Kontrasternes jul

Af Sørine Gotfredsen 112

I disse dage går mange mennesker i kirke i Danmark. Specielt på selve juleaften, hvor tusindvis igen ærede traditionen ved sammen at synge Det kimer nu til julefest, inden man tager hjem og afholder netop dén. Danskerne vil sikkert strække sig langt for at fastholde juletraditionerne, for de behager os og forbindes med ønsket om fred og glæde. Særligt glæden er i centrum, for det er jo i dag – juledag – at vi for alvor hylder den glæde, der skal være for hele folket. Nemlig, at Gud har ladet sig føde på jorden for at være sin skabning nær. Dét er kristendom. Gud er på én og samme tid både fjernt almægtig og medfølende tæt på, når han træder ind i menneskelivet og dør og opstår fra graven for at bevare det. Det er et glædesbudskab, der overgår alt og ligger som den åndelige kerne i dét, vi er. Vi er befriet fra lovreligion, vi skal ikke leve som Guds lydige slaver, idet vi i stedet er udnævnt til at være hans elskede børn. Vi er blevet til frie og værdige mennesker, der er sat i et ansvar for hinanden.

Man må håbe, at disse pointer her i julen bliver skåret ud i pap i landets kirker, og at præsterne ikke forfalder til mest at forkynde glæden ved duften af småkager. For sagen er, at begrebet glæde ikke i kristen forstand kan forstås adskilt fra bevidstheden om ondskab og synd. Negligerer man de mere dystre begreber, står man tilbage med en juleforkyndelse, der er mere psykologisk end teologisk, fordi den forsøger at tilpasse sig det selvbillede, mange mennesker i forvejen helst forbinder sig selv med. Den danske jul har over sig et præg af romantik og letkøbt hygge, der afslører, at den egentlige kristne erkendelse af menneskenaturen er trængt. Kontrasterne udjævnes, og man kan glemme, at juleglæden ikke er kommet for at stryge os med hårene, men for at oplyse os i vores blindhed overfor forholdet mellem Guds nåde og menneskets legendariske selvtilstrækkelighed. Synden er et kristent begreb, der har formet det vestlige menneskes selvopfattelse og lært os, at vi altid skylder den anden mere, end vi formår at give. Og julens glædesbudskab er, at selv om vi ikke giver nok, er vi stadig Guds udvalgte. Vi er syndere og retfærdige på samme tid. Kristendommen udtaler kontrasternes dybeste visdom.

Og sjældent er de blevet synlige i en grad som nu. Når en terrorist få dage før jul dræber midt i Europas hjerte som i Berlin forleden, konfronteres vi med to ting. Ondskabens realitet i verden og det store sammenstød mellem dem, der går i kirke juleaften og dem, der hader den glæde, som vi stadig fejrer som en kerne i vores kultur. At Jesus er Guds søn. Skåret helt ind til benet er dette, hvad sagen drejer sig om, for med julebudskabet afvises forestillingen om en verden, hvor vi kan opdele hinanden i rene og urene, og hvor den enkelte kan tiltage sig ret til at dømme andre som så uværdige, at de skal dø. Vi står i en voldsom kontrasternes epoke, hvor det store spørgsmål er, om vi stadig begriber, at julebudskabet udgør den dybeste forudsætning for at indse alvoren. Idet det rummer så meget mere end drømmen om fred og harmoni. Det rummer også erkendelsen af alt det i menneskenaturen, der skal bekæmpes. Med julen er glæden født i verden. Og med julen er kampen mod det onde i os og i verden for alvor begyndt.

112 kommentarer RSS

  1. Af j vest

    -

    Juletraditionerne er under angreb. Ligesom familieværdierne, folkestyret, danskheden, fædrelandet og kulturarven. Vores politikere og medier har svigtet os, og vores frihed, velfærd, sikkerhed og fremtid undermineres mere og mere. Se diverse netaviser.

  2. Af Jan Petersen

    -

    Sjovt nok påkalder både de gode (Biblen) og de onde (Koranen) sig hver sin religion. Måske ville hele verden være et bedre sted, uden det religiøse junk. der tilsyneladende kun skaber splid? 🙂

  3. Af Lisbeth Sørensen

    -

    Vi forsøger at skrive en kommentar igen..Indlæg i filteret…Filteret er godt nok svært at komme igennem..Også kommentarer i andre blogge TJ mv. Som altid..

    “Når en terrorist få dage før jul dræber midt i Europas hjerte som i Berlin forleden, konfronteres vi med to ting. Ondskabens realitet i verden og det store sammenstød mellem dem, der går i kirke juleaften og dem, der hader den glæde, som vi stadig fejrer som en kerne i vores kultur. ”

    De kristne dræber til lyden af trumpeter som Voltaire sagde..Ok det var ““It is forbidden to kill; therefore all murderers are punished unless they kill in large numbers and to the sound of trumpets.””..Man holder vand.

    At nyde julen pga. af en “nisse i skyen” er nu ret latterligt. Realiteterne er at religiøse stammer forvolder alt armod og krig nær i dag. Og at de hader hinanden som pesten. Kun en ting kan de enes om, og det er deres fælles ondskabshad mod kloge, saglige og ligevægtige ateister!
    Julen er en Dansk tradition og rar som sådan, når man tager dens værste borgerlige kommercielle projekt væk. Ligesom Buddhismen er den bedste religion, når man tager dens religiøse aspekt væk og blot relatere til ideen i den.

  4. Af Jesper Lund

    -

    Kristendommen må være forbeholdt den lille kreds, som forstår, det som Sørine Gotfredsen skriver. Jeg forstår ikke et pløk. Men jeg også kun en sølle ateist.

    Juleanden og flæskestegen smagte alligevel godt.

  5. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt et citat fra jule-teksten udlagt af Sørine:

    ” Synden er et kristent begreb, der har formet det vestlige menneskes selvopfattelse og lært os, at vi altid skylder den anden mere, end vi formår at give. Og julens glædesbudskab er, at selv om vi ikke giver nok, er vi stadig Guds udvalgte. Vi er syndere og retfærdige på samme tid. Kristendommen udtaler kontrasternes dybeste visdom.”

    Bortset fra det der narcissistiske pladder med “Guds udvalgte”, så kunne det ævl vel være udtalt af enhver politisk korrekt radikal venlig boer 🙁

  6. Af j vest

    -

    For de forhærdede er der vist ikke meget håb. De hverken kan eller vil forstå, men de er dygtige til at mistænkeliggøre og rakke ned på deres egen kristne kulturarv. I Iran hjalp de tumpede rødkålshoveder også islamisterne. Takken blev at de bagefter blev forfulgt, tortureret og massemyrdet. Nu er danske tumper og radigale “humanister” igang med at begå de samme dumheder.

  7. Af j vest

    -

    Er Danmark stadig en velfærdsstat? Denne jul har tusinder af hjemløse danskere tilbragt på gaden, i skure eller i triste uværdige omgivelser. Uden deres familie. Man kan oftest ikke se på folk om de er hjemløse. Men der er mange tabermænd, taberbørn og posedamer rundt om. Aldrig har ensomheden været større. Læs hjemløsebladet.

  8. Af j vest

    -

    Er det en velfærdsstat når regeringen/ borgen/ partierne/ bureaukratierne foretager det ene bagholdsangreb efter det andet på danskernes velfærd, boliger, familieliv, økonomi, privatliv, jobmuligheder, sundhed og retssikkerhed osv. og når tv-stationerne osv. konstant vildleder befolkningen. Der smadres jo løs på alt i disse år. Hundredtusindvis af danskere er ofre for lumskerier og politiske overgreb.

  9. Af J. Hans en

    -

    Når en terrorist få dage før jul dræber midt i Europas hjerte som i Berlin forleden, konfronteres vi med to ting. Ondskabens realitet i verden og det store sammenstød mellem dem, der går i kirke juleaften og dem, der hader den glæde, som vi stadig fejrer som en kerne i vores kultur.
    Skriver den hykleriske præst.

    Rendyrket ondskab er, når Danmark bomber og myrder børn og kvinder i lande som aldrig har udgjort en trussel imod Danmark.
    Den slags skaber had og terror.
    Det er rendyrket nazisme, at tro, at vi kan begå folkemord uden at det vil få konsekvenser.

  10. Af niels Lemche

    -

    Kære Sørine,

    Det budskab var der vist ikke mange her, der forstod; men de var nok heller ikke i kirken juleaften eller juledag. Lunds indlæg er dog interessant, fordi han åbenbart spiste juleand og -flæskesteg. Men måske har han det med julen, som mange har det med kongehuset: Man kan ikke forestille sig verden uden. Det er vel sådan set i orden.

  11. Af j vest

    -

    Det var store fejl der blev begået da borgen sagde ja til at danske fly skulle deltage i krige mod Serbien og Libyen mv. Men at der blev sigtet mod kvinder og børn er ikke rigtigt. I Syrien foregår kampen mod ISIS der er en særdeles ondartet og blodtørstig terror-bevægelse. ( EUs åbne/nedlagte landegrænser gør det nemt at sende sorte-flag terrorister ind i landene, som diverse terroraktioner og myrderier i Frankrig, Tyskland, England og Sverige osv. har demonstreret)

  12. Af J. Hanse n

    -

    AF NIELS LEMCHE – 26. DECEMBER 2016 08:04

    Nej.
    Hvis alle præster prædiker had, racisme, bitterhed og ondskab.
    Ligesom Sørine Godfredsen.
    Så kan det squ være lige meget.
    Så bør man holde sig langt væk fra den sekt.

  13. Af P Christensen

    -

    “Vi er guds udvalgte”.
    Mens SG mon de millioner af stakler der årligt dør af kræft, andre sygdomme, sult
    eller i krig ?
    Gud – få fingeren ud.

  14. Af j vest

    -

    Det land der har lidt mest under danske politikeres ondskab, dumhed og uduelighed, er Danmark. Millioner af danskere har fået deres liv forringet eller ødelagt. Tusinder af hjem er blevet plyndret skattemæssigt… har haft indbrud eller hjemmerøverier… tusinder af sagesløse er blevet overfaldet… tusinder af familier er blevet snigløbet, splittet, udnyttet og tyranniseret. Tusinder af patienter er blevet pint, invalideret eller har mistet livet pga. nedskæringer, forringelser og svinestreger. Postvæsnet, skattevæsnet, forsvaret, politiet, infrastrukturen, provinsen og meget mere er blevet sjoflet gennem lang tid.

  15. Af j vest

    -

    Indlæg om at det land danske politikeres uduelighed er gået mest udover, er Danmark… er i filtret.

  16. Af niels Lemche

    -

    J. HANS EN, du må leve ret isoleret i din egen verden. Jeg har i hver fald vanskeligt ved at se, hvad du har den karakteristik af Sørine i.

    Du har travl med bl,a, at anklage mig for at hæfte etiketter på andre; men hvad har du selv gang i?

  17. Af niels Lemche

    -

    J. HANS EN, du må leve ret isoleret i din egen verden. Jeg har i hver fald vanskeligt ved at se, hvad du har den karakteristik af Sørine i.

    Du har travl med bl,a, at anklage mig for at hæfte etiketter på andre; men hvad har du selv gang i?

  18. Af J. Hanse n

    -

    AF NIELS LEMCHE – 26. DECEMBER 2016 10:49

    Det skyldes nok, at jeg ikke lider af demens.
    I modsætning til dig.
    Jeg husker den blog, hvor Sørine Godfredsen udtrykker forståelse for breiviks handlinger.
    Rationel kalder hun breivik
    Og hendes blogs hvor hun igen og igen udstiller hendes sympati for vor races overlegenhed.

  19. Af J. Hans en

    -

    I øvrigt Lemche.
    Du behøver kun at indsætte et indlæg en gang.
    Vi andre er ikke tungnemme.

  20. Af Ulf Timmermann

    -

    Sørine, du politiserer “godt” og “ondt”. “Næstekærlighed” er heller ikke et politisk begreb o.s.v. Og den store strid om, hvordan vi fejrer Den hedenske Jul i modsætning til den Den Kristne – ja, vi har end ikke noget ord for den – har nu stået på i mindst 900 år. Det sagt: Holder selv meget af Julen, inkl. lægger mange forberedelser i den – af mange grunde.

  21. Af Anders Kirkegaard Jakobsen

    -

    Kære Sørine Gotfredsen.

    Tusind tak for et velskrevet, indholdsrigt og knivskarpt formuleret debatindlæg.

    Godt nok er jeg selv ateist, eller hvad man nu skal kalde det, men hvor er det fornemt at læse, at du formulere et kristen budskab så klart og tydeligt.

    Jeg husker dit indlæg om længslen efter det hellige, hvor du blandt andet skrev, at det kristne religiøse rum stort set er tømt for bindende formuleringer.
    Du har som præst åbenbart ingen problemer med at forkynde det kristne evangelium.

    Bliv ved med det.

    Rigtig glædelig jul.

    Niels Peter Lemche og Jesper Lund.

    Nu er julen en ældre fest end kristendommen og er i bund og grund ikke særlig kristen.
    Det er en slags familie- og folkefest, hvor ateister og ikke-kristne for det meste ikke sætter sig hen i et hjørne og nægter at spise and og flæskesteg.

    Modsætninger kan mødes over et veldækket bord, og man udviser respekt overfor værten eller værtinden, der byder en til fest.

    Rigtig god jul.

  22. Af niels Lemche

    -

    J. HANS EN, undskyld, det troede jeg, at du var!

    Og hvad har Breivik med julen at gøre? — ud over at markere, at ondskaben findes i os alle.

    Og hvad betyder problemerne hos nogle med, at vi politiserer. Ærlig talt, den tåbelige mantra, at religion og politik ikke hører sammen, det er da noget forfærdelig ævl. Hvordan skulle man undgå at blande sin tro ind i det, man foretager sig? Når Hårders kanon siger, at Danbmark hviler på et kristen grundlag, er det da et udsagn, der mere end noget antyder, at grundlaget for dansk politik er kristendommen. Så kan man lide det eller ej.

  23. Af Birger Nielsen

    -

    Ja, Sørine , julen er på mange måder en dejlig tid.
    Som præst må du jo virkelig nyde juleaftensgudstjenesten, med formentlig flere forestillinger med fuldt hus.
    Var selv på Frederiksberg juleaften, gik en tur med min datters hund forbi en smuk kirke med åben port. Bedsteborgerne strømmede til 4-forestillingen og det så da også rigtigt hyggeligt ud. Nu var der opvarmning til anden, gåsen og flæskestegen. Jeg var givetvis ikke velkommen med hund i Guds hus.
    Gik videre og tænkte på, om mon ikke præsten kunne være bare lidt forarget over, at de fleste mennesker kun bruger kirken som hyggelig opvarmning. Jeg ville tænke på, hvor mange af disse juleglade mennesker overhovedet interesserer sig en døjt for budskabet.
    Hjemme hos datteren igen . Dejlig mad. Rundt om træet. Nu kan også børnebørnene synge med på de dejlige salmer og julesange.
    Budskabet smukt og salmerne skønne, men hvorfor er den rette tro der ikke ?
    Jeg forstår mig stadig ikke på, hvorfor nogle har behov for tro, at der står en guddommelig magt bag alt. Kald ham Gud, Vorherre, Allah eller Jehova. Kald ham lige, hvad du vil.
    Glædelig jul.

  24. Af Jesper Lund

    -

    Anders Kirkegaard Jakobsen

    Jeg vil også fremover fejre Julen, som det tidspunkt på året, hvor vi igen går mod lysere tider med længere dage. Man kunne ligefrem lægge lidt symbolik i dette skift.

    God vintersolhvervsfest

  25. Af Anders Kirkegaard Jakobsen

    -

    Jesper Lund.

    Jeg fejrer også overordnet vintersolhvervsfest, men ordet jul er ældre end kristendommen, ligesom julefesten er det, så jeg har absolut intet problem med at sige god jul eller glædelig jul.

    Og selvfølgelig har kristendommen præget dansk kultur gennem de sidste 1000 år.
    Spørgsmålet er blot hvor meget og i hvor høj grad.
    Især i nyere tid fra og med slutningen af det 18. århundrede.

    Og gad vide hvor mange danske folketingspolitikkere der fører politik med himmelvendte øjne.
    Forhåbentligt et fåtal.

  26. Af Jesper Lund

    -

    Anders Kirkegaard Jakobsen

    Enig, lad os holde os til ordet jul.

  27. Af niels Lemche

    -

    ANDERS KIRKEGAARD JAKOBSEN, det er der ingen tvivl om, at saturnaliefesten er ældre end den kristne jul. Det er heller ikke en hemmelighed, at julen ikke betød noget særligt i den ældste kristendom. De fejrede den ikke. Det afspejles af apostolicum, hvor man går direkte fra ‘født af jomfru Maria’ til ‘pint under Pontius Pilatus’. Men da Jesu genkomst lod vente på sig., begyndte man i højere og højere grad at lave fortællingen om Jesus, og da man skulle finde en dato, var den klassiske vintersolhvervsfest et godt udgangspunkt, syntes man. Men teologisk er julen ikke vigtig med mindre den knyttes til påske, for barnet i krybben, som der synges en række sødladne salmer om, ender sine dage på korset langfredag, og genopstår fra de døde påskemorgen. Påsken er naturligvis den tunge kristne fest. Og det er påsken, der henføres til, når det i juleevangeliet lyder: Os er i dag en frelser fød. Men det ved vi først påskemorgen ved den tomme grav.

    I vore dage, hvor man er besatte af, at noget skal være historisk korrekt for at betyde noget, er det en udfordring, at alt det vi hører om Jesu fødsel i Det Nye Testamente og hans liv og sikkert langt væk også hans død, er eventyr. Vi forstår i vore dage ikke længere, at fortællinger og eventyr kan rumme ’sandheden’. Hvor mange forstår egentlig, at når evangeliet forkyndes næste søndag, så handler det ikke om noget fortidigt, men om noget, der sker i vor egen tid — hver gang.

    Så egentlig kan kristendommen være ret ligeglad med dem, der ikke vil med til bordet, for de afviser det nok på et falsk grundlag. Alle mennesker får et godt tilbud, en god kontrakt, som man også kan oversætte ‘det nye testamente’ med. Folk må selv om, at de vil underskrive kontrakten eller ej. Den oprindelige kristendom ville ikke tvinge nogen; men det ændrede sig unægtelig med tiden.

  28. Af Lisbeth Sørensen

    -

    “. Lunds indlæg er dog interessant, fordi han åbenbart spiste juleand og -flæskesteg”

    Uden tvivl synes fessoren at indlæg med svin er bedre end andre..Jeg var nu godt tilfreds med min dådyrryg..Fik mig over på tanker om bambi og Disney, og så blev det rigtig jul..

    “religion og politik ikke hører sammen, det er da noget forfærdelig ævl. ” frimurer lemche.

    Religion og politik skal adskilles..Vi kan ikke have den ekstreme lille kristne minoritet som du tilhører , især ikke dens højreradikale kristen fundamentalisme som du og frimurerne tilhører, der sætter dagsorden for det store kæmpe flertal af 90% af Danskerne der ikke interessere sig for religion mere.

    ” Vi forstår i vore dage ikke længere, at fortællinger og eventyr kan rumme ’sandheden’” Frimure Lemche

    Ja, naturligvis er kristendommen og de andre religioner skønlitteratur..Du er hæretiker og burde smides ud af logen med det samme. 🙂

  29. Af J. Hanse n

    -

    AF LISBETH SØRENSEN – 26. DECEMBER 2016 13:47

    Måske misforstår vi fessor Lemche.
    Jeg har meget svært ved at tyde hans kaudervælsk.
    Men sådan skal det måske være.
    Lemche er jo åbenbart uddannet i at tyde gammel overtro.
    Og videre formidle nogle gamle krønniker.

  30. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt er jeg meget enig i, at kristendommen mest er baseret på fortællinger og eventyr lidt a la H.C. Andersen. og “Kejserens nye klæder”. Det historiske belæg for kristendommen blev skabt af romerske kejser Konstantin den Store omkring 325 A.D. som en simpel religions-sammenlægning og et politisk værktøj for kejseren. Den tids Rom var plaget af et hav af forskellige religiøse forsamlinger, og det hele blev samlet i én sekt Christianity. Men bortset fra det – så er julen da meget hyggelig 🙂

  31. Af Lisbeth Sørensen

    -

    Også et indlæg om lovreligion i filteret…

    “Lemche er jo åbenbart uddannet i at tyde gammel overtro.
    Og videre formidle nogle gamle krønniker.”

    Man må indrømme at han er god til copy and paste fra forældet værker, ja! Så statens computer kursus der, var ikke helt spildt.

    Kristne frimurer og staten skal så absolut adskilles..Disse må ikke længere få adgang til vigtige offentlige positioner af magt i kommuner, politi, militær, Jura, dommere mv. Dog skal gadefejer, butiksassistent og rengøringsmedhjælper stadig være åbne , mulige positioner for dem. Man stopper med at uddanne dem til disse job også, når der er frimurer medlemskab..Desværre kommer det normalt efter endt uddannelse først.

  32. Af Birger Nielsen

    -

    Lemche

    Mon de religiøse mener det samme som dig. Det er vist lidt for søgt.

  33. Af Jesper Lund

    -

    Niels Lemche

    Dit svar til Anders Kirkegaard Jakobsen harmonerer med Københavnerskolens holdning, at Bibelen er rent mytisk litteratur snarere end historieskrivning.

    En kristen, som opfatter Bibelen som rent mytisk litteratur, må så vælge at leve efter en fiktiv fortælling, som indeholder en beskrivelse af en fiktiv gud. Er denne kristne egentlig troende?

    Indre Mission er vist ikke enige i denne bibelopfattelse.

  34. Af Allan Hansen

    -

    De voldtager jo deres børn!

    https://www.clarionproject.org/news/relatives-try-stop-marriage-13-yr-old-girl-56-yr-old

  35. Af Lisbeth Sørensen

    -

    “De voldtager jo deres børn!”

    Liberale Alliance du hentyder til?
    Formanden for LA ungdom, ønsker fri pædofili i Danmark, såvel som søskende sex mv.. Man kan vel gætte sig til at liberal alliances medlemmer befinder sig i børnenes værelser ved juletid? “Nå, er det nu far der er pakket ind under juletræet igen?”

    Partiet ønsker også at overtage tjansen som narkobagmænd via legalisering af Kokain mv.

    Kunne også være noget fra jødedommen..Dog incest her, kender ikke lige den lovlige alder i Israel…..Der er det faktisk stadig lovligt, både pr. lov og i de religiøse jødiske tekster, for en far at have sex med sin datter. Dog ikke et mor og søn forhold…

    Kristendommen er heller ej bedre…
    “I 1. Mosebog 9, 18-27 fortælles meget kortfattet om, hvordan en søn, Kam, går ind til sin nøgne far. Da Noa vågner af sin rus, bliver han klar over, at hans yngste søn har gjort noget mod ham, og Kam straffes med en forbandelse. Det siges ikke direkte, hvad han har gjort, men i hvert fald handler det om, at en søn ikke må komme for nær sin far. Formentlig er det et incestforbud.

    I 1. Mosebog 19 er det mænds forhold til andre mænd/engle, der afvises. Sodomas beboere får ikke lov at voldtage Lots gæster. At Lot i stedet tilbyder sine døtre, er forfærdeligt og vækker afsky, men det skal vise hans respekt for gæstevenskabet.

    Når forfatteren til 1. Mosebog 19 fortæller om Lots døtre, er Lot (ligesom Noa) uskyldig, da han ligger og sover og ikke ved, hvad der foregår. Døtrene lægger sig hos deres far, da de ellers ikke kan få børn og føre slægten videre, hvad der dengang blev betragtet som kvindens allervigtigste opgave.

    Du kan se i 1. Mosebog 38, at Tamars måde at blive gravid på (ved at klæde sig ud som skøge og ligge med sin svigerfar) faktisk honoreres med tvillingesønner!
    “..

    Og islam behøver heller ingen videre information..

    De religiøse`?

    “Københavnerskolens holdning”

    Vist noget opfundet i frimurerlogen? Rent pludder og pladder naturligvis..

  36. Af niels Lemche

    -

    JESPER LUND, det egentlige punkt, der skiller, handler egentlig ikke om en bestemt fortælling, men om vi mener (“tror på”), at der er mening med tilværelsen. Er der nogen grund til, vi er her, eller er det bare tilfældigheder alt sammen? Der er ingen master fortælling, som vi i dag kan presse ned over andre, i vores del af verden. Derfor hvad er indholdet af den kristne fortælling om julen? Er sandheden afhængig af, om det tog Josef seks år at vandre fra Nazaret til Betlehem? Og lignende muntre bibeludlæggelser?

    Men det er rigtig: Indre Mission er ikke så henrykte, Selv om det måske vil undre dig, at jeg haftisk har gode venner på Dansk Bibelinstitut. Vi kan nemlig sagtens snakke teologi sammen.

    Tilgiv mig, at jeg ikke gider svare Søren Sørensen længere.

  37. Af niels Lemche

    -

    JESPER LUND, ja, det må de. Men de moderne krav til Bibelens historicitet har ingen gang på jorden. Men husk, at før 1800 havde selv vestlige mennesker de største problemer med at skelne mellem fiktion og fakta, eller rettere, det interesserede dem ikke. Der er nogle oplysende titler, der kan inddrages, f.eks. H.C. Andersen, Mit livs eventyr. Vi vil måske i moderne tid sige, at Andersen herved erkender at have haft et eventyrligt liv; men hvad nu hvis han dermed mente, at kunne gendigte sit liv som et eventyr, som han jo som bekendt var specialist i? Så er der Goethes erindringer: Dichtung und Wahrheit, og her er det betegnende, at Dichtung kommer før Wahrheit. Hvad mente Goethe med det? Vi er tæt på John Ford, slutbemærkningen fra journalisten i Hvem skød Liberty Vallance? : When the legend becomes fact, print the legend.

    Fortællingen kan jo gengives ud i en uendelighed (ligesom evangeliet i kirken), den er stadig betydningsbærende. En begivenhed sker én gang, og derefter lever den kun videre i vore fortællinger om den. Begivenheden har ingen mening i sig selv, men kun i vore fortolkninger.

    Men det er jo helt, som det skal være, hvis nogle forkaster en bestemt fortælling og hævder, at den ikke vedkommer dem.

  38. Af Anders Kirkegaard Jakobsen

    -

    Jesper Lund.

    Nu er, så vidt jeg husker, Lemche repræsentant for “Københavnerskolen”.
    Det drejer sig især om opgøret med den holdning, at Det Gamle Testamente skulle være en korrekt historisk gengivelse af folket Israels historie.
    Det er der intet, der tyder på, at det Gamle Testamente er.

    Det er først og fremmest mytologiske fortællinger, sikkert først skrevet ned tidligst efter det babylonske fangenskabs ophør (538 f.kr.) og først færdigredigeret under den græsk-ægyptiske konge Ptolemæus 2. (283-246 f.kr.).
    Daniels bog er senere føjet til.

    Nogle oplysninger i Det Gamle Testamente kan selvfølgelig have rod i historiske begivenheder, især når det drejer sig om kongerne af Judæa.

    Dette udelukker ikke, at kristne kan se en fortælling i Det Gamle Testamente, hvis rod eller inderste kerne er gyldig og forpligtende for de kristne: Blandt andet Gud som skabergud.
    De lovbud der findes i Det Gamle Testamente er ikke forpligtende for kristne. Gud har jo indgået en ny pagt med mennesket, gennem Jesu offerdød på korset, og troen på at Jesus var Guds søn, Kristus.
    Denne tro udvirkes gennem Helligånden, hvor der indgås en ny pagt mellem Gud og menneske, der afløser den gamle pagt, Det Gamle Testamente.

    Lisbeth Sørensen: Kristendommen er IKKE en lovreligion.
    Så hvad er det egentligt, du prøver at fortælle med dine bibelcitater???

    Før Det Nye Testamnte blev skrevet, var der en kristen menighed.
    Det Nye Testamente er skrevet af denne kristne menighed.
    For den evangelisk lutherske kristendom står troen på Kristus som den korsfæstede i centrum.

    Som ateist skal det selvfølgelig være muligt og moralsk tilladt at spørge de kristne, hvad det egentligt er, de tror på.
    Især når man har ordningen den danske folkekirke, hvor folketinget er den øverste magtinstans inden for Den Evangeliske-Lutherske Kirke i Danmark.

    For mange mennesker er det fuldstændigt åbenlyst, at der ikke findes en Gud. Lige så lidt som der findes nisser.

    Men hvis det skal være en saglig debat, må man tage de kristne alvorligt.

  39. Af Jesper Lund

    -

    Niels Lemche

    Jeg må have det svært med at forstå religiøse mennesker. Jeg har skrevet til Sørine Gotfredsen og til en Henrik Krogh, at jeg ikke forstår et pløk af, hvad de skriver. Det samme mener jeg desværre også om det, du skriver.

    Skal vi ikke skelne mellem fiktion og fakta?

    Selvfølgelig skal vi det.

  40. Af Lisbeth Sørensen

    -

    1.Jan går kirke og stat fra hinanden i Norge..Hvor er det ydmygende at Danmark altid er bagefter Norge og Sverige efterhånden, mht. alle politiske forslag der gør verden bedre..
    http://politiken.dk/udland/art5761969/Efter-500-%C3%A5rs-samliv-g%C3%A5r-Norges-kirke-og-stat-hver-til-sit

    Samme burde også ske mht. kristne frimurer medlemmer og adgang til offentlige jobs på fx. Københavns universitet, politi, dommer, advokat mv., da de har lovet trofasthed over loven til hinanden..

  41. Af Jan Petersen

    -

    Newtons love er fakta. Det er også fakta, at 2 plus 2 er lig med 4. Men religion er ikke fakta baseret. Det er politik heller ikke. Såvel religion som politik er blot hensigtserklæringer om en eller anden levevis, der kan erstattes af andre hensigtserklæringer om en anden levevis. Om stat og kirke (religion) er forbundet i et land men adskilt i et andet land, er også noget, der blot kan ændres. Men Newtons love kan ingen ændre på – de er FAKTA 🙂

  42. Af Lisbeth Sørensen

    -

    “Dit svar til Anders Kirkegaard Jakobsen harmonerer med Københavnerskolens holdning, at Bibelen er rent mytisk litteratur snarere end historieskrivning.”

    Er naturligvis problemet. Da det hele så må være opfundet, da de religiøse tekster er guds ord via Jesus og disciplene..Kan ikke være sandt så.

    Man skal også erindre at alle de religiøse myter i biblen og andre religiøse tekster, kommer fra de myter der eksisteret før da, via menneskets lange historiefortællinger foran lejrbålet..Det tog blot et par mennesker med lidt god fantasi, et skriftsprog og at dette kunne deles ud over på “stentavler” til en større masse..Først af “lærde” religiøse (fungeret rigtigt fint da folket ikke selv kunne læse ævlet da, både pga. analfabatisme og manglende læsemateriale til at kritisere den beskrevet lære af “de lærde” religiøse overhoveder. Og senere via samfundsindordninger der gjorde det kriminelt ikke at være religiøs med mulighed for tortur og afbrænding hvis kritisk. Såvel som indoktrinering..Derfor religiøs indoktrinering ikke burde være lovligt før det fyldte 18 år..

    Børns religiøse indoktrinering er en fare for hele samfundet, da de på så tidligt et stadie af livet har svært ved at adskille fiktion og fakta. Og den manglende kritiske tilgang til alt de fik ind med modermælken her, er af livsvarig indflydelse og skaber voksne , ukritiske borger..

  43. Af Lisbeth Sørensen

    -

    En fin lille liste med eksempler herpå hvorledes Kristendommen blev kopieret fra andre religioner og historierne genskrevet , blot med nye navne….Gå langt nok tilbage, og det hele blev opfundet foran lejrbålet på de mørke vinteraftener, og via menneskets kreative udvikling da vi gik videre fra at se det der eksistere, og til det der ikke eksistere man som vi godt kunne tænke os eksisteret…Præcis der den menneskelig udvikling tog fart…http://listverse.com/2013/06/30/ten-influences-on-the-bible/

  44. Af niels Lemche

    -

    JESPER LUND, jeg prøver bare at forklare dig og andre, at de, der skrev se pågældende tekster,og de, de skrev dem til, ikke kunne skelne mellem fiktion og fakta. Du behøver egentlig kun at gå tilbage til populærskrifter fra oplysningstiden, og så burde du forstå det.

    Og så kommer til spørgsmålet om fakta. Hvordan formidler vi fakta? Gennem vore egne fortællinger, så allerede her skal du til at skelne mellem fiktion og fakta. I naturvidenskab har I en fordel, fordi eksperimenterne kan gentages, og resultatet gerne skulle blive det samme — i hvert fald i det newtonske system. Humanister og teologer har denne luksus. Instrumentet er det samme, som den der rekonstruerer, dvs. iagttageren. Som den franske historiker Lucien Fevbre sagde: Vi ved ikke noget om historie, vi rekonstruerer den altid. (fra annales-skolen).

    Men jeg kan roligt fortælle dig, at vi er meget mere enige end uenige.

  45. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt er det meste af vor historieskrivning, formentlig mere fiktion end fakta. Forstået på den måde – at det altid, er den vindende part . . . i en eller anden stor konflikt (f.eks WW2) . . . der har serveretten til at fortælle historien. Vinderen sværter sikkert modstanderen mere til – end sig selv. I øvrigt er daglige nyheder ikke anderledes. Selvsamme mindre eller større konflikt mellem f.eks USA og Rusland vil blive rapporteret 180 grader stik modsat af medier i øst og vest. ALT skal opfattes med et stor portion naturlig skepsis 🙂

  46. Af Jesper Lund

    -

    Niels Lemche

    “Som den franske historiker Lucien Fevbre sagde: Vi ved ikke noget om historie, vi rekonstruerer den altid.”

    Dette udsagn gør mig urolig. Der er begivenheder i fortiden, som vi forhåbentlig opfatter som begivenheder, der har foregået. F.eks. Tysklands besættelse af Danmark fra den 9. april 1940 til den 5. maj 1945 og holocaust. Vi har måske i efterkrigstiden forsøgt at skabe et billede af danskerne i det besatte Danmark som værende mere tyskerfjendtlige end hvad de faktisk var, ved at lægge vægt på den danske modstandskamp.

  47. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt behøver man ikke konstant vælte tilbage til WW2 og alle de røverhistorier. Man kan stoppe op ved nyere tid ,f.eks 9/11-2001 og spørge sig selv – tror jeg virkelig på den officielle udgave af en “fabel terror røverhistorie fortælling”? 🙁

  48. Af niels Lemche

    -

    JESPER LUND, jamen, det er jo lige netop det, vi hele tiden gør. Du efterrationaliserer også med dine bemærkninger om besættelsen. Og tag så¨selve 9. apr. Det ydre begivenhedsforløb er klart; men optakten dertil og motivationerne hos de danske politikere, der lagde sig på ryggen.

    Og så har vi de seneste dage diskuteret julebegivenheden, som vi har fortællinger over, sat sammen af mennesker, hvis måde at tænke på var helt fundamental forskellig fra vor egen.

  49. Af niels Lemche

    -

    JESPER LUND, jamen, det er jo lige netop det, vi hele tiden gør. Du efterrationaliserer også med dine bemærkninger om besættelsen. Og tag så¨selve 9. apr. Det ydre begivenhedsforløb er klart; men optakten dertil og motivationerne hos de danske politikere, der lagde sig på ryggen.

    Og så har vi de seneste dage diskuteret julebegivenheden, som vi har fortællinger over, sat sammen af mennesker, hvis måde at tænke på var helt fundamental forskellig fra vor egen.

  50. Af niels Lemche

    -

    JESPER LUND, jamen, det er jo lige netop det, vi hele tiden gør. Du efterrationaliserer også med dine bemærkninger om besættelsen. Og tag så¨selve 9. apr. Det ydre begivenhedsforløb er klart; men optakten dertil og motivationerne hos de danske politikere, der lagde sig på ryggen.

    Og så har vi de seneste dage diskuteret julebegivenheden, som vi har fortællinger over, sat sammen af mennesker, hvis måde at tænke på var helt fundamental forskellig fra vor egen.

  51. Af Helge Nørager

    -

    Jesper de skriver.
    ” Vi har måske i efterkrigstiden forsøgt at skabe et billede af danskerne i det besatte Danmark som værende mere tyskerfjendtlige end hvad de faktisk var, ved at lægge vægt på den danske modstandskamp.”
    Helt enig.
    Samt kan tilføje at nogle Dansker er godt i gang med skabe en ny myte.
    Der er ingen sammenhæng mellem de 90,s beslutning om krig, og så kaos i Mellemøsten, så alle vi Dansker er uden ansvar eller skyld, det er alt sammen deres egen skyld.
    Og tro mig det vel flertallet helst tro, så det bliver sandheden, ganske som myten om modstanden mod tysken.

  52. Af J. Hanse n

    -

    AF NIELS LEMCHE – 27. DECEMBER 2016 07:06

    Denne Lemche er lidt af en provokatør.
    Man forespørger ham pænt, hvorfor han indsætter indlæg to gange.
    Og hvad går Lemche så?
    Han begynder minsanten at indsætte tre kopier af sine indlæg.
    Undertegnede skal ikke spørge igen.
    Så begynder han vel at indsætte ni kopier.
    Og et er sandelig mere end rigeligt.

  53. Af Jesper Lund

    -

    Niels Lemche
    “… om vi mener (“tror på”), at der er mening med tilværelsen”

    Hvad mener du med “mening med tilværelsen”? Hvad definitionen af “mening”?

    Jeg synes et mere fundamentalt spørgsmål fælles for troende og ikke-troende er: Hvorfor eksisterer vi og universet?

  54. Af P Christensen

    -

    Tilværelsen er lidt ligesom det Radikale Venstre.
    Begge er her, men ingen har den fjerneste anelse om hvorfor.

  55. Af - Niller

    -

    -Begivenheden har ingen mening i sig selv- men kun i vores fortolkninger!-

    Men uden begivenheden er der ingen fortolkning- så selvfølgelig har begivenheden en mening i sig selv.

  56. Af Lisbeth Sørensen

    -

    “Hvorfor eksisterer vi og universet?”

    Elsker disse nemme spørgsmål!

    Du har absolut ingen beviser på at du og vi eksisterer, er eller andet..Du tror blot dette… Det er sådan set et af universets gåder..At selvom du tror at vi og det eksistere, behøver det faktisk ikke eksistere..Det kosmologiske ævl kan vi ikke bruge til noget her!..
    😉

    “Why is there something rather than nothing? The sufficient reason… is found in a substance which… is a necessary being bearing the reason for its existence within itself.” Gottfried Leibniz

    “bevidsthed” er opbygget på biologi, evolution og darwinisme.

    Derudover er der beviser på liv på mars mv. og i universet vil der være millioner af “kulturer eller liv”…Siden de bibelske og religiøse tekster nægter deres eksistens også, og jordens udvalgte folk -vist kun jøder originalt :)- kan hele møget straks smides på en mødding..Mv, mv.
    🙂

  57. Af Lisbeth Sørensen

    -

    Et indlæg i filteret?

    Og et andet fra igår om “lovreligion” ?

  58. Af hanne jensen

    -

    Mvh. Lisbeth Sørensen..Utroligt hvad man må gøre for at få ytringsfrihed?

  59. Af Gert Hansen

    -

    Jesus blev født Julenat. Det ligger fast hvert år, på den samme dato.

    Hvorfor døde og opstod han så ikke på faste datoer i Påsken?

    Er der nogen der kan forklare logikken i det?

  60. Af Anders Kirkegaard Jakobsen

    -

    Gert Hansen.

    Den jødiske kalender var oprindeligt en måne-kalender baseret på observation af nymånens tilsynekomst. Der er 12 måneder i et jødisk år
    I gennemsnit er der 12,4 nymåneder inde for et solår, så på et tidspunkt blev der indført en 13. månede hver 19. år.
    Det vil sige at de jødiske fester tilrettelægges efter tilsynekomst af nymånen.

    Da de kristne begyndte at fejre Jesus fødsel fra og med midten af 300tallet, besluttede man at lægge denne fejring den 25. december, der var en romersk Sol Invictus fest (den sejrende sols fest).
    Denne fest var stiftet af kejser Aurelian i år 273 eller 274 og forlængede den romerske Saturnaliefest, der var en traditionsrig gammel romersk fest der startede 17. december og varede flere dage.

    Denne hedenske fest var det meget svært for de kristne at holde nede, så derfor gjorde man det simpelthen til en fejring af Jesus fødsel.

    Men fastsættelsen af Jesus fødsel den 25. december blev fastlagt ud fra den julianske kalender, der var / er en solkalender baseret på solåret.

    Men Jesus korsfæstelse var jo foregået under den jødiske påske, der fastsættes ud fra nymånens tilsynekomst, der ikke harmonerer med datoerne i den julianske kalender.

    Dette problem kunne selvfølgelig løses ved, at man kendte til til det år i den julianske kalender Jesus blev korsfæstet.
    Men det gør man ikke.
    Jesus blev korsfæstet under Pontius Pilatus, der var præfekt i den kejserlige provins Judæa fra år 26 og ti år frem til år 36.
    I hvilket år mellem 26-36 e.kr. Jesus blev korsfæstet er der ingen der ved.

    Derfor mindes Jesus død under den jødiske påske, også på grund af symbolikken med slagtningen af påskelammet og så videre, og altså ikke på en fastsat dato i følge den julianske kalender.

  61. Af - Niller

    -

    – Begivenheden har ingen mening i sig selv-men kun i vores fortolkninger -skrives der af Lemcke tidligere.

    At blive født er en begivenhed.
    At blive gift er en begivenhed.
    At få børn og børnebørn er en begivenhed
    At man på et tidspunkt skal dø er en begivenhed.

    Hvis ikke disse begivenheder har sin egen mening i form af livets cyklus- jamen så forstår jeg ingen ting.

  62. Af niels Lemche

    -

    JESPER LUND, det er netop de spørgsmål, der er essensen. Vi søger efter forklaringer, og vi kan vælge forskellige slags. Vi er bare nødt til at erkende, at svarene er forskellige, og de er vores privilegium i den vestlige verden, at det er tilladt at have disse forskellige svar. Det er klar, at tager vi ateister og troende, så er deres svar grundlæggende forskellige; men er der tale om de samme spørgsmål? Det er derfor, at disse påstande, at ateister er dumme er meningsløse, ligesom påstanden at troende er dumme, er det samme. Religiøse på hver deres måde er de nok, når ikke religiøs defineres som det, at man tror på én bestemt forklaring på tilværelsen.

  63. Af niels Lemche

    -

    JESPER LUND, det er netop de spørgsmål, der er essensen. Vi søger efter forklaringer, og vi kan vælge forskellige slags. Vi er bare nødt til at erkende, at svarene er forskellige, og de er vores privilegium i den vestlige verden, at det er tilladt at have disse forskellige svar. Det er klar, at tager vi ateister og troende, så er deres svar grundlæggende forskellige; men er der tale om de samme spørgsmål? Det er derfor, at disse påstande, at ateister er dumme er meningsløse, ligesom påstanden at troende er dumme, er det samme. Religiøse på hver deres måde er de nok, når ikke religiøs defineres som det, at man tror på én bestemt forklaring på tilværelsen.

  64. Af niels Lemche

    -

    NILLER, det er faktisk ikke helt rigtigt.Tænk bare på, hvor mange forklaringer og meninger, der fremsættes om f.eks. et kunstværk. Du kan se på myriaderne af forklaringer på Hamlet. Bare for at nævne et eksempel. Du kan ikke indskrænkeden menneskelige fantasi.

  65. Af Gert Hansen

    -

    Niels Lemche:

    ‘Det er derfor, at disse påstande, at ateister er dumme er meningsløse, ligesom påstanden at troende er dumme, er det samme. ‘

    http://www.independent.co.uk/news/science/religious-people-are-less-intelligent-than-atheists-according-to-analysis-of-scores-of-scientific-8758046.html

    Jeg påstår ikke noget som helst i denne anledning.

  66. Af skede kæmpepik

    -

    Religiøse mennesker er dybt dybt ubegavede individer.

  67. Af Lisbeth Sørensen

    -

    “Det er klar, at tager vi ateister og troende, så er deres svar grundlæggende forskellige; men er der tale om de samme spørgsmål? Det er derfor, at disse påstande, at ateister er dumme er meningsløse, ligesom påstanden at troende er dumme, er det samme.”

    Det er klart, hedder det….Dog stiller religiøse ikke spørgsmål, da deres svar gives dem af Gud i en ældgammel skønlitterær novelle…Og deres verdenssyn forbliver på dette primitive stade omkring år nul…

    “Du kan ikke indskrænkeden menneskelige fantasi. ” ….

    Indskrænke hedder det?. Eller indskrænke den?
    Jo det kan man godt. Man skal blot være religiøs..Denne er en garanti for en indskrænket fantasi, og en mindre videnskabelig tilgang til alt. Man religiøse mener jo stadigvæk at verden blev skabt omkring 3ooo år før vores kalender, og at dinosaures ikke eksisteret før, man må have eksisteret inde for dette tidsrum?. Den religiøse videnskab i en nøddeskal. 😉

  68. Af Jebus Kneppekarl

    -

    Jesus spiller piggen af på sin far gud, imens Johannes sutter Jesus pig, og får guds hånd kørt ind og ud af sit rovhul, jo jesus gud og johannes forstår at få saften til at flyde. Mums! Jeg eeeelsker religion, det er stang-liderligt!

  69. Af - Niller

    -

    Lemcke, et skuespil -et kunstværk osv -er en begivenhed – en krig er en begivenhed -men fælles for disse er at de har en mening i sig selv, man kan så have den opfattelse at en krig er meningsløs eller et et kunstværk eller et skuespil ingen mening giver.
    Men de har dog en mening eller kald det et sigte i sig selv.

  70. Af niels Lemche

    -

    NILLER, er du sikker på det?

    Og dagen efter, hvad var det for en mening, denne begivenhed havde. Et af mine yndlingscitater … husker ikke længere fra hvem, er spørgsmålet: Er dette sandt, eller bare noget, der har fundet sted?

  71. Af niels Lemche

    -

    NILLER, er du sikker på det?

    Og dagen efter, hvad var det for en mening, denne begivenhed havde. Et af mine yndlingscitater … husker ikke længere fra hvem, er spørgsmålet: Er dette sandt, eller bare noget, der har fundet sted?

  72. Af - Niller

    -

    Lemcke, jeg forholder mig til begrebet /ordet begivenhed når først det er på plads, kan man efter min mening først begynde at drage sine konklusioner.
    At disse konklusioner så kan stritte i alle retninger er en helt anden fortælling.

  73. Af niels Lemche

    -

    NILLER, det kan du i en hvis forstand med nyere begivenheder; men hvad med gamle begivenheder, som viser sig, når man har gennemgået materialet, aldrig har fundet sted? Det er jo det, som julebegivenheden er det klareste eksempel på. Hvis du analyserer denne ‘begivenhed’ på kryds og tværs, vil du måske forstå, hvad jeg taler om. Det min ’skole’ fandt ud af, var at der faktisk ikke er ret meget af det, der fortælles i Det Gamle Testamente, som baserer sig på stedfundne begivenheder. Hvad betyder det så for den historiske fortælling i Det Gamle Testamente, som generationer af forskere forsøgte at rationalisere?

  74. Af Jesper Lund

    -

    Niels Lemche
    Baserer Det Nye Testamente sig på stedfundne begivenheder ifølge Københavnerskolen?

  75. Af Niels Lemche

    -

    JESPER LUND, nu handlede min skole om Det Gamle Testamente, men spørger du mig, nej, eller kun i mindre omfang. Jesu fødsel har vi talt om. Jesu død, sikkert stedfundet–vi har immervæk Paulus’ udsagn, en ti-femten år senere, selv om Paulus kun kendte til det fra andre. Men derefter startede fortolkningerne, fortællingerne derom. Sammenlign blot Jesu ord på korset i de forskellige udgaver.

    På den måde ved vi faktisk ikke, om Jesus var denførste krisstne. Han kunne jo lige så godt være en person, som en af de mange messianske bevægelser i datidens jødedom (‘Life of Brian’ har det helt rigtigt), der fandt sin messias.

  76. Af Gert Hansen

    -

    Anders Kirkegaard Jakobsen:

    Tak for svaret.

    Det var jeg godt klar over, men det var logikken (rationaliteten) jeg efterlyste. Det at man fødes på en fast dag i året, men ens dødsdag er noget svævende, alt efter hvordan månen tér sig i det år.

    Det same fænomén findes som bekendt ikke blot i monoteistiske religioner, men også i andre religioner, hos bl.a. buddister og hinduer, der har svært ved at lægge sig fast på faste datoer for deres religiøse højtider. Der jo ofte har et ikke tilfældigt sammenfald med årets skiften, såning, solhverv, høst m.v., der ofte dyrkes på religiøs vis. Det skyldes selvfølgelig, at alt dette religiøse uden undtagelse er menneskeskabt, og fra en tid hvor viden (bl.a. inden for astronomi) var noget mere begrænset end i dag.

  77. Af Anders kirkegaard Jakobsen

    -

    De fleste forskere, både teologer og historikere, er enige om, at Jesus henrettelse var en konkret begivenhed.
    Jesus blev korsfæstet da Pontius Pilatus var Præfekt i Judæa og Samaria 26-36 e. kr.

    At han kom fra Nazarath, var søn af en tømrer, og at han havde brødre og søstre, er sikkert også korrekt.

    Paulus’ breve i Det Nye Testamente er de ældste skriftlige kilder, vi har til belysning af kristendommens historie.
    Disse breve belyser, at der fandes kristne menigheder i bland andet byerne Thessaloniki og Korinth (i det nuværende Grækenland) og andre steder, der var blevet grundlagt af Paulus.

    De autentiske Paulusbreve er skrevet mellem cirka 47-62 e.kr.

    Her stadfæstes det at Jesus blev korsfæstet og at han indstiftede nadveren.

    Derudover mener en del forskere, at nogle af Jesus udsagn, parabler, lignelser og logier, stammer fra den “historiske” Jesus.
    Hvilke af dissse udsagn fra de fire evangelier i Det Nye Testamente der er ægte, kun lettere bearbejdet eller forvansket, er rent ud sagt et hundeslagsmål nytestamentlige teologer indbyrdes imellem.

    De vigtiske historiske oplysninger vi kan få ud af Det Nye Testamente er de autentiske Paulusbreves belysning af menighedslivet i de af Paulus grundlagte kristne menigheder.

  78. Af Anders Kirkegaard Jakobsen

    -

    Gert Hansen.

    Logikken i det er, at man ikke ved, HVILKET år Jesus døde.
    Hvis man vidste, at han døde år 29 e.kr., kunne man sagtens sætte en konkret dato på den julianske (i dag gregorianske) kalender.

    LEMCHE. Ved du, hvordan det såkaldte “filter” fungerer.
    Det er (******) irriterende.

  79. Af Jesper Hansen

    -

    Jan Petersen – 26. december 2016 18:17:
    “Newtons love er fakta (…) Newtons love kan ingen ændre på – de er FAKTA :)”

    Jan Petersen er åbenbart en fundamentalist, der som en hverdagstroende fanatiker febrilsk holder fast i påstande om fakta, der allerede er endegyldigt modbevist. Den moderne videnskab har forlængst bevist at Newtons lov ikke bare er primitiv (set i forhold til relativitetsteorien og kvantemekanikken) men også helt utilstrækkelig (mangler Lorentzfaktoren) og dermed falsk.

    Fakta er altså, at Newtons lov er præcis ligeså primitiv, utilstrækkelig og falsk som de fanatikere der faktisk tror på den.

  80. Af Niels Poulsen

    -

    Jesper Hansen

    Du er dybt uvidende. Undgå venligst flere blamerende kommentarer.

  81. Af Gert Hansen

    -

    Anders Kirkegaard Jakobsen:

    Tak for oplysningen.

    Man kunne ønske, at nogen ville få styr på det rod, men som sædvanlig er der forskellige interesser på spil.

  82. Af Jesper Hansen

    -

    Anders Kirkegaard Jakobsen – 26. december 2016 17:03:
    “De lovbud der findes i Det Gamle Testamente er ikke forpligtende for kristne. ”

    Du er altså helt enig i, at vi kristne naturligvis bare skal stikke de dér TI BUD skråt op, fordi de netop slet ikke er kristne love, men snarere mosaiske febervildelser, der højst kan være gældende for jøder/semitter?

    Man kan altså godt som ægte kristen tillade sig at råbe “Fuck de ti bud!” næste gang præsten fabler om dem med løftet pegefinger?

  83. Af Niels Lemche

    -

    ANDERS KIRKEGAARD JAKOBSEN, men skal det være helt morsomt, så ved vi faktisk kun, at Paulusbrevene er tilskrevet ham som værende hans. Det gælder dem alle. Man har i forskningen så i moderne tid adskilt dem i de ægte og de ikke ægte. Det er på grund af indholdet; men det er kun forskernes dom. Så kommer det muntre, at vi jo egentlig ikke med hundrede procents sikkerhed kan sige, at de var af apostlen Paulus, og ikke af en, der antager apostlens autoritet og skriver i hans navn. Sådan noget var fuldt ud muligt i oldtiden.

    Men læg også mærke til din sætning: ‘Derudover mener en del forskere, at nogle af Jesus udsagn, parabler, lignelser og logier, stammer fra den “historiske” Jesus.’ Så hvem siger det: Moderne forskere, og de har ret indtil andre forskere siger, at det ikke passer.

    Velkommen til bibeleksegesens muntre veje!

  84. Af Jesper Hansen

    -

    Den tilbagevendende påstand om at folk kan have svært ved at skelne imellem fiktion og fakta er dybt utroværdig.

    Fiktion har syv bogstaver, men fakta har kun fem bogstaver, så fiktion og fakta kan simpelthen ikke forveksles.

  85. Af Niels Lemche

    -

    ANDERS KIRKEGAARD JAKOBSEN, skrev et svar til dig, men Sørines filter var for glad for det.

  86. Af Niels Lemche

    -

    JESPER HANSEN, det kan godt være, at du synes, at du er morsom. Egentlig forekommer du temmelig dum.

    Og de ti bud er ikke noget specielt for kristendommen og jødedommen. Faktisk er der vist ingen samfund, der ikke bygger på dem eller noget tilsvarende. I hvert fald de verdslige bud.

  87. Af Jesper Hansen

    -

    Af Niels Lemche – 28. december 2016 21:22:

    “JESPER HANSEN, det kan godt være, at du synes, at du er morsom. Egentlig forekommer du temmelig dum.”

    En forestilling du formentlig ender i, fordi du som bibelforsker nødvendigvis må antage, at sprog har essens ved at være bygget op af ord, der har en essentiel symbolsk betydning fremfor grammatisk refleksiv, idiomatisk eller kontekstafhængig betydning, og du dermed antager at f.eks. bibelsætningers mening afhænger af de enkelte ords betydning (forudsætningen for at lære aramæisk, bibelhebraisk og koinegræsk er vel, at du tror på ordbøgernes definitioner) og du derfor sidder ubehjælpeligt fast i idiotfælden.

    Hvilket i øvrigt også antydes af dit følgende udsagn om, at der ikke er samfund, der ikke bygger på de ti bud, og at “de ti bud” derfor ikke er særligt jødiske (eller kristne).

    Der er vel ingen grund til at spekulere over hvad der egentlig står i de ti bud, herunder betydningen og rækkevidden af dem, eller om de overhovedet giver mening, eller hvorvidt de er helt irrelevante, før vi har afgjort hvor de kommer fra (Moses?), hvem de er møntet på (jøder/semitter?), og ikke mindst hvordan vi får tilkendt dem autoritet (sanhedrin?).

    Det er da muligt, at du mener, at vi behøver de ti bud fra Moses til at fortælle dig, at du ikke må slå ihjel, og du derfor må blive militærnægter og vegetar, eller må lade andre slå ihjel for dig, men det vil nok være en fejl at tro, at mennesker der aldrig har modtaget dette bud fra Moses rent faktisk ynder at gå rundt og slå hinanden ihjel, eller at de folk som de ti bud er gældende for, ikke gør det med god samvittighed.

    Personligt har jeg til gode at se et jødisk eller kristen samfund, der rent faktisk følger de ti bud.

  88. Af Jesper Hansen

    -

    Af Niels Poulsen – 28. december 2016 19:13:

    “Du er dybt uvidende. Undgå venligst flere blamerende kommentarer”

    Videnskaben er desværre intet andet end historien om de utallige gange videnskaben har taget fejl, hvilket tydeligt viser, at videnskaben i bedste fald er konditionel og forsimplet, og derfor overhovedet ingen relevans har, set i forhold til spørgsmålet om hvorvidt en universel påstand er sand eller falsk. En universel påstands sandhedsværdi afhænger af fakta, ikke af videnskab.

    Forklar mig Poulsen, hvis vi tager teknikken ud af videnskaben, hvad er der så egentlig tilbage andet end meningsløst vrøvl?

  89. Af Niels Poulsen

    -

    Jesper Hansen

    Du skriver i en kommentar, at Newtons mekanik er falsk. Det er ikke korrekt. Den er gyldig for hastigheder, som er lave sammenlignet med lysets hastighed og for svage tyngdekræfter.

    Newtons gravitationslov er gyldig, og gravitationskonstanten er en naturkonstant, som Einsteins teorier ikke har ændret på.

    Astronomerne benytter stadigvæk Newtons ligninger, når de beregner planeternes og kometernes baner.

    Man kan sige, at den newtonske mekanik har et begrænset gyldighedsområde, men det gør den ikke falsk.

    Jeg bliver irriteret, når folk skriver noget, som er åbenlyst forkert.

    Og mere generelt, så forstår jeg ikke, hvorfor folk ikke kan rumme både det naturvidenskabelige og det kristne verdensbillede til trods for de tilsyneladende modsigelser. Og holde dem adskilt. Nogle gange er vi i “det naturvidenskabelige rum”. Nogle gange er vi i “det kristne rum”.

    Det kunne Georges Lemaître, som både var fysiker og præst, og ham som først formulerede Big Bang-teorien. Den teori minder jo meget om beskrivelsen af verdens skabelse i Første Mosebog. Men Lemaître, som var videnskabelig rådgiver for Paven, advarede imod at sammenblande denne naturvidenskabelige teori med den kristne teologi.

  90. Af Niels Lemche

    -

    NIELS POULSEN, men det stakkels Hansen har dog ret på ét punkt — sikkert uden at være klar over det — at videnskabsmænd naturligvis hele tiden udsætter også Newtons system for en falsifikationsproces. Det er jo selve videnskabens væsen og nødvendigt for at komme videre. Newton har indtil nu klaret sig ganske godt.

    Men vi må ikke være for hårde ved ham. Han er heller ikke i stand til at læse, hvad andre skriver. Det oplever du med dine egne indlæg, og det er jeg hele tiden ude for.

  91. Af Helge Nørager

    -

    Det siges at universet udvider sig, og har gjort det siden big bang.
    Så universet har altså udvidet sig ud i noget som ikke er.
    Det som er uden om universet, men som ikke er, men som åbenbart kan blive til universet gennem dettes udvidelse.
    Er de forvirret så vent til næste episode af Soap.
    Jeg er ikke den første som har fået ondt i hovedet og taget en kold øl og en Cecil i stedet for at kloge for meget.
    Allerede kære e=mc2 Alfred, havde lystige samtaler med en anden om dette. Men de blev aldrig enige om emnet.

  92. Af Lisbeth Sørensen

    -

    Ytringsfriheden åbenbart nedlagt her i bloggen nu…

  93. Af Lisbeth Sørensen

    -

    “Personligt har jeg til gode at se et jødisk eller kristen samfund, der rent faktisk følger de ti bud.”

    Man kan altid regne med at kristne, jødiske og muslimske religiøse lande og troende gør det stik modsatte end at følge egen religion…Buddene var naturligvis også kun beregnet til at kontrollere pøblen, og ikke den elite der opfandt skønlitteraturen her.

    Israels IDF er fx. officielt verdens største terrororganisation også. Tæt fulgt af diverse Amerikanske organisationer, Saudi Arabien mv.

  94. Af Lisbeth Sørensen

    -

    “Han er heller ikke i stand til at læse, hvad andre skriver. Det oplever du med dine egne indlæg, og det er jeg hele tiden ude for.”

    Lemche læser andres kommentar som fanden læser biblen…Man frimurer , og emeritus fessor i religions vrøvl, kan heller ikke tages videre seriøst..Frimurers magt skal dog, og ulovliggøres, således at Lemche ikke havde fået lov at give højere karakterer på KBH uni til “brødres” børn, hvilket uden tvivl er foregået da de er forpligtet til at hjælpe en anden broder uanset hvad.

  95. Af Lisbeth Sørensen

    -

    “Han er heller ikke i stand til at læse, hvad andre skriver. Det oplever du med dine egne indlæg, og det er jeg hele tiden ude for.”

    L.emche læser andres kommentar som f anden læser biblen…Man f rimurer , og emeritus fessor i religions vrøvl, kan heller ikke tages videre seriøst..Fr imurers magt skal dog, og ulovliggøres, således at L emche ikke havde fået lov at give højere karakterer på KBH uni til “brødres” børn, hvilket uden tvivl er foregået da de er forpligtet til at hjælpe en anden broder uanset hvad.

    Mellemrum pga. af filteret.

  96. Af Niels Lemche

    -

    Søren SØRENSEN aka Janvier Martines aka nu Lisbeth Sørensen, jeg begynder at to, at du og Allan Hansen er én og samme person. Samme diktion og altid ude for at forsvare hinanden.

    Du begynder virkelig at ligne dit gamle dårlige jeg med perfide indlæg, som man ikke kan svare på, hvis man skulle have lyst, hvilket jeg egentlig ikke har.

  97. Af Niels Lemche

    -

    Sørine, nu må du godt ryste dit filter igen.

  98. Af Lisbeth Sørensen

    -

    Ja, tak…Ryst et par af Lemches indlæg ud af debatten…Altid personangreb..Og bliver så sur når man nævner at han er frimurer, og skal altid lege stave-gramma fascist, og andet ævl i debatten.
    Her er emnet godt nok religion..Men uanset emnet får han det til at handle om oldtidsskrifter og om dette emne, og beder os om at læse om ham i wikipedia på 8 sprog, eller købe eller låne en af hans bøger så han kan få bibliotekspenge….Lemche ser Berlingske som et gratis annonce sted til promovering..

    Man når vi nu engang får adskilt kirke fra stat..Hvad skal den så betale for de fine bygninger? Jeg tror husleje vil være mere passende? Således at folket stadig kan bruge dem på andre dage af ugen til rockkoncerter mv. Det er trods alt alle vores forfædre der har bygget dem? Dog ikke lemches, da de så godt som alle er bygget i middelalderen og hans familie kom fra Tyskland i 18oo tallet sagde du lemche?

  99. Af Lisbeth Sørensen

    -

    Ja, tak…Ryst et par af NPL´s indlæg ud af debatten…Altid personangreb..Og bliver så sur når man nævner at han er frimurer, og skal altid lege stave-gramma fascist, og andet ævl i debatten.
    Her er emnet godt nok religion..Men uanset emnet får han det til at handle om oldtidsskrifter og om dette emne, og beder os om at læse om ham i wikipedia på 8 sprog, eller købe eller låne en af hans bøger så han kan få bibliotekspenge….NPL ser vist Berlingske som et gratis annonce sted til selvpromovering?

    Men når vi nu engang får adskilt kirke fra stat..Hvad skal den så betale for de fine bygninger? Jeg tror husleje vil være mere passende? Således at folket stadig kan bruge dem på andre dage af ugen til rockkoncerter mv. Det er trods alt alle vores forfædre der har bygget dem? Dog ikke NPL´s, da de så godt som alle er bygget i middelalderen og hans familie indvanderet fra Tyskland i 18oo tallet sagde du Niels?

  100. Af B. Mortensen

    -

    Hr Poulsen
    “Nogle gange er vi i “det naturvidenskabelige rum”. Nogle gange er vi i “det kristne rum”.”

    Et måske dumt eksembel… På alle hospitaler når en patient/borger afgår ved døden som jo er en naturlov for os alle og instrumenterne/ målenhederne fortæller os, at der ikke er mere, åbner man stadigvæk et vinduet så sjælen kan komme ud. 🙂

  101. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    Glem nu det hele ! –OG ønsk Sørine “et godt nytår” ! –Vi får alle brug for det –hvis vi ikke skal ende som sønderknuste vikinger ! –Fordi vores lille land er blevet noget så islamisk !—Flyt til Schweiz ! –OG vent til vi slipper af med levebrøds-politikerne ! –Pengene vi sparer ved det –giver vi til “dyrenes beskyttelse ” –Så kan vi også trække det fra i skat !—Venner ! –Tør nu øjnene –og ønsk AT: Vi får samme regering som i Schweiz ! De har 8 millioner schweitzere ! –Men kun 11 ministre ! –OG de er endda på deltid ! –De tjener nemlig deres penge i erhvervs-livet ! –OG så er de ikke “Willy Søvndahjs skolebørn ” !

  102. Af Lisbeth Sørensen

    -

    “på alle hospitaler når en patient/borger afgår ved døden som jo er en naturlov for os alle og instrumenterne/ målenhederne fortæller os, at der ikke er mere, åbner man stadigvæk et vinduet så sjælen kan komme ud. 🙂 ”

    LOL…Vist kun for at komme af med dødsstanken? Man skulle ikke undre mig om det forekommer nu..

    “Region Hovedstaden har netop godkendt et muslimsk, et kristent og et ikke-religiøst rum på Herlev Hospital. Dansk Folkeparti advarer mod at ligestille islam og kristendom,2014” http://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/hospital-bygger-s%C3%A6rlige-rum-til-b%C3%A5de-kristne-og-muslimer?_ga=1.148828151.1526387100.1483053431

    Men nok fornuftig at adskille kristne fra muslimer alligevel i dødstimerne, og dem begge fra hinanden og den store 90% ateistiske majoritet?…Da vi trods alt snakker om en fælles religiøs minoritet, og vi skal jo spare i sundhedsplejen hvor man kan uden patient omkostninger på pleje, så behandlingen bliver bedre overalt, hvorfor så ikke en fælles sal for de troende? Muslimer ser jo kristne som en af bogen mv…Og troende har trods alt mere tillsammans end ikke troende? “perhaps the beginning of a new friendship” som de sagde i Casablanca?
    Hvem ved det fælles kristne-muslimske parti af nødvendighed, som de få de er?

    Schweiz er et forbryder land Teddy..Og Danskere skal forbydes adgang til at færdes der, indtil landet makker ret mht. bankoplysninger mv.

  103. Af J Nielsen

    -

    “Nogle gange er vi i “det naturvidenskabelige rum”. Nogle gange er vi i “det kristne rum”.”

    Det er derfor vi har to hjernehalvdele. Så den venstre hånd ikke ved hvad den højre gør.

    Det er netop problemer med at holde skæg for sig og snot for sig der er årsag til den ret nylige opblomstring af skal vi kalde det aggressiv ateisme. Jeg tænker naturligvis på det forsøg der i dele af U.S.A. blev gjort på at tvinge religiøse forklaringsmodeller ind i den naturvidenskabelige undervisning, på lige fod med naturvidenskaben.

    Man ville fx til at lære eleverne at ja, godt nok er Jorden et antal milliarder år gammel, men der er en anden teori som siger at den kun er ca. 6.000 år gammel, og vi kan sandelig ikke, som folkeskolelærere, sige noget om hvem der har ret.

    Temmelig mange fag ville blive berørt. Kristendom i alle timer.

    Disse tanker var også fremme herhjemme. I kølvandet på opgøret med “eksperter og smagsdommere”. Der kan man se hvad den slags kan føre til.

    Hvis det slog igennem, og ingen kunne på det tidspunkt vide hvordan det ville gå i de enkelte amerikanske stater, så ville uddannelsessystemet blive ændret fra at være alment dannende til at være et fordummelsesprojekt. Forældre ville søge private løsninger. De der ikke havde råd til det, måtte se frem til at skulle “aflære” deres børn det værste vås.

    Det var skrækscenariet, og det er efter min vurdering årsagen til at det der kalder sig “Ateistisk Selskab” kom frem i skoene i en grad så de stadig står på tåspidserne. Man vil ikke risikere at skulle ud i en uddannelsesdiskussion svarende til den amerikanske, og sætter alle sejl til for at foregribe den situation.

  104. Af Helge Nørager

    -

    Problem for Ateister er at de ikke kan udgå at blive trukket ind i den forbandende religiøse krig som er de ny kristnes våde drøm om Jesus genfødsel.
    Problem for ateister er at de ikke kan udgå at blive myrdet i et Islamisk samfund.
    Problem for ateister er at de ikke kan leve i en fredelig verden da religiøse idioter konstant ønsker at skabe krig og dræbe alle andre som ikke ønsker det samme ragnarok.
    Problem for ateister er at eneste løsning på dette problem må logisk set være at udrydde alle religioner og dræbe alle de dødslystne syge fjolser som tror at en religiøs død, er en sikker billet til evig lykke i himmelen.
    Hvorved hvis de har ret egentligt, modtager den største nådegave nogen kan give dem.
    Nemlig at en anden sjæl, påtager sig den byrde at sende dem til himmelen i religiøs krig og sikre dem evig himmelsk lykke, fri fra denne jammerdal på jorden.
    Problem for ateister er alle de religiøse som har patent på sandheden og vil styre andres liv, gerne med brug af vold og mord på dem som ikke fatter deres kærlighed.
    Meget troende mennesker som ikke kan acceptere andres leveform, er altså helt klart efter min mening rablende sindssyge, de er paranoide, har storhedsvanvid er sociopater samt har ingen empati, maniske og konstant angste for ikke at være deres gud til velbehag, de er fulde af angst hele livet og ingen straffe de måtte udmåle til ikke troende, kan måle sig med den lykke som opnås når man bliver dræbt som uskyldig i en religiøs kamp.
    Jeg er ved at brække mig over de selvfede dødslystne religiøse som i deres ubeskrivelige kærlighed til deres gud, ønsker at næsten alle på jorden skal dø, så Jesus genkomst sikres.

  105. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    JA ! –Du er en “guttermand –der lige kan få det skrevet ! –Samtlige religioner skal være forbudt i offentlige rum ! –Så kan man få “de forbistrede hæslige Moskéer revet ned ” –OG såmænd også kirkerne –kan indrettes til de stakkels hjemløse og deres ligeså stakkels hunde ! –Vi har fået nok af at forsørge “gud og hver-mand”–Vi ser frem til den fuldstændige frihed ! –Som de selvfølgelig har i Frankrig og Schweiz ! (de har heller ingen jantelov eller –moraliserende –fordømmende –frastødende jyske kvinder –med samt –kræmmer–personager ! Der vitterligt ingen stolthed har i livet !

  106. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    P.S.–Nu ser det langt om længe ud til AT: Jeg er sluppet af med “de kvaj-pander –der sidder i Thailand ” –OG som har fået en dyr uddannelse i Danmark incl. s.u !—-OG alle 20 mere eller mindre er danskere –der sidder og hacker sig ind i vores konti –og –iøvrigt forestiller AT: Sælge “små ting fra B & O ” –OG kalder sig ” Jungle Coders/Thailand ” –Skammeligt AT: Der ikke endnu (før nu) –ER blevet ” taget foranstaltninger til, at få dem stoppet !! –MEN NU sker der altså noget –forstås !

  107. Af Lisbeth Sørensen

    -

    Kræmmer mentaliteten er især en religiøs kvalitet. Denne sammen med kvaksalver mentaliteten, udgør en absolut verdenstrussel mod et bedre samfund for alle, med humanistisk tilgang, fred og fordragelighed og ikke mindst fremskridt til alles gavn.

    Man kunne starte med at nægte statsborgerskab til religiøse nyindvandret borgere fra nu af? Hvis vi kun fik ateistisk indvandring fra de muslimske lande ind, ville meget være løst. Hvad med en rasl folkeafstemning om denne, indvandringens størrelse, EU indvandrers ret til arbejde i DK, mv. ? Det er da demokratisk!

    Ulovliggør religiøs indoktrinering af landets borgere før det fyldte 18 år, såvel som omskæring mv. Udvid straffene for barnebrude udført til udlandet af landets muslimer.. Inkluder en totalt økonomisk konfiskering af alt de ejer her ved menneskehandel.

    Køb nu bare mine småting fra B og O ,Teddy…De er så fine alle.. 🙂
    Generelt er de dog Russere, Nigerianere, Østeuropæer og Kinesere i dag..

  108. Af Lisbeth Sørensen

    -

    indlæg i filteret?

  109. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    “journalistisk venstre-parti ødelagde dronningens tale ” !—Nedlæg de off. journalist-uddannelser ! –Betalt af borgerlige skatte-ydere !

  110. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    Kontrasternes jul og nytår ! –De gamle i Danmark fik serveret noget, der ligner svinefoder Nytårs-aften !!!! –Og de skal selvfølgelig betale for det “pensionisterne ” ! –Se det på Ekstra-Bladet.dk –OG giv jeres besyv med !–Hvor blev Thyra Frank af ??? –Havde hun for travlt med –champagnen –og hummeren ???

  111. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    Kontrasternes Nytår ! –Serveringen til de “gamle” ! leveret af kommunen ! –ligner noget man ville servere til svinene ! –Og pensionisterne skal oveni-købet betale for det !—Jeg spørger ? –Hvorfor bestiller “de evt. pårørende ikke lækre retter hos alle de private leverandører ! F.eks. Coop. eller Skagenfood. ! –Det er direkte svineri –hvis det offentlige insisterer på, at “kvæle” –de skrøbelige gamle i “svinefoder” –Kan ses på Ekstra-Bladet idag !

  112. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    P.s. Leverandørene (komm. madhus ) –Forsvarer sig med AT: Man får, hvad man betaler for !—Det gør man selvfølgelig også i Skagenfood og Coop.–Så er det dog mærkeligt AT –De dér kan levere lækre retter for det samme beløb !–Miséren er snarere AT: Alt, hvad det offentlige foretager sig er extremt dårlig kvalitet ! –FYR dog alle de unødvendige blod-sugere til offentlige –med al deres unødvendige bureau-krati !

Kommentarer er lukket.