borgschmit laver sammen?
    Jeg vil gerne med jer til Thailand.
    Jeg er med på den største.

    Svar
  45. Af Lisbeth Sørensen

    -

    “Der et et fællstræk ved de terrorister som begår deres onde angreb på befolkningen i Europa.
    De er småkriminelle og stofmisbrugere ”

    BS, BS!

    We er religiøse..enten muslim, jøde eller kristent.

    Svar
  46. Af Lisbeth Sørensen

    -

    Je suis skolelærer.

    PS Pind?

    “Derfor øges støtten i disse dage til vores medlemskab i EU. Efter Brexit. Efter Ukraine. Krim. In pluribus unum… Vi har brug for et stærkere Europa. ”

    Naturligvis..man kun hvis vi kan få indført en stram indvandringpolitik..også internt i Europa..

    Og Nato er forældet.spild af penge til borgerlige sønner at udvide militærudgifterne..mm. de var brugt til et atomvåben program med vores nordiske naboer der en gang for alle kunne gøre os fri af USA, Rusland mv..

    DK er nu kun nr. 2 i verden i lykke.det går hastigt ned med danskerens livstilfredshed under v regeringen.

    Hele folket er dybt trætte af den og ønsker en ny.som meningsmållingerne da også siger..

    Svar
  47. Af Lisbeth Sørensen

    -

    “I øvrigt diskuterer man til stadighed, om gudsriget er inden i os eller hinsides. Der er en passage i Lukasevangeliet, hvor Jesus taler om det; men man er ikke helt sikker på, hvad han egentlig mener.” Lemche

    Hvorledes forklare man at der er mere ondskab i troende end blandt ateister i verden?

    At disse starter alle krigene så godt som og hader alle andre troende og ateister?

    Ihvertfald eksistere det gode ikke i store mængder blandt troende..Og må tilhøre efterlivet. Selvom da de nu har været så onde i livet, medlem af mafia grupper som frimurerlogen zionister osv, ikke er gode i dette liv men hyklerisk disponeret?

    Svar
  48. Af Niels Peter Lemche

    -

    Onde tabere. Eller er taberen ond? Men man kune mpske snarere sige ,ed Bewrnard Lewis, at Islam er taberen; derfor spys der så megen ondskab ud fra dele af religionens tilhængere: De forstår sig som tabere. Og hvorfor er de tabere? Fordi Islam modsat kristendommen ikke har været i stand til at mutere i takt med den menneskelige udvikling. Derfor repræsenterer Islam — uagtet sin grundlæggende etik, der ikke er meget forskellig fra den kristne — et forældet opfattelse af verden, og da de ikke kan diskutere med os, disse tabere, så bruger de vold.

    Men hvor deres repræsentanter kan udspy meget vrøvl og ævl og gøre sort til hvidt. Det må man lade dem.

    Svar
  49. Af Lisbeth Sørensen

    -

    “Fordi Islam modsat kristendommen ikke har været i stand til at mutere i takt med den menneskelige udvikling. ”

    “DET KRISTNE VESTLIGE” Gik først fremt da folket blev ateistisk og i det store og hele holdt op med att tro på møget..den muslimske verden var ledende nok op til 1600 tallet..

    Man kan se en lige linie mellem samfundsudvikling-progressivitet og ateisme..derfor er Europa verdens ledende nu sammen med USA, kina .. Kun halvdelen af usas befolkning beskriver nu dem selv som troende..

    Hvis man skulle opbygge et samfund ud af religiøse studenter fra Kbh Uni, ville det se helt galt og regressivt ud. Dette burde forbydes som spild af statens penge..

    Svar
  50. Af Lisbeth Sørensen

    -

    ” Det er lidt svært at aflæse Sørensens position”

    Den er baseret på ateisme, socialisme og retfærdighed og anstændighed..kan da ikke være svært at først..

    “De er småkriminelle og stofmisbrugere og myndighederne kender dem allerede fra deres asociale adfærd.
    Problemet er vores myndigheders og den neoliberale elites tolerance overfor stofmisbrugere og småkriminelle.” BS

    Thats BS!

    De er troende alle disse terrorister..og ikke fordrukne som de vestlige orienteret terrorister i Mellemøsten. Mht. Tyveri er det korrekt at koranen siger noget om “at stjæle fra en vantro er ikke samme som en i islam” har glemt passagen men.og det er naturligvis et problem.. terroristerne er sponseret af mega rige i Saudi Arabien tit og andetsteds.

    Mht. Kriminelle er borgerlige liberalister den største gruppe.de forvolder småkriminelle også.

    Her kunne vi indføre dødsstraf for de værste BS? Jeg er for det! Vil betyde formindskning af både white og blue og non-colour kriminalitet..
    Man starter i toppen og får effekt hele vejen ned.

    Svar
  51. Af Lisbeth Sørensen

    -

    Indlæg i filteret til bs?

    Svar
  52. Af Thomas Borgsmidt

    -

    Ondskaben er tilbage for jeg skal lægge den største lort i mands minde og er løbet tør for pølsepapir. Det er nu også ligemeget for jeg tørre mig sjældent, alligevel.
    Lemche hvad kan man forvente af skolelærere??
    ps. Lemche kommer du til ladyboy party den 2/6-17 hos mig??

    Svar
  53. Af J. Hanse n

    -

    AF LISBETH SØRENSEN – 29. MAJ 2017 08:11
    “Den er baseret på ateisme, socialisme og retfærdighed og anstændighed..kan da ikke være svært at først.”

    Den slags er sort snak for den yderste højrefløj.
    Den sneste form for socialisme, som de nogensinde har dyrket, det var Nationalsocialismen.
    Men det var jo også kapitalismens og godsejernes opfindelse.

    Svar
  54. Af Niels Peter Lemche

    -

    JENS ELLEKÆR, dit indlæg var forhåbentlig ment som en morsomhed, ellers må det være noget af det værste sniksnak, der længe har været publiceret på Berlingske blog.

    Svar
  55. Af jørgen jensen

    -

    Ensretning, manipulation, ondskab og organiseret fordummelse af masserne via radio og TV er i gang året rundt. Det er som om visse partier og kliker ønsker at udskifte velfærd og civilisation med elendighed, barbari og massedød. Bare se hvad der foregår i en række EU-lande. Med alle de millioner af kulturfremmede der importeres til Europa er det nok kun et spørgsmål om tid før vores økonomi, velfærd, fred og sundhedsvæsen m.m.m. braser sammen. Snavsede atombomber i store byer kan blive det næste. Eller der foretages terror med bakterier, kemiske eller andre våben der kan ramme hundredtusindvis af ofre i eet hug. Nedlæggelsen af både de ydre og indre grænser var det rene vanvid.

    Svar
  56. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Niels Peter Lemche – 28. maj – 18:54

    Ja, bloggen er faktisk ødelagt – men kort dette til artiklen af Sørine Gotfredsen, som lyder helt middelalderlig i sin både tankegang og viden om mennesket og dets indretning.

    Vi kan ikke bruge termer som det onde eller mørke kræfter til ret meget, hvis vi ikke kan afdække og forstå dets sammensætning i det enkelte menneske. Og – det er så det nogle humanister kan – men det kræver en indsats, dvs at sætte sig ind i det.

    Læs måske blot Alice Millers “Det selvudslettende barn” og hendes “Du skal ikke mærke”. Det må være overkommeligt. Og anbefalelsesværdigt fremfor at høre på sådan middelaldersnak, som om hverken heller mikroskopet eller elektronmikroskopet var opfundet – eller skulle ses ønskværdigt i at blive det.

    Sørine Gotfredsens bud er stort set ikke duelige – måske hos præster, der stadig kan kalde et og andet for dæmoner. De findes heller ikke.

    Og – så gælder det ikke om at undskylde diverse ondskabet med viden – men at forebygge med den indhentede viden, så mennesker ikke rammes i den grad i deres barndom og sædvanligvis meget tidligt, hvorfor vi også har egentlig syge og sindssyge mennesker iblandt os.

    Sværere er det faktisk ikke.

    Svar
  57. Af J. Ha ns en

    -

    AF THOMAS BORGSM IDT – 29. MAJ 2017 12:37
    “Efter at have beskæftiget sig med piccolofløjtens omvendt koniske rør og det deraf følgende konsekvens på overtonerne.”

    Det må man nok sige.
    Borgsmit spiller også på tværfløjte.
    Frækt.
    Hvis Borgsmit ikke har styr på tingene bevirker det en inkonsistent intonation.

    Svar
  58. Af Flemming Lau

    -

    Ondskab og dæmoni findes, punktum!

    Når en mentalt plaget person forgæves har været igennem en psykiatrisk udredning, foreligger muligheden for at den plagede er under dæmonisk kontrol. I Danmark har vi den katolske biskop Messer-Smidt, og den protestantiske præst Vagn Volkerman!

    De har en del erfaring med dæmoni ramte, og har sat mange mennesker “fri”
    Italien kæmper i disse år med at få nok præster til at kunne frigøre mennesker der er ramt. Mange præster føler sig ikke sikre nok i mødet med mørkets kræfter, hvorfor den gamle stab af ekscorsister i den grad er overbebyrdet. I Italien mangler man op imod 1000 præster til at kunne klare efterspørgslen.

    Svar
  59. Af Maria Due

    -

    Flemming Lau. Dæmonerne kan jages bort, men de flyver ikke rundt i luften. Det tror du vel heller ikke?

    Lorenzo Medici havde en husfilosof, -læge, -præst og –musikant ved navn Marselio Ficino, som mente, at der hvor mennesket har sine talenter, vil det tit have sine dæmoner. Dette har mange kunnet nikke genkendende til, fx maleren Edvard Munch, der som få evnede at overføre dæmonerne til lærredet. Munch led en stor del af livet af en pinefuld angstneurose og afbrød en gang en lovende psykiatrisk behandling med den begrundelse, at hvis han blev helbredt, ville han miste evnen til at male. Karen Blixen udtrykte det anderledes, hun kaldte sig selv for Lucifers barn. Den faldne engel var hendes skytsengel. Uden det onde intet godt og omvendt.

    i

    Svar
  60. Af Lisbeth Sørensen

    -

    “Den sneste form for socialisme, som de nogensinde har dyrket, det var Nationalsocialismen.
    Men det var jo også kapitalismens og godsejernes opfindelse.”

    Præcis! De troet også på tibetanske demoner mv. Og det okkulte..hitler var dog selv i kristendommen..

    Det sjove er når højreradikales børn født da, her i debatten forsøger at bilde os ind at deres fædre var socialister, og intet har med dem at gøre..En så åbenlyst falsk påstand naturligvis..Jeg forstår ikke behovet for at løbe fra forældrenes ståsted heller , når nu den fint matcher deres egen?

    Svar
  61. Af adriano viterbo

    -

    DT har ret ca. 50% af tiden, fordi han siger noget og bagefter det modsatte.
    Det er i hvert fald et flot resultat sammenlignede med SG egn score.

    Svar
  62. Af Flemming Lau

    -

    Maria Due.
    Der findes en dæmonisk verden. Hvordan de færdes rundt, aner jeg ikke, men deres virkelighed er reel. Jeg har set det, med unge der har været for tæt på det okkulte, deres rædsel og psykiatriens kommen til kort, og præsters ” held” til at skabe ro i det ramte menneske. Antony Hopkins i filmen “Rite” giver et godt billede på selv præsters nonchalante holdning til emnet. Og når de så bliver konfronteret med “virkeligheden” så bliver de for alvor nervøse!

    Dokumentaren “Blixen bag masken” er en anden øjenåbner. Hvorfor vinde verden, hvis man mister sin sjæl. Aage Henriksen og Thorkild Bjørnvig slap ikke just smertefrit fra mødet med Blixens okkulte side.

    Det uhyggelige med nutiden er at den ser clairvoyance og lignende som noget eksotisk. Jeg kender en person som havde en sjette sans, hvor han kunne se hvem der stod for tur, til at ” tage billetten” Efter han gav sit liv til Kristus, blev belastningen, med et, fjernet fra hans skuldre. Og hvad var reaktionen i hans nære omgange kreds..?
    “Hvor kunne du gøre det, sådan en sjette sans er en gave..!”

    Svar
  63. Af Maria Due

    -

    Flemming Lau.

    Tak for det ærlige svar. Fra barnsben har jeg til min forundring fået skudt synske og helbredende evner i skoene, og havde jeg haft Karen Blixens sind, havde jeg sikkert med kyshånd taget imod og misbrugt den magt, andre på den måde forsøgte at pådutte mig, sådan som hun kunne finde på at gøre det, stakkels dame. Jeg kan ikke sige, at jeg har ondt af hendes publikum, der hellere end gerne lod sig indrullere i gensidige forskruede magtpil, som de var tilpas imponerede over og videregav til eftertiden. For mit vedkommende har det drejet sig om at, at jeg lægger mærke til en masse bittesmå ting, som virker betydningsløse og måske først langt senere, det kan undertiden være årtier, falder sammen i mønstre, der skyldes en god hukommelse og utraditionel tænkemåde. Derfor står jeg undertiden med et færdiglagt puslespil, som ingen har set blive til. Især plejer jeg at virke som en rød klud på venstreorienterede folkeskolelærere, der sågar har præsteret på et kursus at omgive sig med tændte stearinlys og rykke sammen i en afkrog for at beskytte sig mod mine onde “energier”. Det viste sig hurtigt, at jeg blot var ved at finde ud af, at de under falske betingelser havde opnået offentlige midler til undervisning og lokaler, og at jeg var faldet for en misvisende annonce for Folkeuniversitetet.

    Der er ingen tvivl om, at der sker ting i vore hjerner, som vi endnu ikke kan forklare, og at karismatiske mennesker kan aflaste andre og få dem til at tro, at de er blevet reddet ud af kløerne på noget unævneligt. Mennesker, der formår at skabe en tillid, der afføder ro, er dagligt med til at redde liv, for mirakler sker Jeg er heller ikke i tvivl om, at krisetider er vækkelsestider, hvor alt mulig hel- og halvreligiøst gøgl har kronede dag. Det kan vi se op gennem historien, og jeg har skrevet om det i mange år. Derfor tror jeg også på dig, når du ovenfor skriver:

    “Mange præster føler sig ikke sikre nok i mødet med mørkets kræfter, hvorfor den gamle stab af ekscorsister i den grad er overbebyrdet. I Italien mangler man op imod 1000 præster til at kunne klare efterspørgslen”.

    Den efterspørgsel skyldes sandsynligvis angst pga. store samfundsomvæltninger. Sådan var det også, da osmannerne erobrede Konstantinopel og de italienske stater oplevede raid efter raid af muslimer langs kysterne, hvor man stadig ser ruinerne efter forsvarsværker. I dag kommer de uønskede gæster også over havet. Men angsten er allerede godt på vej op gennem Europa og skal imødegås med kløgt og krav til vore politikere. Jeg ser ingen anden udvej, end at ondskab og misbrug af vort velfærdssamfund skal mødes med udvisninger, som effektueres. Politikerne er nødt til at forstå, at de gennem deres handlemåde kan skabe en farlig panik, og at de helt sikkert kommer til at gøre det, hvis ikke de får afskaffet de konventioner, der er årsagen til kalamiteterne.

    Svar
  64. Af Flemming Lau

    -

    Maria Due
    Det er ikke altid så sjovt at drømme og deja vuer der samler sig i mønstre og pludselig ender med at blive virkelighed.

    Hvad angår krise mentalitet, så kan jeg huske en dokumentar, om en by familie der flytter på landet. Deres problem bliver at de ikke kan holde liv i deres dyr. Dyrlægen står magtesløs, clairvoianten sporer dog negative kræfter i laden. Det viser sig at en tidligere ikke så dyrevenlig ejer har taget sig selv at dage fra en af hanebjælkerne. Clairvoianten kommer dog til kort i at få i stalden! Først da præsten renser stalden med kristne ritualer, skete der noget, og de dyr der ikke døde, livede gevaldigt op! Og så er det tid til at tørne ind, Sweet dreams!

    Svar
  65. Af R. Harald Kristiansen

    -

    Det er forståeligt, at muslimer og deres støtter prøver på, at placere skylden udenfor egne rækker. Det er umuligt for dem at bære disse terrorangreb, der foretages i mange lande, derfor bortforklarerer de disse afskyelige handlinger med, at USA og de allierede er værre.

    Hænger denne argumentation sammen. Nej det gør den ikke. Vi ved, at Irakkrigen og Iraks løsladelse af tusindvis af fanger, som USA havde holdt fanget under krigen, har skabt talrige terrorgrupper, som kæmper en slags had/religionskrig.

    Enkeltindivider går efterfølgende ud og begår terrorhandlinger/mord, på enkeltindivider/børn som hævn for hele nationers krige, derfor kan handlinger som disse, ikke kaldes andet end mord.

    Danmark burde aldrig været gået ind i Irak for at tækkes USA. Mange har måttet lade livet i disse krige, men har de muslimske nationer ingen skyld i disse krige? Hvorfor siger de ikke fra? Har de ingen konflikter? Ju de har ikke andet og de beslutter selv, hvem de slås med.

    Er det rigtigt at dræbe på må og få, som hævn og er det rigtigt af vores muslimtro/muslimske venner, at acceptere disse handlinger? Det gør de faktisk med deres skriverier, de bortforklarer terroristernes handlinger. De skriver om Breivik. Han er en massemorder. Han dræbte også af had. De prøver at aflede opmærksomheden fra terroristernes ophav, ved at nævne Breivik. Har disse mænd noget med disse handlinger at gøre? Sikkert ikke, men hvorfor føler de sig tvunget til at retfærdiggøre terroristernes drab? Deres skriverier skader ligeledes andre muslimers omdømme. Har de herrer tænkt på de? Sikkert ikke. Lisbeth er i øvrigt ikke en kvinde.

    Svar
  66. Af Ondskaben er tilbage

    -

    […] Læs Sørines Gotfredsens super indlæg her: […]

    Svar
  67. Af Maria Due

    -

    Vi er ikke engle. Da Libyen blev bombet, gjorde vore folkevalgte politikere os til en del af ondskaben. Lad muslimerne slå hinanden ihjel, hvis de ikke kan finde ud af andet.

    Svar
  68. Af J. Hanse n

    -

    AF MARIA DUE – 30. MAJ 2017 05:55

    Helt enig.
    Dette link henviser til Norge.
    Men kunne være Danmark.

    http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/Kronikk-Den-politiske-eliten-ante-ikke-hva-de-gjorde-da-de-gikk-inn-for-a-sende-F-16-fly-til-Libya–Terje-Tvedt-27991b.html

    Svar
  69. Af J. Hans en

    -

    Det må man nok sige.
    Man indsætter en stilfærdig kommentar på Pindens blog.
    Ti sekunder bagefter lukkes der for kommentarer.
    Nå.
    Det må være et tilfældigt sammentræf.

    Svar
  70. Af Maria Due

    -

    “Det er en ulmende erkjennelse av at gapet mellom offentlig entusiasme for krigen og resultatene av den avdekker urovekkende trekk ved norsk mentalitetshistorie og det politiske lederskaps verdensbilder og selvbilder.”

    Ork ja, nøjagtigt det samme kunne med god grund skrives om os. Dette er mentalitetshistorie om noget, vi tidligere ville have afvist. Som jeg engang tastede, jublede vi i krig. Men jeg vedkender mig en fascination af, at vi kom med i Afghanistan, et glødende hævnmotiv, om end jeg aldrig har troet på projektet. Har læst Kipling.

    Svar
  71. Af J. Hanse n

    -

    AF R. HARALD KRISTIANSEN – 29. MAJ 2017 22:47
    “Lisbeth er i øvrigt ikke en kvinde.”

    Det er Harald nok heller ikke.
    Aller højest en holdt en af slagsen

    Svar
  72. Af Lisbeth Sørensen

    -

    ” J. HANS EN – 30. MAJ 2017 06:29
    Det må man nok sige.
    Man indsætter en stilfærdig kommentar på Pindens blog.
    Ti sekunder bagefter lukkes der for kommentarer.”

    Uden tvivl ikke den fine debbatør jh’s skyld..ser dog over hos Uffe at Lemche ikke kommer igennem.. man kalder jo også hveranden debattør for “Perfid stodder” mv..nok bedst at lukke ned for ham..tror pinden var utilfreds med opbakningen.80% af indlæg der, var for en gang skyld ikke fra venstres pressetjeneste. Disse er nok på informationsrrejse til tahiti?

    Harald Rosa er en nassende islændinge i DK forresten..svineri som udlændingen har taget en danskers du, uddannelse og job..

    Svar
  73. Af J. Hans en

    -

    AF LISBETH SØRENSEN – 30. MAJ 2017 07:32
    “Uden tvivl ikke den fine debbatør jh’s skyld.”

    Tak.
    Og enig,
    Ja.
    Vi holder standarden oppe.
    Kritiske, velformulerende, venlige, inteligente indlæg.
    Men også overbærende.

    Svar
  74. Af J. Hanse n

    -

    AF J. HANS EN – 30. MAJ 2017 07:48

    Vi kan vist roligt og uimodsagt slå fast, at vi er debatternes gentlemen.

    Svar
  75. Af Lisb eth en

    -

    “Vi holder standarden oppe.
    Kritiske, velformulerende, venlige, inteligente indlæg.
    Men også overbærende”

    Hvis vi ikke skulle lære de højreradikale takt og tone , hvem skulle så?

    Svar
  76. Af Bjørn Sørensen

    -

    Fra USA har vi hørt om hævnagtige massemord, især på skoler.
    Der et et fællestræk ved de terrorister som begår deres onde angreb på befolkningen
    De er småkriminelle og stofmisbrugere og har ikke klaret sig godt i skolen fordi de ikke havde boglige evner.

    Det har været moderne blandt venstreorinterede og neoliberale pædagoger at man ikke skulle have eksaminer og lignende evaluering af elevernes formåen for at hjælpe dem i at finde den rette plads i samfundet og på arbejdsmarkedet. Hvorfor man har haft den udelte skole og elever kom i gymnasiet og sidenhen universitetet uden de nødvendige kvalifikationer, ja selv på universiteterne har man sænket niveauet for kunne give dem et eksamenspapir.
    Når disse ringe uddannede kommer ud i det virkelige liv hvor man skal præstere,kommer de til kort og deres indbildte selvforståelse ramler. Så det må være nogens skyld at deres indbildte drømmeverden krakelerer. Så deres plageånder i skolen skal hævnes.

    Salman Abedi droppede ud af universitetet, der af en lærer blev betegnet som “a dislikeable boy who displayed avarage laziness, mediocre rudeness and refused to complete his coursework on time.” Medstuderende betragtede ham som dum.

    Hans drømmerier om at blive til noget, men manglende evne til at præstere frustrerede ham. Men blandt terrorister fandt han mening i livet, og de brugte ham til at udføre det modbydelige angreb på uskyldige unge mennesker.

    Svar
  77. Af Lisbeth Sørensen

    -

    “neoliberale pædagoger ”

    Er forholdsvis få fascistiske skolelærer i Danmark.. undertegnede opnået dog at have 2..de kan genkendes ved at være uden moral og etik, og altid give højeste karraktere til deres neoliberale borgerlige dengser.

    Mht terror og fattigdom er der nok et link Ja. Vi så det i forgårs fx fra den hvide der knivdræbte 3 der kæmpet imod hans angreb på en muslimbærende tørklæde kvinde..såvel som høre det i debatten fra df-udlandsdanskere.. en stram indvandring skal til men ikke på de trumpstøttendes måde.

    Svar
  78. Af Niels Peter Lemche

    -

    MARIA DUE, jeg har før skrevet, at den eneste, der vidste, hvordan man handler i Afghanistan, var Alexander den Store, der drog ind i Afghanistan og grundlage Kabul — der vist lå der i forvejen, lille detalje — og kaldte alle strammelederne til sig. De tilsvor ham evig troskab, hvorefter han drog videre og aldrig så sig tilbage. Jeg kan næsten høre datidens afghanere (de hed noget andet) stå og råbe hurra: Sikke en stor mand, og så tilbage til den sædvanlige business med at slå hinanden ihjel.

    Svar
  79. Af Niels Peter Lemche

    -

    MARIA DUE, jeg har før skrevet, at den eneste, der vidste, hvordan man handler i Afghanistan, var Alexander den Store, der drog ind i Afghanistan og grundlage Kabul — der vist lå der i forvejen, lille detalje — og kaldte alle strammelederne til sig. De tilsvor ham evig troskab, hvorefter han drog videre og aldrig så sig tilbage. Jeg kan næsten høre datidens afghanere (de hed noget andet) stå og råbe hurra: Sikke en stor mand, og så tilbage til den sædvanlige business med at slå hinanden ihjel.

    Svar
  80. Af Maria Due

    -

    Niels Peter Lemche, der var vel ikke meget af værdi, som Alexander kunne tage med sig. Et nært familiemedlem af mig har været med sodaterne i Helmand og reddet liv på begge sider. Der foreligger heller ikke fra den side ønsker om at vende tilbage og ingen lovprisninger af land og folk. Hvis ikke du følger med i den norske serie “Nobel – fred for enhver pris”, skulle du tage et kik på den. Jeg tror, at formanden – i dette tilfælde forkvinden – for Den norske nobelkomité er en parodi på den tåbelige Thorbjørn Jagland, Europarådets hyper emsige enfant terrible., og der er lagt op til en desillusioneret sidste akt.

    Her taler jeg FGM, som min højt begavede engelsk- og latinlærer havde for vane at bande og råbe ud over klassen, ikke om godhed vs. onskab, alle er vi faldne engle. For vi gør ikke det gode, vi gerne ville, og skulle vi glemme det, kan vi bare tænke på Libyen.

    Næste akt handler om at erkende, at vi ikke kan redde hele verden, og at vi aht. vore egne og deres efterkommere og de uvurderlige skatte, vor kultur har skabt, må opgive at tragte efter englestatus og se os selv som det godes globale beskyttere og redningsmænd. Barbarerne har allerede r..rendt os efter noder. Og ikke et ondt ord om de soldater, som vi til lands, til vands og i luften har sendt i krig.

    Svar
  81. Af Jens Ellekær

    -

    Niels Peter Lemche. Undskyld mig mit sene svar. Jeg synes da, at min kommentar på udmærket vis matcher kvartetten Lisbeth Sørensen, J. Hansen, Bjørn Danh og Mehmet Sami Gür. Jeg er da sikker på, at de fire også vil mene, at det jødisk-amerikanske militærindustrielle kompleks i realiteten hjælper Kim Jong Un med at udvikle missilteknologi – med det formål på et tidspunkt at erklære Nordkorea for en så alvorlig sikkerhedstrussel, at det nødvendiggør et omfattende angreb på det lille fattige land, der vil betyde tilintetgørelse af størstedelen af befolkningen og derefter muliggøre en zionistisk magtovertagelse.

    Som jeg forsøgte at antyde det, så spøger “De Vise fra Zions Protokoller” stadig derude blandt overspændte individer med hang til konspirationsfantasier.

    Svar
  82. Af Flemming Lau

    -

    Ondskab forklædt som godhed, illustreres på glimrende vis, ca 1 minut inde nedenstående video. Den italienske admiral for FRONTEX, Credendino har flere gange hævdet at NGO’ er bla “Læger uden grænser” sejler helt ind under Libyens 2 sømile grænse, samler folk op efter aftale med menneskesmuglere og sejler dem den lange vej til Italien, i stedet for nærmeste sikre havn, Tunis! Frontex Marine radar angiver skib for skib, tid og bevægelse og speeder registreringerne op! Der er tale om migranter fra Etiopien, Niger, Mali, Sudan, Nigeria mm!

    http://snaphanen.dk/2017/05/29/the-truth-about-refugees/

    Svar
  83. Af J. Hanse n

    -

    AF FLEMMING LAU – 30. MAJ 2017 15:06
    “Der er tale om migranter fra Etiopien, Niger, Mali, Sudan, Nigeria mm!”

    Rejser disse mennesker mon igennem det tidligere velfungerende Libyen?
    Et land som Danmark ivrigt var med til at bombe tilbage til stenalderen.

    Svar
  84. Af Flemming Lau

    -

    J. Hansen
    Velfungerende eller fungerende, nuvel! Lad os prøve at vende Libyen engang. Det er centralt beliggende, har olie og enorme ferskvands ressourcer i undergrunden. Gadaffis visioner for landet fungerede langt hen ad vejen. Han var bevidst om faren ved at involvere med de 2 supermagter.

    Hvorfor hulen begynder han så at skeje ud og begære masseødelæggelsesvåben og hvorfor involvere han sig i terror ( Lockerbie) ? Og hvorfor rækker han ud efter Chad ?
    Han støtter Mandela, men tager ikke ved lære af ham!

    Er han en traditionel arabisk despot hvor magten er gået ham til hovedet eller er syfilisen for alvor begyndt at virke negativt! Uanset hvad så udvikler han sig som et løsgående missil! Det arabiske forår er naturligvis en trussel. Det afgørende for FN og verdenssamfunder iøvrigt efter Rwanda, Srebrenica og Dafur, er spørgsmålet om der skal gribes ind! Valget står igen mellem overgreb eller vanrøgt!

    Svar
  85. Af P Christensen

    -

    Europa har fået et stort problem skriver SG om Manchester.
    Nej, Europa har længe haft et stort problem.

    Men har i flere årtier ladet højtråbende og enfoldige politikere uhindret støbe fundamentet til uoverskuelige og varige problemer for kontinentent.
    Ved at hente den totalitære ideologi islam hertil.

    Ansvarlig er især den elitiserede akademiserede vestlige venstrefløj,
    der har begået rendyrket klasseforræderi overfor arbejderklassen.
    Sidstnævnte har om nogen socialt og økonomisk betalt
    prisen for venstrefløjens mentale kortslutning i relation til indvandringen.

    Svar
  86. Af Søren Rasmussen

    -

    Kære Sørine,

    Ondskab skabes ikke uden grund – og mennesket bliver virkeligt sat på en prøve – når vi kan genkende den og skal forsøge at imødegå den.

    Jeg vil (stadigt) gerne møde ondskab med kærlighed – men nogle gange også med sværdet.

    Jeg tror det er på tide at vi Danskere starter med at kunne lide os selv som et Folk og en Nation – Denmark First!

    Svar
  87. Af Flemming Lau

    -

    Koks i filteret!
    J. Hansen, Libyen starter velfungerende under Gadaffi, uddannelse og hospitalsvæsen takket være olien. Man må dog undre sig over at de store ferskvands ressourcer i undergrunden, ikke bliver sat mere i spil for landbruget! Så begynder magten at gå ham til hovedet. Han støtter Mandela men vil ikke lære af ham. Begær om masseødelæggelsesvåben våben, del af Chad og terror. Han lagde ud med at ville holde lav profil internationalt set, men endte med at sætte verdenssamfundet i kattepinen overgreb eller vanrøgt…? Efter Rwanda, Screbrenika og Dafur handlede man!

    Svar
  88. Af Niels Peter Lemche

    -

    MARIA DUE, enig, men har der nogensinde været det?

    Men det har sikkert været vigtigere for ham at have ryggen fri i det fortsatte felttog mod Indien.

    Svar
  89. Af Niels Peter Lemche

    -

    MARIA DUE, enig, men har der nogensinde været det?

    Men det har sikkert været vigtigere for ham at have ryggen fri i det fortsatte felttog mod Indien.

    Svar
  90. Af hans andersen

    -

    Alt er relativt:
    En muslim der slår vantro ihjel udfører en hellig handling og er således ikke ond i egne øjne, ej heller vil andre muslimer fordømme en hellig handling.
    Så muslimer har aldrig og vil aldrig kunne sameksistere med anderledes tænkende, så enkelt er det.
    Problemet er at alle multi kultierne benægter virkeligheden.
    Lidt mere jordnært den tidligere leder i Singapore, der er en multi kulti stat, udtalte vi kan integrere alle undtagen muslimer.

    Svar
  91. Af Kim Rosa O

    -

    AF HANS ANDER SEN – 30. MAJ 2017 20:22

    Hvad siger din multi kulti kone og datter til dine indlæg.
    De kan da sagtens integreres med muslimer.

    Svar
  92. Af hans andersen

    -

    Hverken kone eller datter ønsker at blive beriget af en barbar med ondt i kuglerne 🙂

    Svar
  93. Af Maria Due

    -

    Niels Peter Lemche. Næh, det tror jeg ikke, altså bortset fra Roxana. Wikipedia opremser en del grundstoffer, så der er vel muligheder, som ingen har gidet udnytte. Valmuer og handelsruter passer jo sig selv, og karavaner kan røves. Kipling skriver om fattige karavaner fra Afghanistan gennem Khyber passet til Peshawar i vore dages Pakistan, og der er ikke meget nyt under solen:

    When spring-time flushes the desert grass,
    Our kafilas wind through the Khyber Pass.
    Lean are the camels but fat the frails,
    Light are the purses but heavy the bales,
    As the snowbound trade of the North comes down
    To the market-square of Peshawur town. (…)

    We cleansed our beards of the mutton-grease,
    We lay on the mats and were filled with peace,
    And the talk slid north, and the talk slid south,
    With the sliding puffs from the hookah-mouth.
    Four things greater than all things are, —
    Women and Horses and Power and War.
    We spake of them all, but the last the most,
    For I sought a word of a Russian post,
    Of a shifty promise, an unsheathed sword
    And a gray-coat guard on the Helmund ford.
    Then Mahbub Ali lowered his eyes
    In the fashion of one who is weaving lies.
    Quoth he:  “Of the Russians who can say?

    http://www.everypoet.com/archive/poetry/Rudya.ling/kipling_the_ballad_of_the_kings_jest.htm

    Svar
  94. Af Maria Due

    -

    Så slog filteret til overfor poesien, Roxana og lejrbål i Khyber passet

    Svar
  95. Af Niels Juul Hansen

    -

    @Flemming Lau

    I en blog om ondskab vælger du at referere fra Snaphanen (af alle publikationer) og kritisere Læger Uden Grænsers indsats overfor mennesker i livsfare.

    Jeg er sikker på, at du står bag alle de mennesker, der med livet som indsats forsøger at redde menneskeliv.

    Langt bag!

    Svar
  96. Af Bjørn Sørensen

    -

    @LISBETH SØRENSEN

    Som sædvanligt baserer den Sørensen sine udtalelser på indoktrineret opfattelse for 50 år siden.

    Neoliberal fundamentalisme svarer i høj grad til hvad det Radikale Venstre står for.
    Dvs.de er antinationale, globale, multikulturale fundamentalister.

    Fascisme uden militarisme er i det store og hele at sammenligne med socialdemokratisme.
    Og Socialisme har aldrig formået at skabe idealsamfundet, fordi socialisme er ligesom katolicisme et patriarkalsk system, som har svært ved at tilpasse sig realiteterne når samfundet er i omvæltning. Hvilket EU lider under.

    Men neoliberale fundamentalister har længe domineret den offentlige mening, hvilket har medført at landet har ignoreret faren ved at tolerere kulturelt fremmerdartedes manglende vilje til integreres og da især fordi deres politisk-religiøse tro forbyder dem at acceptere anderledes troende.

    Forklar mig venligst hvorfor mange muslimske indvandrere har svært ved at tilpasse sig vores kultur og livsform.

    Svar
  97. Af Flemming Lau

    -

    Niels Juul Hansen.
    Ja det var nok vel nok ærgerligt for de selvfede, at Frontex har følt sig nødsaget til at offentligøre Marine Tracks Data over NGO’ernes krimminelle bevægelser..!

    Det er meget sigende at lige netop du kommer med dommen Fake News, da MSM ikke har bragt dataene. Det er det jeg kalder Selected News eller for den sags skyld Absolutte News, for nyhederne eksisterer ikke når ikke MSM har valgt at bringe dem, vel…? Endvidere forholder du dig ikke til begrebet, første sikre havn, Tunis!

    Hvad angår de ca 3000 km afstand, så står jeg bag, at bla Læger uden Grænser bliver dømt for menneskesmugling, hellere idag end i morgen. Det er jo totalt lovløse tilstande i Middelhavet, med alle de illegale lykkeriddere!

    Svar
  98. Af Lisbeth Sørensen

    -

    “Forklar mig venligst hvorfor mange muslimske indvandrere har svært ved at tilpasse sig vores kultur og livsform.”

    Ligesåmange ultra højreradikale som dig har svært ved at støtte danske værdier..

    Borgerlig-konservativ er jo den ideologi der minder mest om muslimers opfattelse om verden? Blot med modsat fortegn som set ud fra din kristenfundamentalisme..konservative forældet leveregler, økonomisk uretfærdighed mv….ingen af de to er danske værdier mere og i er ens..

    Svar
  99. Af Niels Juul Hansen

    -

    @Flemming Lau

    “Ja det var nok vel nok ærgerligt for de selvfede….”.

    At kalde frivillige fra Læger Uden Grænser, som risikerer liv og lemmer for at give hjælp til mennesker i nød og livsfare, for selvfede er efter min mening aldeles uhørt.

    Du synker endnu mere i min agtelse.

    Svar
  100. Af J. Hans en

    -

    AF NIELS JUUL HANS EN – 31. MAJ 2017 11:34

    LUG. Og IUG som undertegnede er medlem af er mål for USA`s og Israels terrorbombninger.
    Det er der ikke noget selvfedt i.

    Svar
  101. Af Peter Nielsen

    -

    NIELS JUUL HANSEN – 31. MAJ 2017 11:34

    Tror du, at du gavner Læger uden grænser ved at argumentere med forargelse og en demonstration af overlegen godhed?

    Dette er en dødsensalvorlig diskussion mellem voksne mennesker, og indtil videre må din “logik” gå ud på, at blot menneskesmuglere for klækkelig betaling iscenesætter et let gennemskueligt skuespil, er det moralsk forkasteligt ikke at tage mod afrikanske lykkejægere, der i de fleste tilfælde ikke opfylder betingelserne for at få asyl i Europa. De få, der kan få asyl, vil i langt de fleste tilfælde blive en stor samfundsbyrde og have ret til at få familiesammenføring med alt, hvad det betyder af udgifter, derunder for retssystemet hvor mange af disse mennesker ender, og det har ikke noget med Danmark at gøre, for det er den samme historie overalt. Jeg har sat vor families ret store bidrag til Læger uden grænser i bero, for hvis organisationen ikke har bedre at give sig til end at underminere Europa, ser jeg ikke grund til at understøtte den. Sådan vil andre også tænke. Det drejer sig om, at tilliden er ved at gå fløjten, og enhver med fornuften i behold kan sige sig selv, at den situation er helt uholdbar. I sidste ende går det udover andre, der har et langt mere påtrængende behov for hjælp.

    Svar
  102. Af Flemming Lau

    -

    Niels Juul Hansen.
    I min optisk falder du ingen steder, jeg kan blot konstatere at vi er uenige. Vi er nok også uenige hvad Mercy ships angår, men de prøver dog at holde deres “Sti” ren..!

    Svar
  103. Af Jesper Lund

    -

    Kære Niels Peter Lemche
    Du foreslår Berlingeren at lukke sin blogs, hvis den ikke får kontrol med bloggene. Og det på trods af, at du selv bruger bloggene rigtig meget.

    Hvorfor ikke bare gøre som jeg? Jeg har en liste over navne, hvis kommentarer jeg ignorerer. Det har f.eks. bevirket, at jeg kun har lært meget få kommentarer på denne blog og konkluderer, at har ikke har lyst til at blande mig i debatten om Sørines indlæg.

    Svar
  104. Af Jesper Lund

    -

    lært->læst

    Svar
  105. Af Niels Juul Hansen

    -

    @Peter Nielsen

    http://msf.dk/nyheder/hvordan-redder-vi-liv-paa-middelhavet-og-hvorfor/

    Jeg er sikker på, at Læger Uden Grænser vil fortsætte deres arbejde – også uden din hjælp.

    P.S. Det store flertal af bådflygtningene fra Afrika er fattigdomsflygtninge – og har derfor ingen krav på asyl.

    Svar
  106. Af Peter Nielsen

    -

    Niels Juul Hansen, jamen så er vi enige, bortset fra at du i modsætning til mig gerne vil yde økonomisk støtte til illegal indvandring til Europa og dermed til alt, hvad den fører med sig af kriminalitet såsom prostitution, narkohandel, røverier, vold, sort arbejde, skatteunddragelser … fortsæt selv. Dette er jo uundgåeligt, når bådflygtningene fragtes til Italien, hvor mange af dem blot forsvinder for at begive sig på vandring mod nord. Jeg finder trafikken forkastelig, mens du lader, som om der ikke er noget problem, skønt du må vide, at LUG ikke fragter disse mennesker tilbage til Afrika.

    Svar
  107. Af Niels Peter Lemche

    -

    JESPER LUND, jeg havde egentlig også lukket ned for denne blog. Det er den samme, eller de samme to tre trolle, der hærger. Det er vanskeligt at køre en diskussion, når man skal lede efter seriøse indlæg bar en tsunami af tollerier, der kun har én hensigt, at dræbe bloggen.

    Og så lige til PETER NIELSEN, Ingen tvivl om dit ståsted; men derfor bliver det ikke rigtigere. Der er ikke mange bådflygtninge, der lander i Italien og begynder at vandre op gennem støvlelandet. Har du overhovedet ingen geografisk sans? Så på topografien. Desuden, hvis de lander noget sted, er det på Sicilien, og derfra kommer de ikke uden videre over til fastlandet. De fleste havner uden tvivl i lejre på de forskellige øer rundt om Italien.

    Hvor ser du presset fra Italien på de schweiziske og østrigske grænser? Frankrig er i undtagelsestilstand, så der kommer de nok heller ikke igennem.

    Kort sagt: Dit indlæg er propagandistisk vrøvl.

    Svar
  108. Af Lisbeth Sørensen

    -

    Enhver afrikaner kommer da videre fra Syditalien? Et totalt vidensløst indlæg fra Lemche igen.

    SIcillien ER Fyldt med afrikanske indvandrer. Og italien har ikke interesse i at beholde flere end de kan bruge i deres mafia ejet drivhuse på sicillian. Et kæmpe madproduktionsområde hvor disse og østeuropæere arbejder under slavelignene forhold. De gør skam alt de kan ude af rampelyset, for at få de mindst medgørlig sendt videre op til os. Det gør Grækenland da også.

    Derfor at EU skal overtage styringen af de ydre grænser. Disse lande er for korrupte til at varetage dette job effektivt selv.

    Svar
  109. Af Niels Peter Lemche

    -

    LISBETH SØRENSEN -, du gentager bare dit alter ego, og med lige så lidt forstand (naturligvis). Der kommer så at sige ingen flygtninge til grænsen længere. Balkanruten er stort set lukket. Derimod kan du opleve ledige sæsonarbejdere fra Nordafrika, som banderne, der var aktive i Køln nytårsaften for 1½ år siden.. Men spørg nede ved grænsen, og du vil få at vide, at det er meget begrænset, hvad der dukker op.

    Men ævle løs, det kan du (I).

    Svar
  110. Af Lisbeth Sørensen

    -

    ” Der kommer så at sige ingen flygtninge til grænsen længere. ”

    Bundløs uvidenhed fra Lemche igen.

    København er fuld af afrikanere registreret i Italien. De tæller ikke med i statistikkerne for for asylansøgere, da de ikke accepteres som sådanne. Og engang i EU kan man og de bevæge sig frit. Italien har da ingen interesse i at bespise dem? Har lige sejlet på en færge mellem Sicilien og Sardinien og derefter til fastlandet. Fyldt med dem var færgerne. De tiggede endda ombord overalt.

    De muslimske nordafrikanske arbejder lidt på disse slavelignene drivhuse i spanien. Kun afrikanere. De er mere hårdtarbejdende og italienerne vil ikke have muslimer her. Har besøgt flere af dem der de sidste uger. Endda jaget væk fra 2 af dem af mafioso italienere.

    Svar
  111. Af Maria Due

    -

    Det der med afrikanerne i den italienske køkkenhave er velkendt. Ofte vil de endda kunne finde boliger i forladte italienske huse, så tænk på det, nå I køber italienske grøntsager.

    Afrikanerne var allerede en plage i Venedig for tyve år siden. Man ser dem ikke så meget om dagen, men om natten dukker de op og står i små bander i skyggerne på gader og torve med deres bundter af kopitasker og kan virke både skræmmende og pågående på turisterne, som de vil handle med. Det kan hurtigt udvikle sig til ren pengeafpresning. Det var sikkert derfor, at den afrikaner, der druknede i en af kanalerne for ikke så lange siden, fik hånlige tilråb fra tilskuerne om at tage hjem til Afrika. Et uhyggeligt intermezzo og et afstumpet resultatet af den uønskede indvandring.

    Svar
  112. Af Lisbeth Sørensen

    -

    I Italien og Spanien var det. 🙂

    Svar
  113. Af Lisbeth Sørensen

    -

    Resten af indlægget før i filteret!

    Svar
  114. Af Jan Berg

    -

    Tør vi kæmpe for vores kultur? https://da.gatestoneinstitute.org/10478/terrorisme-stearinlys-bamser

    Svar
  115. Af Kampen mellem Gud og djævelen | ricardtriis

    -

    […] Sognepræst Sørine Gotfredsen har et udmærket indlæg på sin blog på Berlingske. Det hedder ”Ondskaben er tilbage”, se her. […]

    Svar

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info