Elitens grimme huse

Af Sørine Gotfredsen 81

Begrebet elite har længe været til diskussion. Det er svært at frembringe en klar definition, men der antages at eksistere en kløft mellem en elitær, intellektuel og såkaldt kreativ klasse og befolkningen som helhed. For at komme fænomenets kerne nærmere må man se lidt nøjere på konkrete eksempler af den slags, der for eksempel har at gøre med synet på arkitektur og vore håndgribelige omgivelser. Forleden blev det markeret, at et nyt bygningsværk står færdigt midt i København. Axel Towers er navnet på et kompleks bestående af fem cylinderformede tårne, der er placeret tæt ved Rådhuspladsen og Tivolis hovedindgang, og det nye bidrag til hovedstadens forskønnelse udgør et godt eksempel på afstanden mellem elitær tænkning og en mere umiddelbart menneskelig oplevelse af virkeligheden.

I Politiken blev Axel Towers vurderet af Carsten Thau, der er idéhistoriker og professor ved Kunstakademiets Arkitektskole, og altså en mand, man må henregne til samfundets elite. Visse af Thaus formuleringer skaber da også fornemmelsen af en noget lukket boble. Hør blot: ”Tårnene danner en sløjfe, der trækker tråde sammen, de udtrykker selv rotation og bevægelse, mens byen trækkes ind omkring facadernes mange facetter turen rundt.” Eller denne passage: ”Men i Axel Towers udvikler den skandinaviske underspillede noblesse sig til en omfattende beboelighed. Netop med den inisisteren på en mættet stoflighed, der kendetegner Lundgaard & Tranbergs arbejder…” Man kan utvivlsomt med al denne varme luft bestå en højere eksamen, men det kniber med at forklare, hvorfor København skal udstyres med fem kolosser i et i forvejen klaustrofobisk overfyldt område, hvor de seneste frembringelser ligger som skinnende skrumler, der næsten håner de ældre bygninger. Hvis man står på H.C. Andersens Boulevard og kigger på Rådhuset, der stammer fra 1892 og dets nabo, Industriens Hus fra 2010, spørger man sig selv, hvad der dog er sket med os i den periode. Den ene bygning er majestætisk og varm, mens den anden er firkantet og iskold.

Der er tale om en lang udvikling præget af afskeden med det vertikale verdensbillede og dermed følelsen af at bygge ind i evighedens horisont. I stedet skal det være glat og funktionelt og beregnet til her og nu, og i følge nogen vil Axel Towers` kobberfarve da også i kraft af vind og vejr og forurening hurtigt blive nærmest sort. Man aner den æstetiske degenerering langt tilbage. Tænk blot på forskellen mellem Korsbæk Bank og Skjerns mere kønsløse frembringelse på hjørnet af Algade, Omegnsbanken. Det er så fint illustreret i Matador, hvordan udviklingen går fra smukke træpaneler og lokaler tynget af historie til nøgne vægge, lige linjer og tegn på den kølige minimalisme, der i dag dominerer det sekulære Skandinavien. De gamle bygningers skønhed bliver omgivet af af glasfacader, stål og kanter, og misforholdet mellem en svada som den, Carsten Thau forleden leverede, og menigmands tristhed ved nutidens arkitektur synliggør kløften mellem netop elitær tækning og menneskets spontane behov for varme og ånd. Vi pakkes stille og roligt ind i bygninger i stil med Axel Towers, der afslører en basal nutidig rådvildhed. Vi kan ikke længere bygge i ærefrygt med evigheden for øje, og tidens arkitektur åbenbarer en dyb kløft mellem sjælløs teori og almindeligt levet liv og længsel efter det smukke. Spørgsmålet må lyde: Hvem er Axel Towers beregnet til at glæde? En lukket kreds i arkitekturens intellektuelle elite eller de mennesker, der hver dag skal spadsere forbi de fem tårne?

81 kommentarer RSS

  1. Af jørgen jensen

    -

    Problemet med “eliten” er langt hen ad vejen at den slet ikke er en elite, men blot et sammenrend af diverse lykkeriddere, landsby to sser, storby to sser, pampere og slyng ler. I Sovjet-unionen var det nærmest samfundets værste bundfald der kom til magten. Stalin var tidligere røver og mor der, lenin var lystmor der, og adskellige andre var deciderede for br ydere/psyk o p ater.

  2. Af lisbeth sørensen

    -

    “Der er tale om en lang udvikling præget af afskeden med det vertikale verdensbillede og dermed følelsen af at bygge ind i evighedens horisont. ”

    Enig mht. at vi ikke skal have højhuse i københavn,men beholde det unikke københavnske. Der er kommet flere og flere høje bygninger de sidste år, Jeg vil foretrække , hvis de virkelig er nødvendige at de kommer til at ligge ca. 2o km fra kbh alle. Man kunne stable et lynhurtig tognet på vejen her og så var københavns pladsmangel løst..Men hvem gider bo i sådant noget? Indvandringen er massivt til kbh nu med ca. 30.000 nye årligt mener jeg det var.. Vi bestyrer andelsboliger bla i københavn. Der er ca.50 der ringer om dagen nu for at få en, og ventelisten er nu årelang. selvom der godt nok også er gang i svingdøren..Lejligheder er dem der er steget mest i kbh, da ingen efterhånden har råd til huse pga. den stigende ulighed..Boligboblen er lige om hjørnet igen, folk er gældsatte til skyerne..Regeringen har ikke gjort det godt nok og den falske murstensøkonomi bliver snarest til næste økonomisk kollaps også. Men de har ingen interesse herom heller. Der skal et økonomisk kaos til ca. hvert lo år, således tjener eliten altid flest penge.

    Tiden er inde eller snarest til at gå ud af aktier mv. nu. Sidde sundt på dem, og vente på at boligmarkedet kollapser igen, og dermed økonomien..

    Mht. evigheden og højhuse…..Så er jeg uenig. Har aldrig følt mig så nær evigheden som når højt oppe. Helst på toppen af et bjerg i himmalaya eller sådant noget.

  3. Af Ib Kyv

    -

    Vi kan jo ikke alle bo i et Pandekagehus…

  4. Af jørgen jensen

    -

    Lenin beordrede nedskydning/udryddelse af hundredvis af kvinder som demonstrerede i gaderne, i håb om at regimet ville skaffe dem brød og mælk, fordi de var ved at sulte ihjel. Stalin udviklede sig til masssemorder. De to uhyrer stod i spidsen for det kommunistiske parti og partipressen, der hyldede dem som helte, genier og folkets sande venner.

  5. Af Torben Christiansen

    -

    Jeg synes, vi – som Sørine gør – bør begynde med at bruge Anders Behring Breivik rigtigt!:

    https://www.b.dk/kronikker/lad-os-bruge-anders-breivik-rigtigt

  6. Af jørgen jensen

    -

    Også i Vesteuropa, Danmark og Sverige er ondskaben og dumheden på march. Det er ikke kun grimme bygninger det handler om. Det handler også om et rigtig grimt menneskesyn udøvet af “eliten”. Som ikke tillægger almindelige danskeres liv og skæbne nogen værdi. Hvad der fremgår af den elendighed, de lidelser og den massedød som nu hærger Danmark, både på familieområdet, hospitalsområdet mv., velfærdsområdet og kriminalitetsområdet osv.

  7. Af jørgen jensen

    -

    Hvis man læser Berlin gskes seneste artikler om det syge sundhedsvæsen, hvis man læser diverse netaviser om den voksende sociale nød og elendighed, hvis man følger med i forskellige bøger og aviser…. vil man opdage at Danmark er et samfund i frit fald, og at tusinder og atter tusinder af danskere allerede er blevet opslugt af de rædsler og ulykker, sygdomme og forbrydelser som politiske svigt og udskejelser m. m. har fremskaffet. En gigantisk katastrofe er i hastig udvikling.

  8. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Jeg har godt nok gloet på byggeriet en del gange – men aner faktisk ikke, hvad de er og skal bruges til .. lyder kollosalt stort med 5 af den slags runde ‘tårne’ – ligesom Industirens bygning er noget af en kolos og ikke stemmer med Rådhuset eller i øvrigt på noget punkt.

    Det er som i Hørsholm bymidte ca. – der er opført et fitness-center i moderne stil klos, jeg siger klos opad det gamle, røde rådhus, der nu ikke længere har den funktion – men bruges til andre aktiviteter.

    Så – jeg har da spekuleret på, om man med tiden i mellem også disse mange hvide villaer i funkisstil af en slags, selv sognegården – måske fordi kirken er hvid og tegnet af en tidl berømt arkitekt, Hansen – altså om man vil nedrive det gamle rådhus.som vel er fra det forrige årtusindeskifte.

    Og – hvor historiebevidste er børn og unge i dag eller vil have mulighed for at blive det .. or arkitektens sprog og udmeldelse, gengivet af Sørine Gotfredsen- det er denne mere kunstnériske tale og indfaldsvinkel, som færre ikke-studerede forstår, dvs begriber i forhold til det udførte arbejde og dets funktioner.

    Det kan selvfølgelig kaldes elitært – og vi skal naturligvis alle hæve barren med mellemrum og gøre os umage; men vi skal knagme ikke bildes noget ind, som ingen gang har i virkeligheden for os.

    Fortiden havde verden rundt sine store mestre, som ingen forsøger at leve op til i vore dage med en gang rokoko og lign. storværker; men måske kommer der en mere gedigen byggekunst for dagen fremover, som har karakter og personlighed over sig og ikke kun højde og glatte facader.

  9. Af lisbeth sørensen

    -

    “Af jørgen jensen – 19. juni 2017 13:18

    Også i Vesteuropa, Danmark og Sverige er ondskaben og dumheden på march.”

    Takpreben, for at lære os mht. at Danmark og Sverige ligger uden for Vesteuropa..Det er derfor jeg elsker Berlingskes blogge, hver dag bliver man en smule klogere på livet og fakta.

    ” Det handler også om et rigtig grimt menneskesyn udøvet af “eliten”. Som ikke tillægger almindelige danskeres liv og skæbne nogen værdi”

    Enigpreben..Du må forlade din kulsorte politiske højrefløj, hvis du ønske forandringer her, og gå over i Ø-socialisterne.
    Du ved de anstændige Danskere af højrefløjens tumper kaldt “stalinister,lennister mv.”?
    Du skal være velkommen!

  10. Af lisbeth sørensen

    -

    “Af jørge n jense n – 19. juni 2017 13:18

    Også i Vesteuropa, Danmark og Sverige er ondskaben og dumheden på march.”

    Takpre ben, for at lære os mht. at Danmark og Sverige ligger uden for Vesteuropa..Det er derfor jeg elsker Berlingskes blogge, hver dag bliver man en smule klogere på livet og fakta.

    ” Det handler også om et rigtig grimt menneskesyn udøvet af “eliten”. Som ikke tillægger almindelige danskeres liv og skæbne nogen værdi”

    Enigpr eben..Du må forlade din kulsorte politiske h øjrefløj, hvis du ønske forandringer her, og gå over i Ø-socialisterne.
    Du ved de anstændige Danskere af højrefløjens tum per kaldt “stalinister,lennister mv.”?
    Du skal være velkommen!

  11. Af jørgen jensen

    -

    Bemærk at radikale og røde/feministiske partier længe har ført en mandsfjendsk og familiefjendsk politik, der nu har ført skilsmissetallet op fra 1-2% til 75%.

    Bemærk at både fysiske og psykiske patienter nu dør på stribe, som følge af enorme besparelser og forringelser i sundhedsvæsnet.

    Bemærk at kriminaliteten er mangedoblet, så skyderier, knivstik, indbrud, hjemmerøverier og overfald på kvinder nu er hverdagskost.

    Bemærk at vi danskere er reduceret til 3. og 4. rangs borgere i vores eget land, mht. boliger, jobs, velfærd og førtidspensioner osv.

    Bemærk at Chrborg og regeringen har travlt med at udskifte befolkningen med afrikanere og arabere.

    Bemærk at antallet af nye, importerede og multiresistente sygdomme er steget med mange hundrede procent.

    Bemærk at store dele af infrastrukturen og den sociale tryghed er lagt mere eller mindre i ruiner.

  12. Af J. Hans en

    -

    Sørine må forsøge at leve med, at byggestilen i 2017 er lidt anderledes end i den mørke middelalder.
    Hvor Sørine fortsat befinder sig mentalt.

  13. Af Jørgen F.

    -

    …jeg synes de er sluppet rigtig godt fra projektet – og min eneste anke er at tårnene virker lidt klejne i højden, og det højeste sagtens kunne tåle at have flugtet med Radisson. Men det kan være det kommer om nogle år.
    Desværre fik de heller ikke nabogrunden med i projektet – og revet ned. Den bygning står nu tilbage som en skamplet for byen med sin grimme gavl, præcis som bygningen på hjørnet af Store Kongensgade / Frederiksgade gjorde i årevis.
    Det er øv…

  14. Af Hr. J Hansen

    -

    Højhusene er resultatet af Foghs og Pias sorte skygge over Danmark.

  15. Af - Niller

    -

    Sørinnes kirke -Jesuskirken på toppen af Valbybakke har også igennem tiderne mødt en del kritik for sin udformning -den må også have virket pompøs i en tid vor det omkringliggende bestod af bondegårde og husmandsteder.
    Så hvis man skal.følge tanken om at nybyggeri skal passe ind i omgivelserne-så burde Jesuskirken have været opført som en traditionel landsbykirke.
    I dag ligger Jesuskirken som en integreret del af Valby -tiden læger alle sår siger man jo.

  16. Af Sabine Krogsgaard

    -

    Min kæreste og jeg har boet på i en lille 4-værelset ejerlejlighed på frederiksberg de sidste 6 år og vi tilhører nu en del af den såkaldte elite selvom vi opfatter os selv som bonderøve 🙂 Siden vi købte lejligheden har vi fået skabt en friværdi på ca 1.8 millioner selvom vi lånte til hver kvm da vi købte lejligheden. Vi har de sidste to år snakket om at sælge lejligheden og rejse i et par år og derefter vende tilbage til familien på Fyn. Problemet er bare at vores ejendomsmægler (som også er en god ven) anbefaler os at beholde lejligheden da vi kan se frem til 3-400000kr ekstra om året i friværdi. Det er næsten for godt at sige nej til da vi begge er på deltid i restaurations branchen og omsætter man 300000kr skattefrit til arbejdstimer som tjener så er det jo helt vildt. Men skal vi indkassere gevinsten nu eller vente vente vente ?

  17. Af - Niller

    -

    Elitens grimme huse ?
    Manden der stod bag opførelsen af Jesuskirken er som bekendt brygger Jacobsen en del af den tids elite.

  18. Af Gert Hansen

    -

    Hedder de virkelig noget med Towers?

    De har nok lært noget af Trump.

    Amager Fælled hedder Fields. Af uransagelige årsager er Ørestaden ikke omdøbt til Ear Town, men det kommer nok snart.

    Sikke de kan i Køvenhavn. Vel snart Copenhagen?

  19. Af J. Hans en

    -

    AF GERT HANSE N – 19. JUNI 2017 15:44

    Jo.
    Som bosat i Troense på Tåsinge.
    Under ophold i Danmark.
    Så kan man godt spørge sig selv.
    Hvad rager alle københavner bloggernes vrøvl mig.
    Om Anna Sophia Hermansen afhængigt af den nuværende partner bor på Østerbro eller Nørrebro.
    Hvad ind i helvede rager det mig?
    At Sørine Godfredsen ikke kan lide nye bygninger i København.
    Også bedøvende ligeglad.
    Jeg kommer aldrig til at bo der.

    Er der en eneste blogger på Berlingske som kender det Danmark som eksisterer uden for København.

  20. Af keld husum

    -

    Det betyder ikke en skid det du skriver om her Sørine. Du er indigneret. So what! Hvad rager det os. Helt ærligt…..skriv f.eks om velfærds staten som er evd at blive afviklet. Det vedkomemr os alle, og det er da underligt at vores gode gamle danmark, bygget på respekt for hinanden, ser ud til at ende som USA, hvor vi skal betale for alt selv, og have 3-4 jobs for at klare tilværelsen. Det er da mere relevant end at skrive om nogle som mener at en bygning ikke er pæn. det er da totalt ligegyldigt. Både for os, bygningen, dem som bebor denne bygning, og alle andre…

  21. Af Per Torbensen

    -

    Bryggerens kirke Jesus kirken ligger for foden af Valby bakke på åsen og så sandelig ikke på
    toppen.
    Sørine forstår så sandelig godt Dine frustrationer vdr.København og alle de rædsler af nybygninger som skyder op som svampehatte og læner sig op af smukke gamle bygninger,Vores by er udsat for en tivolisering ingen respekt overhovedet-nå men borgmester Frank startede og så som bingo bongo vært i underholdnings branchen,måske en forklaring og knald hovedet Kabel som støtte med sine trafikale rædsler og kaos til følge

  22. Af Rikke Nielsen

    -

    Jeg elsker den mangfoldighed, der udgør København, og er meget spændt på at følge Axel Towers udvikling. Virkelig et spændende byggeri.

  23. Af J Nielsen

    -

    “Elitens grimme huse”

    Jeg er eliten og det er ikke mine grimme huse. Hvor længe er det meningen de skal ligge der? Et par år eller fem ligesom det gamle nye Scala velsagtens. Det går nok.

  24. Af J Nielsen

    -

    “Amager Fælled hedder Fields. Af uransagelige årsager er Ørestaden ikke omdøbt til Ear Town, men det kommer nok snart.”

    Vi har allerede Laughing-Out-Loud-land.

  25. Af R. Harald Kristiansen

    -

    Sørine selvfølgelig har du ret til at ytre dig om arkitektur, ligesom jeg har ret til at ytre mig om det du skriver. Alle, der udtrykker sig på en eller anden måde, kan forvente kritik. Se bare denne blog, eller andre bogs. Jeg har læst dine bøger og jeg finder ikke noget i dine bøger, som gør mig helt vild. Jeg finder dem meget selvsmagende. Så begyndte jeg at tænke, hvorfor er hun så selvsmagende, og kom til den konklusion, at du har for meget tid og du har ikke nogle børn. Børn runder en af og gør, at man ikke blive så selvoptaget. Det er der ganske enkelt ikke tid til, hvis man har travlt og det har mennesker med børn. Man lærer at slappe af og sige pyt.

    Du har forbindelse til Tidehvervsbevægelsen, som man på mange måder kunne kalde tilbageskuende kristendom. Du har lov til at mene, at Tidehvervsbevægelsens er aller tiders. Jeg til gengæld finder den hyklerisk og måske ligefrem ond. Sådan føler vi så forskelligt alle sammen. Jesuskirken i Valby er også en anakronistisk og tilbageskuende bygning, som Tidevervsbevægelsen er det. Tiden omkring Vilhelm Dahlerup, som tegnede Jesuskirken i Valby, Statens Museum for Kunst og Glyptoteket mm. er blevet betegnet som historicisme eller eklektisisme, hvis byggeriet var stilblandet. Dahlerup var inspireret af ældre italiensk arkitektur, så som Dogepaladset i Venedig. Dahlerups arkitektur blev kald historicisme eller eklektisisme hvis de var onde dengang. (blandede stilarter). Byggerier som disse så man ned på, i den tid og blev ikke vurderet som god arkitektur.

    Vilhelm Dalherup tilhørte ELITEN i den tid. Han er aldrig blevet betegnet som særlig original arkitekt. Nogle finder hans byggerier dårlige.
    Angående tårnene.
    Ved at dele bygningen op i flere cylindre i forskellige højder, prøver arkitekterne, at bryde bygningen op således, at den ikke virker for stor i proportionerne i forhold til byggerierne omkring. Det har Industriens hus ikke gjort og er et af Danmarks dårligste byggerier. Tankeløst, ligegyldigt og dårligt detaljeret. Det kan man ikke sige om tårnene. De er tegnet af nogle af Danmarks dygtiste arkitekter, Lundgaard & Tranberg arkitekter. Materialerne er gedigne. Kun tiden vil vise, om disse bygninger, vil holde som eksempler på god arkitektur.

    Det ville være mærkeligt at bygge Dogepaladset endnu engang i Danmark, Sørine. Tårnene afspejler den tid de er bygget i. Du går ikke med krinolinkjoler vel?

    Og i øvrigt Sørine. Du tilhører selv ELITEN, så hvad snakker du egentlig om? Du er for begavet til at falde i elitesnakken, eller et du ikke. Snakken om eliten er lir.

  26. Af R. Harald Kristiansen

    -

    Blogs, skulle der stå.

  27. Af Christian Melgaard

    -

    Sørine Gotfredsen har en mening om mange ting, og naturligvis også om arkitektur, nærmere betegnet det hun kalder “elitens grimme huse”. Det der aktuelt nedkalder SG’s vrede over sig er ikke blot det nye Scala – projektet bliver også bærebølge for en generel kritik af eksperter der kommenterer fra deres elfenbenstårne, mens almindelige mennesker ser og lytter måbende til.
    SG skal have lov til at udtale sig om dette og hint, og ikke sjældent har det underholdningsværdi, men ikke sjældent desværre ikke så meget mere end det.
    Et kritikpunkt – ud over det specifikke projekt naturligvis – er Carsten Thau, der som idéhistoriker og professor ved Kunstakademiets Arkitektskoleformuleringer formaster sig til at udtale sig om noget han må formodes at have en viden om. Ved at bruge følelsesladede fagtermer skaber han iflg. SG en fornemmelsen af at befinde sig i en lukket boble ved fx formuleringen ”Tårnene danner en sløjfe, der trækker tråde sammen, de udtrykker selv rotation og bevægelse, mens byen trækkes ind omkring facadernes mange facetter turen rundt.” – Uha, da, da, den var grim og støder almindelige mennesker som SG.
    Jeg respekterer SG’s meninger, og jeg respekterer, at hun har fået en platform, hvor hun har mulighed for at lufte sine meninger og holdninger til snart sagt et hvillket som helst selvvalgt emne – uanset om hun ved noget om det eller ej. Og hun er så meget elite, at hun føler sig overbevist om at det interesserer “almindelige mennesker”.
    Jeg er ikke selv stor tilhænger af det nye Scale, bl..a fordi jeg i sin tid har været med til at udvikle et endnu mere spektakulært projektforslag sammen med Bjarke Ingels – et projekt som Københavns Kommune, personificeret ved Overborgmester Ritt Bjerregaard, var voldsomt begejstret for, og et projekt som ville have været endnu mere markant i bybilledet. Det var i øvrigt også et projekt, der bragte følelserne i kog hos de arkitektoniske maskinstormere, der markedsfører sin under labellen “Foreningen imod fejlplacerede højhuse” – for “fejlplacerede” er naturligvis også et helt objektivt mål ligesom “grimme huse” er det. Projektet blev desværre aldrig realiseret p.gr.a. en finanskrise, der kom i vejen.
    Problemet, kære SG, er i al sin enkelthed, at Carsten Thau er ekspert på sit snævre område, og derfor netop har noget at byde på helt ligesom du SG er ekspert på et andet relativt snævert område – den kristne religion og folkekirken – og derfor har en speciel indsigt på dette område. I begge tilfælde er det indteressant at høre på – uden at man behøver at være enig. Jeg tolererer og hilser både SG’s og Carsten Thau’s meninger velkommen – specielt når de udtaler sig som eksperter, men også i det hele taget.
    Jeg vil også gerne høre SG’s holdninger til projektet, men jeg gider faktisk ikke høre på banbuller mod andre eksperter blot fordi de bevæger sig ind på et område, hvor SG ikke har det store faglige at byde på. Hun burde i det mindste kunne more sig over de vendinger hun finder er så distanceskabende – måske lige så distanceskabende som når SG prædiker religion overfor mennesker, der ikke interesserer sig en døjt for det.
    Men først og sidst, jeg respekterer SG’s meninger – i dette tilfælde fordi hun er åbenlyst – om end formentlig ufrivillig – morsom i sine udgydelser. Jeg ville håbe hun kunne modtage Carsten Thau’s udtalelser med samme åbenhed og et lyst kristens sind.

  28. Af puriya daniel yazdanfard

    -

    Klynk Klynk Klynk. Har du virkelig ikke noget bedre at skrive om? Keder du dig?
    Det er trættende med denne ‘elite mod de andre’ kamp som man er begyndt at tage op og med et forsøg på at tørre den af på “eliten” fremstår du mildest sagt som en nar.

    Personligt elsker jeg Axel Towers og mange af de ny byggerier der bliver opført i København. Det nye og det gamle komplementerer hindanden så godt. Hvad vil du have vi skal bo i? Papkasser? Man bliver nød til at bygge nyt engang imellem og bare fordi du ikke synes det er flot ændrer det ikke på at det godt kan være god arkitektur. Flyt væk fra København så.

    Hilsen en studerende.

  29. Af Jørgen Skov

    -

    Ubegribeligt grimme tønder i metal – og så i ægte bodegafarver – nikotingul og bodegagrøn – go fornøjelse til professoren og al anden indavl!

  30. Af kim olsemn

    -

    Skik følge eller by fly Sørine !

    Du kan tage tilbage til Jylland hvor du kommer fra med din oldnordiske kultur og bondske værdier.

    Vi københavnere kan godt lide vores by, den er vores, ikke din. Du er ikke københavner. Så smut ud af vores by !

  31. Af Niels Juul Hansen

    -

    Eliten er i dette tilfælde bygherren, Ejendomsselskabet Norden, og de kunne have valgt et helt andet projekt, så lad være med at skyde på arkitekterne.

    Lad os vente 5-10 år før vi begynder at diskutere ,om det er en fryd for øjet eller en øjenbæ.

    Things take time.

    Personligt synes jeg, at det er et spændende byggeri – især sammenlignet med industriens hus overfor.

  32. Af Jan Mølgaard

    -

    Vi har den ringeste bygningskultur i Europa. Anderledes kan det ikke være med arkitekter som den citerede. Hovedparten af alt byggeri efter midten af tresserne er ikke alene uden arkitektonisk kvalitet, men direkte tarveligt med effekter, der ikke hører hjemme i bygningskunsten. Bunden blev nået med operaen på dokøen, som kun mangler brændstofstanderne for at kunne forveksles med en tankstation – hvoraf der findes flere, som faktisk er pænere.

    Muligvis afspejler alt det skidt der skyder blot tiden og dens åndelige fattigdom. Det tror jeg selv er er det bedste bud på en forklaring. Foruden en mikroskopisk talentmasse blandt arkitekterne. At blive en god arkitekt er ikke noget, der kan læres. Det er en medfødt evne – som naturligvis kan udvikles.

  33. Af Jan Mølgaard

    -

    Vi har den ringeste bygningskultur i Europa. Anderledes kan det ikke være med arkitekter som den citerede. Hovedparten af alt byggeri efter midten af tresserne er ikke alene uden arkitektonisk kvalitet, men direkte tarveligt med effekter, der ikke hører hjemme i bygningskunsten. Bunden blev nået med operaen på dokøen, som kun mangler brændstofstanderne for at kunne forveksles med en tankstation – hvoraf der findes flere, som faktisk er pænere.

    Muligvis afspejler alt det skidt der skyder op blot tiden og dens åndelige fattigdom. Det tror jeg selv er er det bedste bud på en forklaring. Foruden en mikroskopisk talentmasse blandt arkitekterne.

  34. Af R.Harald Kristiansen

    -

    Fru Birgit Hviid Lajer
    Hørsholm bymidte er tudegrim, som næsten alle bymidter i Danmark. De er ødelagt af bykonger, der fraternisere med byggekonger.
    Tider kommer og tider går. Kirken i Hørsholm er tegnet af C.F.Hansen. Han var nyklassisist. Materialerne, som Hørsholm kirke er bygget af kommer fra slottet Hirschholm, som lå hvor Arboretet i Hørsholm ligger i dag. Dette slot lod
    arkitekten C. F. Hansen, rive ned. Hirschholm slot var tegnet af Lauritz de Thurah, en af arkitekterne bag Amalienborg. Slottet var et meget fint eksempel på barokarkitektur. Haveanlægget foran slottet blev kaldt Nordens Versailles og blev betragtet, som et af Nordens smukkeste haveanlæg. Christian den 6. lod anlægget bygge. C. F. Hansen rystede ikke engang på hånden, da han lod slottet rive ned.

    Arboretetet har 2000 arter træer og buske. Her lå Jagt og Skovbrugsmuseet det er nu flyttet til Sønderjylland og løsrevet fra Arboretet med de 2000 træarter og buske. Endnu et fantastisk valgflæsk fra jyske politikere. Det skal nok blive fint i Sønderjylland. Spørgsmålet er om ikke Skovbrugsmuseet havde haft glæde af a blive ved med at ligge ved Arboretet med de 2000 typer træer og buske. Jagten kunne de have fået i Jylland.

  35. Af J C Kaae

    -

    Det er slående, at man i snart sagt enhver sammenhæng skal blande begrebet ‘eliten’ ind, og give folk, der tillader sig at have midler, indflydelse og indsigt (læs: ordentligt uddannede) skylden for dit og dat. Det er med SG som så mange andre blog redaktører og debattører i stort set alle net-medier, at de har en mening om alt. Der er både godt og nyt i det. Det værste er, at det nye ikke er godt, og gode ikke er nyt. Eller sagt på en anden måde. Prøv for h…… at udtal Jer om, hvad I har forstand på, og lad folk i øvrigt selv dømme, hvad de mener. Det er meget trættende, at Berlingske netavis er oversået med blog mig her og blog mig der, og det er mere fladpandet end det andet. Det kunne s’.. være rart, om Berlingske og andre netaviser opgraderede deres stof med noget mere begavet og intellektuelt. Der er Berlingske desværre sunket ned pøbelsumpen, og er begyndt at lefle for segmenter, der altid har en grund til at føle sig trådt på af den grimme, onde og udspekulerede elite. Vorherrebevares….

  36. Af J Nielsen

    -

    “Du kan tage tilbage til Jylland hvor du kommer fra med din oldnordiske kultur og bondske værdier.”

    Så vil jeg anbefale en ekskursion til et af landets mest prægtige bygningsværker, som netop befinder sig i Jylland: Jysk Sengetøjslagers lagerbygning lige nord for Nørre Snede.

    Som en hyldest til merkantilismen ligger denne kilometerlange grå betonmur og spærrer for udsynet, netop som man kommer op over bakketoppen ad landevejen, der fører videre nordpå mod Silkeborg.

    Højden gør at det ikke lige er til at se om det faktisk er en bygning, eller blot en todimensional konstruktion uden bagvedliggende indhold. En lagerbygningsattrap.

    Men selv om reklameværdien er betragtelig ville manglen på egentlig funktion nødvendiggøre endnu en bygning af samme kaliber – og en sådan har jeg endnu ikke fundet.

    Den kan selvfølgelig ligge syd for grænsen. Hvor det så må hedde “Tysk” i stedet for jysk.

  37. Af Frank Klevenhaus

    -

    De er sørme flotte.
    Er elegant symbol på, at advokatsalærene er løbet helt ud af kontrol.

  38. Af Per Torbensen

    -

    J.Nielsen har Larsen bygget 2 lagerbygninger ?Den lagerbygning undertegnet ser fra min families kornmarker på Horsensvej 2 Uldum ligger lige syd for Uldum Å,med Skanderborgvejen og rundkørslen på højre hånd-et rædsel af en firkantet klods ,ødelægger total landskabet og udsynet Nørre Snede ligger lidt længere nordpå..

  39. Af Niels Nielsen

    -

    Det er skam ikke kun i storbyen København at grimhed og er i højsædet, kom ned og se det nye Vallensbæk Bycenter, det er et af de mærkeligste byggerier i landet. Det har skabt livsfarlige trafikomlægninger i området fordi man har solgt halvdelen af vejene omkring centret til byggegrunde, og der er anlagt ældreboliger midt i kommunens mest støjplagede område!

  40. Af michael parly pedersen

    -

    Du godeste, for en gang skyld er jeg ved at være enig med Sørine Godtfredsen – tænk sig at det virkelig kunne ske. Havde hun blot bredt kritikken længere ud til også at omfatte meget af det andet lorte byggeri, som der skyder op andre steder i København. Feks.. rædselstårnet/højhuset, på den gamle Carlsberg grund ved Enghave Station, eller meget af det andet makværk der er blevet rejst forskellige steder på Amager og diverse andre steder i byen. Det virker fuldstændig som om, at der ikke er nogen som helst overordnet planlægning og vurdering af samnensætningen af bygningerne, eller en arkitektonisk, kvalitetsmæssig vurdering af, hvad bygherrerne må have lov at klaske op diverse steder. Har du penge nok og har råd til en grund, ja, så er der åbenbart frit slag i bolledejen. Det også hvis du ønsker, at smaske en bygning sammen af stanglakridser, sammenskrabede hundelort og gamle cykelslanger. Det værste er dog, at ingen overordnede myndigheder bekymrer sig for, om almindelige mennesker har råd til at bo i rædslerne. Almindelige mennesker bliver simpelthen presset væk fra Københavns centrum og kerne. Jeg håber i den grad at det hævner sig. Giv dog ved næste kommunalvalg overburgeren sådan et eftertrykkelig spark i bollerne.

  41. Af N. Nielsen

    -

    Det er skam ikke kun i storbyen København at grimhed og er i højsædet, kom ned og se det nye Vallensbæk Bycenter, det er et af de mærkeligste byggerier i landet. Det har skabt livsfarlige trafikomlægninger i området fordi man har solgt halvdelen af vejene omkring centret til byggegrunde, og der er anlagt ældreboliger midt i kommunens mest støjplagede område!

  42. Af Anders And

    -

    Sørine har ret. Der bliver bygget meget afsindig grimt byggeri i København. Ørestaden, Fields, Marriot, Fisketorvet, FN Byen, Nordhavnen, Nørrebrocentret, og mange flere nyere byggerier er tudegrimme og fantasiforladte. Desværre.

  43. Af Gert Hansen

    -

    De tårne kunne ligge i Sydney, Hong Kong, Seoul, Chicago, Paris, Shanghai, London, osv. osv.

    Grimme er de, men når et forvokset provinshul som Kbh. mener at de med dem kommer til at ligne en rigtig storby, og få tilført noget globaliseret kulti, på bekostning af et unikt dansk by miljø, så må københavnerne da om det. Vi andre slipper da heldigvis for det.

  44. Af J C Kaae

    -

    Man behøver ved gud heller ikke lægge et ordinært gennemsnit, priser i alle hovedstæder er bare højere end provinsen. Og gud ske lov for det. Så har man boligen i fred for det jævne.

  45. Af Lisbeth sørensen

    -

    “Af jørgen jensen – 19. juni 2017 13:48

    Bemærk at radikale og røde/feministiske partier længe har ført en mandsfjendsk og familiefjendsk politik, der nu har ført skilsmissetallet op fra 1-2% til 75%. ”

    Du mener siden dengang, hvor kvinden, blev slået ihjel ved skilsmisse og nægtet frihed fra mandens misbrug, pre.ben?

    Du har før skrevet at du skriver “i et netværk af fader der ikke må se deres børn her i Berlingske”…I det tilfælde, selvom jeg er kritisk mod magthaver i samfundet, tror jeg altså ikke på at nogle fædre ikke får lov at se deres børn, mm. noget er virkelig virkelig galt, og det ikke gavner børnene. Så meget tiltro har jeg altså til Danmark og vores system..

  46. Af J Nielsen

    -

    “Den lagerbygning undertegnet ser fra min families kornmarker på Horsensvej 2 Uldum ligger lige syd for Uldum Å,med Skanderborgvejen og rundkørslen på højre hånd-et rædsel af en firkantet klods ,ødelægger total landskabet og udsynet Nørre Snede ligger lidt længere nordpå”

    Det er den jeg tænker på. Jeg må have taget fejl af udrejsen og hjemrejsen.

    Der er også Månebase Alpha ude ved Måløv. Strategisk placeret på en bakketop, så landskabet kontrolleres fra samtlige kompasretninger.

    Som paddehatte skyder rædselsbyggerierne op hvor man mindst af alt venter det. Destruktionen af det danske landskab er en accellererende proces. Der bliver noget at pille ned igen når den tid kommer.

    Indtil da er der kun én gud og hans navn er Mammon.

  47. Af Lisbeth sørensen

    -

    “Se bare denne blog, eller andre bogs. Jeg har læst dine bøger og jeg finder ikke noget i dine bøger, som gør mig helt vild”

    Du har aldrig læst hendes bøger-flertal..Gudherrebevares..

    Sørine har ret i sin kritik mod en arkitektur som ikke er menneskelig, hyggelig-som københavn er-men drejer sig om en arkitekts ego…Helt Enig sørine..

    MHT. VALLENSBÆK Niels Nielsen….Brugte meget af min barndom der, da min bedsteforældre boet der, Dengang var det en rig by, og virkelig dejlig. I dag er det et rent muslimsk slumkvater. Centeret der tør jeg dårligt bevæge mig i , når jeg af nostalgiske grunde passere der. 80% af menneskerne der lader til at være muslimske bandemedlemmer. For at bruge et prebensk ord..Det er faktisk fandme uhyggelig der nu, og jeg erindre det altså fra gamle dage af. Der var virkelig hyggeligt i Vallensbæk da. I dag er det en indvandrerghetto, som resten af vestegnen..Ishøj en km ned af vejen, same story..Man skal ikke bevæge sig rundt om stationen der ved nattetid.

    Forfejlet indvandrerpolitik. Vestegnen har fået halvdelen af københavns muslimer, og Nørrebro den anden halvdel. Gentofte mv. ingen.Og ja arkitekturen og bebygningen der er skide grim og kold..

  48. Af Lisbeth sørensen

    -

    Ps, også et indlæg til Jørgen angående skilsmisse %? 🙂

    “Af puriya daniel yazdanfard – 19. juni 2017 17:19

    Klynk Klynk Klynk. Har du virkelig ikke noget bedre at skrive om? Keder du dig?
    Det er trættende med denne ‘elite mod de andre’ kamp som man er begyndt at tage op og med et forsøg på at tørre den af på “eliten” fremstår du mildest sagt som en nar. ”

    Et fint indlæg faktisk. Og i københavn er vi trætte af umenneskelig arkitektur der glemmer Danske værdier, og blot drejer sig om en arkitekts ego, uden indsigt indtil Danske værdier af hygge..Formentlig er en udenlandsk arkitekt bedre end en Dansker til at bygge ikke Dansk repræsenteret bygninger? Fx. en Islændninge..

  49. Af Frank Stjerne

    -

    Hver elite har sin tid og sine bygninger. Jesuskirken er blot en af mange elitebygninger i Hovedstadsområdet bygget for at overgå alle andre kirker i området med sin pragt. Marmorkirken er et andet eksempel på et elitebyggeri af dimensioner. Vi har også et elitebyggeri på Slotsholmen, som i dag huser det danske parlament.
    Sørine pakker smag og holdninger sammen i en stor pærevælling og drysser sine holdninger til det hun mener, der er tidens rådvildhed ind i den arkitektur, som hun gør sig til smagsdommer for.
    Men der er faktisk mindre substans i hendes holdninger end i Axel Towers, der er nytænkning af den type, som gør sig i en skyline, der om føje år vil få tusindvis af mennesker til at tænke København, når de ser det gengivet på f.eks. en tegning.

  50. Af Ole H

    -

    Og i sønderborg skamferes havnefronten af beton og glas.
    Og “borgen” er smidt som en øjenbæ midt i den ellers pæne bymidte.
    Blot fordi Clausen familiens penge synes de skal have magt.
    Ødelæg dog en anden by fjolser.

  51. Af Martin Larsen

    -

    Jeg synes byngnningerne er ganske flotte!

    Modsat virker Gotfredesens tekst bagudskuende og bange for fremtiden..

  52. Af Martin Larsen

    -

    Jeg synes bygningerne er ganske flotte!

    Modsat virker Gotfredesens tekst bagudskuende og bange for fremtiden..

  53. Af - Niller

    -

    Jeg deler ikke den pessimisme som flere giver udtryk for når det drejer sig om nybyggeriet i København .
    Bevares der er da eksempler der efter min mening ikke passer ind i det omkringliggende -Tivoli kongres og hotel centeret på Kalvebod Brygge er et af dem.
    Men jeg syntes da også der sker mange spændende ting på byggeområdet især udviklingen af den nye bydel Carlsbergbyen-Med den nye S-tog station Carlsberg og med opførelsen af Campus bygningen ved stationen giver det mening når man tænker på alle de studerende der fremover skal holde til der.
    Også de planer man har med den videre udvikling af bydelen hvor Erhverv – boliger og kultur er en del af det hele bliver spændendende at følge.

  54. Af J. Andersen

    -

    Troede der var en generel enighed om, at der ikke skulle bygges mere end højest 5 etager indenfor søerne og i middelalder København. Kan se den ikke holder, det undrer mig hvorfor man ikke kan lægge alle de der rædsler ude i Ørestaden sammen med alt det andet, så kan dem der kan lide det jo flytte derud, der er både busser, tog og metro, samt kort til lufthavnen.

  55. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Kigger jeg blot på billedet i Berlingske dd af disse runde tønder, så er det et ualmindeligt rædselsfuldt byggeri – og ingen idé i forhold til stedet, bymidten som sådan.

    Ingen respekt for forholdene – så flottere med en hel bygning med kant og smag.

    Vi skal ikke være såkaldt moderne for bare at være moderne.

  56. Af Helge Olsen

    -

    Med en sådan argumentation og kyndighed udi arkitekturen ville diverse kirker og kirketårne samt senere fabriksskorstene aldrig være blevet opført i København. Og byen ville stadig have sit rådhus på Gammel Torv.

  57. Af Bjørn Sørensen

    -

    Jeg har fulgt byggeriet hen ad vejen, som jeg finder malplaceret. Jeg finder arkitekturen interessant men fylder for meget i billedet.
    Rådhusets ydre har altid tiltalt mig men det indre er rædselsfuldt.
    SAS hotellet overfor hovedbanegården, blev bygget da jeg var dreng, går an, hvorimod Nationalbanken af samme arkitekt er malplaceret.
    Hvem husker ikke diskussionen om springvandet på Gråbrødre Torv, som vi efterhånden har vænnet os til.

    “Elitens grimme huse”, som ikke kommer til sin ret fordi de er malplaceret og skæmmer omgivelserne, fordi de ikke tager hensyn til omgivelserne.

    Elitens æstetik er på mange måder blevet en dyrkelse af det grimme, en roden i den menneskelige affaldsspand, hvilket ses i maleriet, teatret og især på TV.

    Æstetik plejede at være en skønhedssøgen, men i disse tider er det blevet umoderne.

  58. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Bjørn Sørensen – 9:15

    Enig i din sidste linje, der burde være mere søgen efter noget smukt og sigende, dvs stil. Også enig i, at Rådhuset ikke ligefrem er skønt indeni – og at disse tønder kunne placeres bedre andetsteds – måske ved strækningen lidt nord for København ved vandet; men grimme er de uao.

  59. Af Lisbeth sørensen

    -

    “Elitens æstetik er på mange måder blevet en dyrkelse af det grimme, en roden i den menneskelige affaldsspand, hvilket ses i maleriet, teatret og især på TV.”

    Dette er hvad der sker, når folk uden kunstnerisk-æstetisk kultur-borgerlige altså-ytrer sig på området..Det hele bliver intetsigende nonsens generelt.

    Derfor har Danmark også nu EU´s laveste kulturbudget med 0.77%, lige før Grækenlands. Borgerlige regeringer-personer- interessere sig ikke for kultur, forståer ikke kultur og kan ikke kultur. Derfor er der kun 1 borgerlig kunstner af værdi for hver 99 rød..De mangler det kreative gen..Hvis der ikke er penge i det, er de der ikke.

    Sverige derimod er gået den modsatte vej og har satset milliarder mere på kultur. Danmark mangler mod til at satse, og inde for områder som Film , DR kunne der være mange penge i det for landet med en mere kulturel regering, og et miljø der ikke laver fem årlige far til fire film..Disse har nu godt fremmøde, men kan ikke sælges til udlandet, og bliver derfor blot internt Dansk omrokering. Der mangler et internationalt udsyn her. FX burde DR satse på internationale dokumentar udsendelser der kan sælges til Udlandet fx. . Lav dem alle på Engelsk til at starte med, Alle kan Engelsk i Danmark.

    De borgerlige elitære køber generelt gammelt billed ragelse..Når de så finder en rød ekspert da kan fortælle dem hvad der bliver noget værd i fremtiden, er interessant mv. så køber de så det som investering. Men fortælles skal de, som et barn med hægesmæk lære at bruge kniv og gaffel…

    “Æstetik plejede at være en skønhedssøgen, men i disse tider er det blevet umoderne.”

    Det er farligt at forveksle borgerlig dødbider kultur af forældet standarder der ikke bevæger sig, mht. en bys udvikling arkitektonisk. Der er langt vigtigere ting på spil her, som fx livskvalitet, forurening, og kultur. Arkitektur er farlig når den bliver renlivet ego centreret af arkitekter..Og arkitektur er lige akkurat et af disse områder hvor du nok finder et flertal af borgerlige inde for af de kreative områder. Kan faktisk ikke komme på et andet. Hvad siger du Fru Harald? Som min gamle lærer der, må du vide lidt om det?

  60. Af Niels Juul Hansen

    -

    Jeg synes, at det er mere spændende end de mange nye bygninger, der huser banker og forsikringsselskaber.

    http://www.magasinetkbh.dk/projekt/#newsletter-modal

  61. Af Per Torbensen

    -

    Niller Du skulle prøve en tur ned af Gasværksvej dreje til højre til Istedgade retning Enghave plads.når Du så står i midten af den strækning og ser mod Enghave plads,tårner dette skidne brune tårn på Carlsberg grunden ved Enghave station op i 28 etager og i er direkte i skudlinjen
    ,himlen og deres horisont er væk for at se himlen skal Du strække Dit hoved bagover og pas på med ikke at miste balancen-makværk og glem så ikke at højhuse skaber turbulens,det blæser altid hvor der er højhuse placeret.
    København er igang med sin helt specielle form for distortion og den bliver permanent,håber virkelig befolkningen vågner af dvalen,det er på tide.

  62. Af - Niller

    -

    Per Torbensen jeg har forstået at du og jeg ser forskelligt på byen og dens udvikling så fred være med det- jeg ser nu det spændende i udviklingen af Carlsbergbyen med uddannelse , erhverv- boliger og kultur.
    Med den befolkningstilvækst som København oplever for tiden med 10.000 nye borgere om året skal der tænkes i løsninger der kan rumme de krav der stilles både med at finde boliger og uddannelsessteder til de mange- derfor nødvendigheden af at bygge i højden( Campus bygningen) hvor flere tusinde studerende vil have deres daglige gang.
    Jeg tror vi skal lade det være op til eftertiden at fælde den endelige dom – for uanset hvad så vil København blive ved med at ændre sig – sådan har det altid været.
    Der hvor man i dag planlægger opførelsen af Axeltower har der tidlige ligget National Scala og efter det så vidt jeg husker et stormagasin det hed Anva.

  63. Af R. Harald Kristiansen

    -

    Jan Mølgaard
    For god ordens skyld, så er den citerede person Karsten Thau, kunsthistoriker og ikke arkitekt.

  64. Af Lisbeth sørensen

    -

    “Med den befolkningstilvækst som København oplever for tiden med 10.000 nye borgere om året”

    Forsøgte lige at google antallet, men fandt det ikke , men mener det er langt højere og nær de 30.ooo årlige? Ihvertfald 2o og nær mener jeg at have læst. 25% af københavn er nu indvandre eller efterkommere af befolkningen..

    Den vestlige indvandring er stærkt stigende over de sidste år også til københavn…Og et stort problem.

    Man skal ikke ødelægge indre by ved at bygge højhuse for disse, og derudover bliver højhuse generelt kun beboet af mere rige borgerer og brugt til privatboligere..Der er masser af plads i blå borgerlige kommuner som Gentofte mv. Klampenborg mv.nær københavn, og masser af grønne områder der at bygge på. Og de skal inkasseres til indvandrerboliger. Og udlændninge skal tvangsflyttes dertil for at gøre københavns kommunes problemer mindre, såvel som vestegnens mv.

    Man kan tvangsindløse boliger , som er ubeboet af udenlandskdanskere til behovet fx..Uden kompensation. Der er over 170.ooo tomme boliger i Danmark, og mange af disse ligger også i københavnsområdet….

    Indvandrer skal ikke kunne bestemme hvor de bor, men hvor der er behov for dem, såvel som for den samlet sammenhængskraft. Især skal ny asylansøger aldrig få lov at koncentreres i københavnsområdet mere, men ud til lolland mv.

  65. Af Lisbeth sørensen

    -

    Indlæg i fifleriet..Sendt i 4 udgave af mere og mindre læselig karrakter. Det første er nogenlunde læseligt.

  66. Af Li sbeth søren sen

    -

    Indlæg i fifleriet..Sendt i 4 udgave af mere og mindre læselig karrakter. Det første er nogenlunde læseligt….

  67. Af Bjørn Sørensen

    -

    “Rådhusets ydre har altid tiltalt mig men det indre er rædselsfuldt.”

    Folk bliver påvirket af de omgivelser de færdes i, hvilket måske er en forklaring på hvorfor byen er så beskidt og rodet.
    Jeg oplevede en reception for 30 år siden på rådhuset, og var rystet over det det sjuskede sammen rend af byens politikere og administrative personale.

    Byens pladser bliver konstant ombygget, for beslutningstagerne mangler åbenbart sans for æstetik.

  68. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Rådhuset har vi nok vænnet os til, bla med uret og dets lyd – jeg i hv f. Og – jeg husker som barn, hvis jeg ikke valgte at stå af ved Ørstedsparken for at gå til skolen igennem denne, at jeg skiftede på Rådhuspladsen til en anden sporvogn, der ville køre igennem Nørre Voldgade og videre frem mod Nørreport.

    Der var de fine avis-huse eller kiosker, hvor der vist er én bevaret – og alt var ganske anderledes og uden tissehuse – banen fri, og så blev duerne ivrigt fodret – som også fuglene i Ørstedsparken ofte blev det. Af mig lidt før 8 diverse morgener.

    Det var trygt selv som mindre skoleelev at gå igennem dér – vintermorgener i ragende mørke. Det behøvede man ikke at være bange for, og jeg fik heller ingen forbud af mine forældre. Så – alt var trygt, og jeg erindrer ingen ængstelse på noget tidspunkt. Det var bare for mig så skønt, så skønt med disse morgener i stilhed – og søen helt sort, hvor forskelligt kunne spejle sig i vandet med svaner, ænder og blishøns.

    Ganske som H.C. Andersen kundgjorde dette lille yndige land mod nord.

    Så – nærmer jeg mig en sø eller dam her, så mindes jeg med taknemmelighed disse morgener så vidunderlige – og fri for alskens, nærmest etableret hor og diverse affald, så færre går ind i en så problematisk arena.

  69. Af P Christensen

    -

    Hovedstaden er i forvejen under demolisering, også kaldet globalisering.
    Nørrebro er forvandlet fra arbejderkvarter til araberkvarter.
    Vejnettet er forvandlet til øst-andulusisk standard. Dvs flere huller end ikke-huller.
    Boligpriserne er på vej ind i næste boligboble / pyramidespil – der er jo også gået 10 år siden sidst.
    Grafiitti på alle facader vidner om alverdens spraydåse-onanister der fyrer den af.

  70. Af liisbeth sørensen

    -

    Problemet med rådhuset, er mere alle de borgerlige der er der nu, og har været der over tid….Godt at de endelig fik Pi nd smidt ud,,,Dårligste borgmester nogensinde der, og er immervæk nogle af tage fra?, Naturligvis har der været en del borgerli ge borgmestre der over tid, som stod for negative ting men..

    Problemet med københavns kommune, er som altid at vi ikke kan udflytte indvand rer til borgerl ige enk laver..De nægter simpelthen at tage dem. Og de røde kommuner er dem der må leve med den umenneskelige borger lige indvandr ing som højrefløj en altid ønsker og indfører….Kun i københavn bor de naturligvis i videre antal.

    Resten af landet, jyde ns land mv. har ingen, og ingen ønsker naturligvis at bo der! Men de skal tvinges over til disse kommuner, lolland mv. Ingen skal gå glip af indvandringenspris..Ingen i Danmark..Og slet ikke jer bor gerlige..

    En indvandrerarkitektur konkurrence for borgerlige kommuner kunne inføres? FX husk at skriv i neon bogstaver på højhuse der…” I ønsket dem, lev nu med konsekvenserne, det har resten af københavn gjort i årtier”……

  71. Af Elitens grimme huse

    -

    […] Læs Sørine Gotfredsens indlæg her: […]

  72. Af J. Hans en

    -

    AF NIELS JUUL HAN SEN – 20. JUNI 2017 15:30
    “Jeg synes, at det er mere spændende end de mange nye bygninger, der huser banker og forsikringsselskaber.”

    Ja.
    Eller den uhyggelige grimme bygning som Maersk har opført som hovedkontor.
    I det hele taget så kan Maersk kun bygge grimme bygninger.
    Esplanaden, operaen og deres træningscenter i Svendborg.
    Og det firma bygger deres elendige bygninger uden nogen form for kontrol.

  73. Af P Christensen

    -

    Enhver der har rejst i verden ved at København – og Vesten – bliver grimmere
    og grimmere. Slidt og beskidt.
    Spekulationsøkonomi og negativ indvandring giver ikke overskud til noget godt.
    Herhjemme er vi gået fra at være et håndværkssamfund til
    at være djøffernes fordummelsessamfund.

  74. Af R. Harald Kristiansen

    -

    Det er sjovt at se den yderste højre pengestærke elite forbande eliten. DF kan man godt forstå, de forbander alle, der ikke er enige med DF. Hvem er eliten så? Er det kunstnere og samfundsbeviste mennesker, eller er det bare dem man ikke kan lide? Kunstnere og samfundsbevidste mennesker har f.eks. sjældent penge i skattely, det har den økonomiske elite til gengæld, uddannet eller ikke uddannet. Hvem er eliten Sørine?

    At svine arkitekter til, kollektivt, svarer til, at jeg gik ud og udtrykte mig om, at alle præster er dårlige og ikke troende. Næste gang du skriver om arkitektur, ville du ikke være så venlig at spørge de aktuelle arkitekter, hvorfor deres hus ser ud, som det gør. Hvorfor de har valgt et bestemt udtryk og form og spørg også lidt ind til økonomien og bygherrens krav. Det ville være lødig at udtale sig på bagrud af en vis indsigt. Du titulerer dig foruden det at være præst, som journalist, derfor ville det være på sin plads, at du som journalist havde lavet lidt research, inden du skriver en blog som denne. Jeg regner ikke med, at denne kommentar kommer igennem. Jeg vi dog bede dig om at læse denne kommentar.

  75. Af Lisbeth sørensen

    -

    “At svine arkitekter til, kollektivt, svarer til, at jeg gik ud og udtrykte mig om, at alle præster er dårlige og ikke troende”

    Har man nogensinde i debatten hørt mere nonsens og et dårligere argument?

    Der er dårlige arkitekter, Som Fru Harald, Men der er kun dårlige præster.. 🙂 Sørine er vel ikke en af disse per se, da hun trods alt kritisere det gængse borgerlige samfund tit?

    At Fru Harald tager et så fornuftig indlæg som dette af Sørine som en personlig fornærmelse, siger vist mere om hattedamen her, end om Sørine? Næh, du må lære at forstå, at vi ikke alle ønsker at forpeste københavn og dens udseende..

  76. Af R. Harald Kristiansen

    -

    Lisbeth Sørensen
    Du gik vist et år på Kunstakademiets Arkitektskole, siger du. Hvorfor holdt du op på skolen. Fortæl de andre på bloggen hvorfor? Lizzy du ved ikke hvad jeg har tegnet og bygget, hvordan ved du så, at det er dårligt, altid søde “trollepige”. Du siger også, at jeg underviser på, hvad var det nu du og J Hansen sagde, var det ikke VUC? Jeg underviser ikke på VUC. Det er der givetvis andre dygtige mennesker der gør. Du modsiger dig selv i et væk. Du burde læse dine egne tekster fra start to slut her på bloggen.
    Nu slutter mine kommentarer. Jeg har for travt. Har vundet en konkurrence. Må du altid have det godt. Med venlig hilsen R.

  77. Af R.Halald Kristiansens

    -

    Jeg har ondt af dig stakkels Lizzy. Du gik på KA. Fortæl hvorfor du ikke blev færdig?

  78. Af R. Harald Kristiansens

    -

    Det er helt i orden af diskutere og kritisere arkitekter og deres arbejde. Det er også rimeligt, at den der kritiserer sætter sig ind i emnet. Også du Lizzy. Nu respekterer jeg Sørines tekster en del mere end dine Lizzy, derfor skriver jeg denne tekst til hende. Dig kan man ikke respektere.
    Du kender ikke de bygninger, som jeg har tegnet og bygget. Hvordan ved du så at de er dårlige? Du er måske synsk, oveni alt det andet du kan?
    Har ikke tid længere, må du have det godt. Har vundet en konkurrence.
    Med venlig hilsen R.

  79. Af Lisbeth Sørensen

    -

    FRU Hyster Harald..

    Dine hattedame skidtvigtighed er dybt fornøjelig at følge..

    Et ypperligt indlæg af Sørine som mange opvækker mod de skidtvigtige arkitekter der forpester Københavns sjæl. Tit udenlandske fra Island som får alt gratis i dk. Du og uddannelse, jobs mv. Du må hjem til gederne. Der har man også mere ekspertise i at passe på dine børstet ståltænder.

    Mht den konkurrence Du vandt som skolens værste lærer. Jamen du fik da også min stemme? Og derudover er islandske gedehyrder som du bygger ,ikke passende til Kbh.

  80. Af Lis .beth sørinesen

    -

    Frøken Harald.

    Naturligvis ved jeg hvad du har bygget Rosa, jeg var jo elev der? Og det var noget forfærdeligt møg, Dog vandt du en konkurrence der husker jeg, som skolens værste lærer og for at have bygget de mest usammenhængende byggerier i københavn der ikke falder ind i folkets smag?
    Kan man forvente at en islandsk borger med børstet ståltænder, forstår hvad er københavn, Dansk kultur og hygge fx.? Jeg tror det ikke. Og gedehyttearkitekturen din du lavet her, har jo fået en hård medfart af de seriøse kritikere her? Berlingskes nye, der kommer far liberalist erhvervene og ikke har ide om kultur mv., vil formentlig nok give dig topkarakter. De mener jo at der skal være flere gedehyrder i københavn mv..

  81. Af R. Harald Kristiansens

    -

    Kære Lisbeth jeg har faktisk vundet en arkitektkonkurrence. Det kan du ikke lide. Du var ikke min studerende. Jeg har aldrig haft en studerende, der blev smidt ud af skolen. Alle mine studerende har været studieaktive. Jeg er i øvrigt også ingeniør. Sådan er det. Må du have det godt. Jeg kan huske, at du var på den aller yderste højrefløj og du kunne ikke lide din jødiske lærer. Jeg kan også huske din stakkels lærer. Han var godt nok træt af dig.
    Med venlig hilsen R

Kommentarer er lukket.