Pas på den blinde vej

Af Sørine Gotfredsen 94

Sara Omar har fået stor anerkendelse for sin roman “Dødevaskeren”. Det er ikke uden grund, for det kræver meget at træde frem med tanker og erfaringer, der er fyldt med islamkritisk potentiale, og det kræver endnu mere af den, der selv er muslim og bliver en udsat figur i egne rækker. Men også i andre rækker er Sara Omar kommet i centrum, for Dødevaskeren er som forventet blevet brugt i værdidebatten som endnu et friskt vidnesbyrd om de destruktive og kvindeundertrykkende kræfter, der findes i muslimsk kultur. Sara Omar bryder sig dog ikke om mekanismerne i den i hendes øjne betændte debat og ønsker at lægge afstand til de ”fremmedfjendske kræfter”. Hun mener, at hendes bog er blevet taget som gidsel og er kommet med en anmodning om, at “Dødevaskeren” ikke bliver misbrugt som en del af den generelle modvilje mod islam.

Der er to ting at sige til denne manøvre. For det første er det velkendt, at muslimer, der offentligt har kritiseret eget bagland, trækker i land, når reaktionerne eksploderer i en grad, der kan overvælde. Yahya Hassan fik i sin tid lignende skrupler efter sin opsigtsvækkende digtsamling, og det udgør en åbenlyst svær balancegang at kritisere sit eget miljø og ophav. Men samtidig er der noget principielt på spil, som gælder for enhver, der deltager i den offentlige debat – og særligt den, der handler om indvandring og islam. Man skal nemlig vide, at man nemt bliver placeret i kategorier uden selv at have indflydelse på det. Det er for eksempel helt normalt for en islamkritisk person at blive forsynet med betegnelsen ”fremmedfjendsk”, skønt der unægtelig er forskel på at se kritisk på muslimsk indvandring og grundlæggende være fjendtlig overfor alt fremmed. Ikke desto mindre foregår der en ret grovkornet vurdering af sindelag, der kan få store konsekvenser for ens liv. Selv blandt ens nærmeste kan der opstå mistillid, distance og måske endda fjendskab med rod i de afgørende værdispørgsmål, om hvem vi er, og hvad vi tror på. Relationer kan forandre sig for livet, hvilket har at gøre med, at der desværre længe har eksisteret en antagelse af, at der er uundgåelig sammenhæng mellem islamkritik og ubehagelig højredrejning.

Dette har dog ændret sig i de seneste år, og når selv Venstres Kristian Jensen nu tør melde sig som en slags strammer, stadfæstes bevægelsen i retning af en mindre forkrampet diskussion. Ligesom den socialdemokratiske indvandrerpolitik er forvandlet i en grad, som man stadig knap kan fatte. Forholdet mellem Islamskepsis og højreradikalt sindelag er ikke længere så indlysende, og derfor er det ærgerligt, at Sara Omar med sin nye melding bidrager til at reproducere billedet af en tilstand, som vi ikke bør lade os styre af. Selvfølgelig findes der ubehagelige yderligtgående kræfter, og jeg tvivler ikke på, at Sara Omar har hørt fra dem, men det skal hun ganske enkelt formå at leve med. Hun – og alle andre i debatten – skal forstå, at hvis man lader sig forme af frygten for at havne i et forkert selskab, udvikler man sig til en underligt amputeret stemme, der mere eller mindre bevidst stræber efter tryg moralsk positionering. Hvormed man er i fuld gang med at udhule sin egen betydning. Der skal lyde en kraftig opfordring til de vigtige muslimske debatstemmer om ikke at forvilde sig ud af den vej, der er styret af bekymring for, hvem man måtte havne i kategori med. Det er i sidste ende en blind vej.

94 kommentarer RSS

  1. Af Kristoffer Hansen

    -

    Der er også et nyt teaterstykke på det kongelige teater, som Berlingske skriver om. B. skriver at nogle vil muslimer godt og andre ikke. Det syntes jeg er et racistisk syn, og en blind vej. Muslimer må godt have det godt, bare det ikke er her i lortehullet. FØJ FOR SATAN!!

  2. Af ole jensen

    -

    Hvis kri stoffer kunne udtrykke sig mindre primitivt, mindre dumt og afstumpet, ville nogen måske kunne tage ham alvorligt?

    Bortset fra det så har sø ri ne ret i at debatten her i Danmark ofte er så skæv, hyklerisk, manipuleret og cen su reret/politisk korrekt, at der i realiteten ikke er tale om demokratisk debat, men om blokering af argumenter og mangel på ytringsfrihed. Her burde mange medier tænke over at ensretning og propaganda oftest ender i diktatur, undertrykkelse og gangstervælde mv.

    Dem som har haft mest travlt med at råbe op om “racister” og “fremmedfjendske svinehunde” er jo de røde, de radikale, feministerne og så indvandringsindustriens støtter, de korrupte og skinhellige “humanister”.

  3. Af ole jensen

    -

    Vil lige tilføje at hvis medierne ikke havde så travlt med at fylde læserne og seerne med mandsfjendsk og familiefjendsk hetz, endeløst vrøvl om sex-chikane, kvinde-krænkelser, feministisk nonsens, teen-age pludren, ligestillingsvås og kvindesags-snik-snak, ville der jo blive plads til mange flere seriøse indslag om hvordan vores samfund er ved at blive ødelagt. Hvorved samme evt. kunne undgås.

  4. Af bent jensen

    -

    Hvis man ser de film der vises på you tube og den korte avis, om den stigende afrikanisering og islamisering af Europa, vil man måske forstå at det ikke længere bare handler om teoretiske diskussioner og ideologiske kampagner. Det handler nu om at Europas økonomi, fred og sikkerhed er meget alvorligt truet. Vores civilisation og kulturelle eksistens risikerer at blive UDSLETTET hvis der ikke sættes en stopper for afrikaniseringen og arabiseringen. En folkevandring af bibelske dimensioner er i gang. I kæmpefærger sejles hundredtusinder af afrikanere til Italien og grækenland. I Spanien flygter selv politiet, når tusindvis af afrikanere strømmer ind over de lave grænsehegn. Se de uhyggelige film om mer kels migrant crisis og invasionen af Europa. Læs bøger som “Stalingrad”, “Luftwaffe” og “Kast bomberne”.

  5. Af Daisy Sylvest Kallesen

    -

    Dødevaskeren skrevet af Sara Omar, er en roman, og som sådan skal den læses og forstås. Og en roman er fiktion. Og i fiktion er handlingen og personerne opdigtede. Og ja, når forfattere og i dette tilfælde Sara Omar, fortæller sin historie, så er hun naturligvis mere eller mindre påvirket af, hvad hun har hørt, og hvad der sker rundt om i verden og oplevelser i sin egen hverdag, og ikke mindst sin egen fantasi er hun påvirket af. Og inden en forfatter starter med at skrive en roman, så ligger der et kæmpe forarbejde forinden.

    Men Men Men, vi må endelig ikke glemme, at en roman er fiktion, og det betyder, at alt er tilladt at fortælle om., uden at det nødvendigt behøver at beskrive den virkelige verden. Det står naturligvis os læsere frit for, at tolke det læste totalt frit. Og desværre, det er her det tit og ofte skrider for mange, og åbenbart også for Sørine Godtfredsen, at så snart en muslimsk forfatter her i Danmark har den muslimske tro som tema i deres forfatterskab, ja så bliver hvert ord og handling i dette tilfælde Saras roman, læst og forstået totalt bogstaveligt, dette tiltrods for at det er en fiktion, og ikke en biografi.. Og omgivelserne, og her mener jeg muslimkritikerne og også Sørine Godtfredsen, bruger det til at slå de muslimske miljøer oven i hovedet med. Og hverfor gør man det? jo jeg tror, at nogle kritikere ønsker, at sætte vores herboende muslimske medborgere i værst tænkelige lys. Og så kan jeg godt forstå, at de muslimske forfattere her i Danmark trækker deres “følehorn” til sig.

  6. Af bent jensen

    -

    Også bøger som kommunismens sorte bog, Parkinsons lov, “Gulag Øhavet” (om statsterror) og “Den store omvæltning” samt kritiske bøger om napoleon, hit ler, lenin, mer kel og velfærdsstaten (steen steensen/s. krarup) er værd at læse.

  7. Af Kristoffer Hansen

    -

    Til OLE JENSEN: Jeg ser ingen grund til at pakke snak ind, jeg siger ting som de er, slut.

  8. Af Kristoffer Hansen

    -

    Genindfør dødsstraffen lige nu i lortehullet. Løftede pegefingre har ingen virkning på terrorist organisationer.

  9. Af Kristoffer Hansen

    -

    Ole Jen sen. Jeg ser ingen grund til at pakke snak ind, siger ting lige præcis som de er. Ikke som vores politikere fx. deres evige udenomssnak er snart, lige så hellig som muslimers krig.

  10. Af M Jørgensen

    -

    Jeg kan godt lide overskriften- Pas på den blinde vej ! Den kan tolkes på mange måder.
    En vej der ender blindt eller en blindgyde man er havnet i pga forblændelse eller indoktrinering af politiske eller religiøse budskaber.
    Når man erkender at man har valgt den forkerte vej, kan man enten vælge at gå tilbage til udgangspunktet eller blive stående og leve videre i sin vildfarelse.

  11. Af michael andersen

    -

    Dødsstraf afskrækker da ikke fanatiske selvmords-terrorister. Kristoffer er vist alkoholiker
    eller et gammelt hashvrag. Hans vulgære sprogbrug overbeviser ingen. Men det er dog rigtigt at hundredtusinder af europæere allerede er ofre for islamisk terror og “kulturberigende” kriminalitet. I Frankrig er der nu undtagelsestilstand. I England er tusinder af børn ofre for overgreb. I Sverige og Tyskland er utallige kvinder blevet overfaldet og mishandlet, eller myrdet. Den politiske og journalistiske “elite” har svigtet alt og alle. Se national geographic om japanske, kinesiske, russiske, tyske, spanske og italienske politikeres fantastiske forbrydelser og dumheder 1920-1970.

  12. Af m andersen

    -

    Meget tyder på at tidligere tiders totale galskab og ondskab er på vej tilbage. Bl.a. fordi vælgerne sluger de fleste politikerløgne og mediebudskaber råt.

  13. Af Niels Juul Hansen

    -

    Sara Omar har med “Dødevaskeren” skrevet en fantastisk spændende roman, som er utrolig vedkommende, og det er ikke uden grund, at den har fået flotte litteraturanmeldelser fra alle sider.

    Og det er også rigtigt, at Sara Omar har frabedt sig en omklamring fra fremmedfjendske, racistiske og antimuslimske personer, der forsøger at tage hendes roman til indtægt for deres agenda, der går ud på at grave grøfter mellem etnisk danskere og et religiøst mindretal. Det hun kæmper for, er kvinders rettigheder og enhver form for undertrykkelse. Hun betragter ikke religion i sig selv som negativ, men hun kæmper imod de mænd (og kvinder), der benytter religion til at undertrykke kvinder, og det sker i alle religioner – ikke mindst i Islams navn, som er hendes personlige erfaring.

    At Sørine Gotfredsen, som er erklæret antimuslim, føler sig ramt af Sara Omars kommentarer er derfor ganske forståeligt. Det burde hun også. Det er formodentlig også grunden til at hun med ovenstående indlæg forsøger et groft, personligt angreb på den unge forfatter.

    Nu har Sara Omar skrevet om sine erfaringer, som hun har fra sin muslimske opvækst.

    Måske det kunne inspirere Sørine Gotfredsen til at skrive om den undertrykkelse af kvinder (og børn) som har fundet sted i Kristendommens navn gennem tiderne – og i dag.

  14. Af jens thomsen

    -

    I diverse aviser og hos lille ør kan man læse om uhyggelige og uhyrlige tilstande på hospitalerne. Både fysiske og psykiske patienter bliver udsat for utrolige svigt og fejlbehandlinger. Et sted blev flere patienter aflivet af en sygeplejerske der ville gøre sig interessant. Det kostede en længere fængselsstraf. Men normalt kan både læger og sygeplejersker slippe afsted med selv meget grove forsømmelser og svigt. Patienter i massevis er blevet underkastet frygtelige lidelser eller er døde pga. en flosset arbejdsmoral eller fantastisk uduelighed. Og pårørende sjofles systematisk, især i psykiatrien. Hvornår vågner Holbæk og region syd og styrelsen for patientsikkerhed op til dåd?

  15. Af Lis.beth sørensen

    -

    “Det er for eksempel helt normalt for en islamkritisk person at blive forsynet med betegnelsen ”fremmedfjendsk”, skønt der unægtelig er forskel på at se kritisk på muslimsk indvandring og grundlæggende være fjendtlig overfor alt fremmed. ”

    Tvivler..Selvom islam og jødedommen vitterligt er mere en trussel mod Dansk ateistisk kultur end kristendommen, som er en våd kop te i sammenligning, som ingen tager seriøs, ej dem der praktisere den i dag. De fanatiske tilhører i førstnævnte, følger deres religiøse tekster til punkt og prikke mestendels, mens de kristne i statskirken blot bruger det som politisk våben mestendels og sørgehjælp til livet.

    De kristne der var fanatiske er flyttet over i jehovas vidner, scientology mv.

    Selve betegnelsen fremmedfjendsk er umenneskelig også. For undertegnede drejer det sig om en anti-religiøs tilgang til indvandring af alle, såvel som helheden i indvandringen, Altså islandske studerende og andre nordiske koster lige så meget, vis ikke mere, såvel som øst europærisk kristne fra Polen, Grækenland, Rumænien, Italien, Spanien mv. Især alle de religiøse fanatikere der har givet opholdstilladelse over de sidste 3o år, da systemerne i disse lande er så korrupte, og som herefter kommer til DK som “EU borgere”…

    Indlægget er blot et islamkritisk nonsens, der ikke evner at se helheden i indvandrerdebatten. Som sædvanligt fra i borgerlige.

  16. Af Allan Hansen

    -

    Islam = verdens største blodbad!
    Om nazismens begyndelse.
    Jødehad og terror!

    Som bekendt tager nazismen sit udgangspunkt på den
    Saudi arabiske halvø for omkring 1400 år
    siden, med systematisk jøde udryddelse.(år 630)
    Mahund og hans banditter slog alle jøderne og kristne ihjel i
    Mekka, han tog deres hjem, land og
    ejendomme for derefter, at voldtage deres
    kvinder og børn og solgte dem som slaver.
    629. islam angriber det kristne Øst Jordan.
    Af de tre jødiske stammer Banu Qaynuka, Banu
    Nadir og Banu Qurayza, blev de to totalt udslettet
    den sidste slap væk.
    Hitler var en stor beundre af islams jøde had, så
    disse svinestreger blev omdrejnings punktet for
    hans “nye,, nazisme.

    P.S: Med udslettelsen af de to jødiske stammer, blev
    hele grundlaget (kimet) for islams magt overtagelse “grundlagt,.

    1) Islamisk stat (ISIS).

    2) Jihad dvs. plyndrings togter og
    slavehandel etc.etc.

    3) Sharia Lov. (Bødeleernes håndbog).

    – Som barbarerne forsøger, at holde hemmelig
    for den Vestlige verden – og dog kan alle købe
    den over nettet med 6 dages varsel.

    Sharia Lov, er uden side stykke den mest
    boldige, brutale og grusomme “afhandling,,
    om barbarernes barbariske mishandling
    af mennesker – denne verden nogensinde
    har set!
    Mahund og hans sexslaver:
    Dette klip underbygger historien:

    https://youtu.be/PyXORliXU3Q

    I 710 var der knap gået 80 år siden røverhøvdingens Muhammeds død, og hans arvinger havde allerede spredt det islamiske imperium fra Kinas grænse til Atlanterhavetskysten i Nordafrika. Krigen i Mellemøsten begyndte med Muhammeds røvere og banditter, og den krig slutter aldrig. Muslimerne erobrede Irak i (637), Syrien (640), Ægypten (641), og Persien (641) – de var alle fortrinsvis jødiske og kristne samfund. Islam angriber jøder og kristne i Jerusalem 634-48 (stort blodbad og mange tyvekoster). Islam angriber det kristne Sudan 652,
    Den tyrkiske jihad varede fra 1071 til 1683 – fra 1915-17 myrder tyrkerne 1,5 milion
    kristne i Armenien.
    Der bliver ikke tid/plads til islams største blodbad i Indien, Balkan og Afrika ( ca. 200 milioner
    hinduer, buddhister og kristne etc. blev myrdet ( stort krigs bytte og mere end 20 milioner slaver.

  17. Af blokeres indlæg om sundhedsvæsnet?

    -

    Min bekendtes indlæg om hospitalskandaler røg vistnok i filtret? Hvorfor?

  18. Af lis.beth sørensen

    -

    “Forholdet mellem Islamskepsis og højreradikalt sindelag er ikke længere så indlysende, og derfor er det ærgerligt, at Sara Omar med sin nye melding bidrager til at reproducere billedet af en tilstand, som vi ikke bør lade os styre af. ”

    Forholdet er så klart som det altid har været. Borgerligheden bruger islamskepsis til at vinde valg på, såvel som indvandrerdebatten set som helhed.

    Dette selvom VKO mere end fordoblet indvandringen pr. år, end lo året før under Nyrup.

    At schluter startede det hele.

    At den nuværende regering har indført ca. 250.000 fremmede jobsøgende til DK under deres 2 et halvt år, såvel som har alle tiders asylansøger rekord mv.

    Fakta summarium. Altid i blå der forsøger at vildlede mht. blå bloks stramme indvandringspolitik, som er løs, indvandrervenlig, løndumpervenlig, og velfærdsforringende venlig. Alt som indvandrer bidrager til..

    . Og at i bruger muslimer som gidsler her i fake news. Se fx. Støvring , der nægter alt saglig kritik ligesom TJ, Uffe og Lilleør. Såvel som Pinden, Andersson, med mange flere på især dette område..Såvel som alt generel kritik imod borgerligheden.

  19. Af lis.beth sørensen

    -

    “Forholdet mellem Islamskepsis og højrerad.ikalt sindelag er ikke længere så indlysende, og derfor er det ærgerligt, at Sara Omar med sin nye melding bidrager til at reproducere billedet af en tilstand, som vi ikke bør lade os styre af. ”

    Forholdet er så klart som det altid har været. Borgerl.igheden bruger isla.mskepsis til at vinde valg på, såvel som indvandrerdebatten set som helhed.

    Dette selvom V.K..O mere end for.doblet indva.ndringen pr. år, end lo året før under Ny.rup.

    At schlu..ter startede det hele.

    At den nuværende regering har indført ca. 250.000 fremmede jobsøgende til DK under deres 2 et halvt år, såvel som har alle tiders asylansøger rekord mv.

    Fakta summarium. Altid i bl.å der forsøger at vildlede mht. blå bloks stramme indvandringspolitik, som er løs, indvandrervenlig, løndumpervenlig, og velfærdsforringende venlig. Alt som indvandrer bidrager til..

    . Og at i bruger muslimer som gids.ler her i fa.ke news. Se fx. Støv..ring , der nægter alt sagl.ig kr.itik ligesom T.J, Uf.e og Lill..eør. Såvel som Pi.nden, And..ersson, med mange flere på især dette område..Såvel som alt generel kritik imod bo.rgerligheden.

  20. Af li.s.beth søørensen

    -

    “Fo…rholdet mellem Isla..mske..psis og hø..jrerad.ikalt si.nde..lag er ikke læ..ngere så indlyse..nde, og derfor er det æ.rg…erligt, at Sa..ra O.mar med sin nye meldi…ng bid…rager til at re..prod.ucere billedet af en tils…tand, som vi ikke bør lade os sty…re af. ”

    Resten i fiiifleriet, i 8 udgaver..Det første er læseligt?

  21. Af li.s.beth søørensen

    -

    “Fo…rholdet mell..em Isla..mske..psis og hø..jrerad.ikalt si.nde..lag er ikke læ..ngere så indlyse..nde, og der..for er det æ.rg…erligt, at Sa..ra O.mar med sin nye meldi…ng bid…rager til at re..prod.ucere billedet af en tils…tand, som vi ikke b.ør la..de os sty…re af. ”

    Rest…en i f…iiifleriet, i 8 udg..aver..Det første er læse…ligt?

  22. Af li.s.beth søørensen

    -

    Forh..oldet er så kla.rt som det altid har været. Bo.rgerl.ighe..den bruger isla.msk.ep..sis til at vind.e val.g på, såvel som indvan..drerd.eba…tten set som hel.h.ed.

    D…ette selvo.m V……K……O mere end for.do.blet indva.ndringe.n pr. år, end lo året før under N..y.ru.p.

    At sch..lu..ter starte..de det hele. ….

    At den nuvæ.rende re..gering har indført ca. 250.000 fre.mm..ede job.søgende til DK under deres 2 et halvt år, såvel som har alle tiders asy.lan..søger reko.rd mv.

    Fak.ta sum..marium. Altid i b…l.å der forsø.ger at vi.ld.le.de m.ht. bl.å blo..ks stra.mme indvand..ring..spolitik, som er løs, indv.andr.ervenlig, løndu.mperv.enlig, og ve.lfærds.forringen..de venl.ig. Alt som indvan..drer bid.rager til..

    . Og at i bru.ger mus..limer som gids.ler her i fa.ke news. Se fx. St…øv..ring , der nægter alt sa.gl.ig kr.itik lig.eso.m T…..J, U.f.e og L.i..ll..eør. Såvel som Pi.n..de.n, And..ers…son, med mange flere på især dette område..Såvel som alt gen.erel k.rit.ik im…od bo.rgerli.ghe.den.

  23. Af henrik hansen

    -

    Li s be th kan frit brede sig, mens danskere ofte blokeres. Hvorfor er redigeringen så syg og pervers, at debat-sabotører favoriseres? Hvorfor er der så mange forhindringer, når danskere vil fortælle om deres oplevelser af bananstaten/systemet/velfærdsstaten? Hvorfor al denne nedrige cen s ur?

  24. Af Flemming Lau

    -

    Sara Omar er atter en historie om kultur muslimen der mister fokus, mod den berettigede kritik af Sharia kulturen. De rettroende truer hende, fordi hun fortæller sandheden. De radikale håner hende for at være en” kokosnød” og for at gå de “fremmedfjendske” og islamkritikkernes ærinde. Dem har hun så lagt afstand til, for at tækkes. Paradoksalt nok er de nemlig de eneste der anerkender, hvilke kræfter hun er oppe imod, og som ikke er klar til at give hende en “kniv” i ryggen, eller slå hånden af hende. Idag kræver det mod at stå sådan frem, men sådan burde det jo ikke være i Danmark, for der har vi ytringsfrihed, og det skulle vi gerne blive ved med at have!

  25. Af Jesper Lund

    -

    Det er sørgeligt at fremmedfjendske som f.eks. Sørine Gotfredsen tager Sara Omar som gidsel og råber: “hvad sagde jeg!”. De skader de bestræbelser på frigørelse fra kulturelle krav, som hersker blandt unge indvandrere og efterkommere heraf.

    Men mon ikke de fremmedfjendske er ligeglade eller ligefrem ønsker at lukke munden på f.eks. Sara Omar, så de kan fastholde deres negative syn på muslimske indvandrere og efterkommere heraf?

  26. Af Mehmet Sami Gür

    -

    Hvad er formålet med Sara Omar, Yahya Hassan, Naser Khader, Salman Rushdie, Ayaan Hirsi Ali osv.?

    Hvad vil man opnå med disse personer?

    Islam er stadigvæk den hurtigtvoksende religion i hele verden og især i vesten. Uanset hvad, så er det hele et forgæves forsøg at bakke op om ovenstående solgte sjæle.

    ‘Sig: “Sandheden er kommet, og bedraget gik bort.” Bedraget er forgængeligt.’
    (Koranen 17/81)

    https://youtu.be/STz2FrpZnpw

  27. Af Jesper Lund

    -

    Mehmet Sami Gür
    Kristendommen er stadig en største religion i verden med 2,2 milliarder kristne efterfulgt af islam med 1,6 milliarder muslimer. På tredjepladsen på livsanskuelser kommer ateisme, dvs. ingen religiøs identitet, med 1,1 milliarder tilhængere. Det er den, som jeg selv er tilhænger af.

    De primære grunde til, at islam forventes at vokse hurtigere end nogen anden religiøs gruppe globalt, er, at muslimske kvinder i gennemsnit føder flere børn end andre religiøse grupper, og at muslimer også har den yngste gennemsnitsalder blandt religionerne.

    Mit gæt er at meget få kristne er bibeltro, dvs. opfatter biblen som guds ord.

    Mit gæt er at mange muslimer er korantro. Og at det lige netop det, som er problemet for det sekulære danske samfund.

  28. Af Jakob Schmidt-Rasmussen

    -

    “Men mon ikke de fremmedfjendske er ligeglade eller ligefrem ønsker at lukke munden på f.eks. Sara Omar…”

    Nej, hvor i alverden får du dén ide fra? Hvilke fremmedfjendske elementer har forsøgt at lukke munden på Sara Omar?

    Det er en frit opfunden påstand, uden hold i virkeligheden.

    For det er jo ikke “de fremmedfjendske”, der forsøger at lukke munden på Sara Omar, ved at true hende.

    Det er ikke overraskende misogyne islamister, der ikke bryder sig om, at hun afslører den kvindefjendske kultur, der findes i visse, muslimske kredse, der forsøger at lukke munden på hende.

    Det er med andre ord som sædvanligt islamister, der er imod ytringsfrihed, der forsøger, at lukke munden på kunstnere, forfattere og satirikere, der kritiserer dem – nøjagtigt, som vi så det under Muhammedkrisen.

    Du forsvarer i praksis de misogyne islamister, der undertrykker muslimske piger og kvinder, og som truer dem til, at holde kæft, hvis de protesterer – som den modige forfatter, Sara Omar, gør.

  29. Af Jakob Schmidt-Rasmussen

    -

    “Mit gæt er at mange muslimer er korantro. Og at det lige netop det, som er problemet for det sekulære danske samfund.”

    Hvis de så bare var “korantro”, for det er primært sharia, der er problemet…

    Men de såkaldte koranister, der forkaster de menneskeskabte hadither som lovgrundlag, og udelukkende forholder sig til Koranen, som angiveligt er Allahs uforfalskede budskab til menneskeheden, er et meget lille og forfulgt mindretal i alle muslimske lande.

    Koranisterne ligner på mange måder de protestanter, der udelukkende forholdt sig til bibelens ord, og forkastede de katolske dogmer.

    Koranisterne bliver både forfulgt af de traditionalistiske muslimer og af fanatiske islamister.

    Så dér gættede du også galt…

  30. Af Jesper Lund

    -

    Mehmet Sami Gür
    Jeg har set den video, som du har en reference til. Var der muslimer med i eksperimentet? Hvad ville en muslim svare, når han/hun fik afsløret, at det var biblen, der blev citeret fra, ikke koranen? Ville muslimen svare, at han/hun var overbevist om, at det var koranen, der blev citeret fra?

  31. Af Jakob Schmidt-Rasmussen

    -

    Mener du virkeligt, at det er beundringsværdigt, at mange muslimer har et dogmatisk forhold til islam, Jesper Lund?

    Foretrækker du også kristne fundamentalister, fremfor udogmatiske kristne?

    Er det virkeligt ikke gået op for dig, at islamisternes dogmatiske forhold til sharia, er årsagen til, at de forkaster demokrati og menneskerettigheder, og forsøger at bruge terror til, at afskaffe centrale menneskerettigheder, som f.eks ytringsfriheden?

    Åbenbart ikke…

  32. Af Jesper Lund

    -

    Filtret!

  33. Af Jesper Lund

    -

    JSR
    Goddag mand økseskaft, læs lige mine kommentarer igen.

  34. Af Jesper Lund

    -

    “Der skal lyde en kraftig opfordring til de vigtige muslimske debatstemmer om ikke at forvilde sig ud af den vej, der er styret af bekymring for, hvem man måtte havne i kategori med. ”
    Jeg er overbevist om at bekymringen for at havne i selskab med de fremmedfjendske, f.eks. SG, kan lukke munden på mange potentielle muslimske debatstemmer.

  35. Af Jakob Schmidt-Rasmussen

    -

    Jeg har skam læst, hvad du skriver – jeg citerer dig faktisk direkte; “Men mon ikke de fremmedfjendske er ligeglade eller ligefrem ønsker at lukke munden på f.eks. Sara Omar…”.

    Men det er jo, som jeg skrev, ikke “de fremmedfjendske”, der forsøger, at lukke munden på Sara Omar med vold og trusler.

    Det er som sædvanlig de dogmatiske islamister, der både er imod ligestilling og ytringsfrihed af religiøse grunde, der truer forfattere, der kriserer dem.

    Hvis du virkeligt vil forsvare muslimske kvinder mod systamtisk undertrykkelse, så ret kanonen mod de dogmatiske islamister, der undertrykker dem groft og systematisk, i stedet for at rette kanonen i den forkerte retning.

    Dét hjælper dem ikke.

  36. Af niels peter lemche

    -

    Jesper Lund, med hensyn til de bibeltro kunne man selvfølgelig ønske, at du har ret; men glem nu ikke den amerikanske fundamentalisme, der også i disse år for alvor breder sig til Sydamerika. Det er en meget bibeltro og potentielt farlig udgave af kristendommen.

    Det hjælper selvfølgelig på din statistik for ateister, at du regner så mange kinesere med; men kinesisk religion har alltid været noget underligt noget. Det er år siden, jeg læste noget om det; men det lå/ligger langt fra det, vi förstår ved gudstro.

  37. Af Jesper Lund

    -

    Niels Peter Lemche
    Jeg har oplysningerne om udbredelsen af livsanskuelser fra religion.dk, som er udgivet af Kristeligt Dagblad (søg ‘De 10 største religioner i verden’). Jeg kalder det livsanskuelser for ikke at komme til at betegne ateisme som en religion:-). Det lader jeg andre om.

    Her er lidt tal fra Religion.dk om de 10 mest ateistiske lande i verden

    Kina: 47% overbeviste ateister, 30% ikke-religiøse og 14% religiøse
    Japan: 31% overbeviste ateister, 31% ikke-religiøse, 23% ved ikke/er ligeglad og 16% religiøse
    Tjekkiet: 30% overbeviste ateister, 48% ikke-religiøse og 20% religiøse
    Frankrig: 29% overbeviste ateister
    Sydkorea: 15% overbeviste ateister
    Tyskland: 15% overbeviste ateister, 33% ikke-religiøse og 51% religiøse
    Holland: 14% overbeviste ateister
    Østrig: 10% overbeviste ateister, 43% ikke-religiøse og 42% religiøse
    Island: 10% overbeviste ateister
    Australien: 10% overbeviste ateister

    Vi opfatter vel amerikanske kristne fundamentalister som ligeså forrykte som islamister. Ikke mindst dem, som samtidigt er racister.

  38. Af Jesper Lund

    -

    Niels Peter Lemche
    Ved du hvad forskellen er på at være ateist og ikke-religiøs?

  39. Af Niels Larsen

    -

    Mon ikke ateismen er den hurtigstvoksende livsanskuelse?

    Det må man da håbe på menneskehedens vegne…

  40. Af Flemming Lau

    -

    J.L.
    Hvordan definerer du begrebet fremmedfjendskhed…?

  41. Af j.. haNse n

    -

    AF NIELS LARSE N – 5. FEBRUAR 2018 22:04
    “Mon ikke ateismen er den hurtigstvoksende livsanskuelse?”

    Mit gæt er at mange “kristne” rent faktisk agerer og tænker som ateister allerede.

  42. Af Knud Henningsen

    -

    @DAISY SYLVEST KALLESEN – 5. FEBRUAR 2018 13:52
    “…jo jeg tror, at nogle kritikere ønsker, at sætte vores herboende muslimske medborgere i værst tænkelige lys….”

    Herboende muslimske medborgere, sættes af den ufejlbarlige koran i det værst tænkelige lys – koranen, vers 4:89:
    “They wish that you should disbelieve as they disbelieve, and then you would be equal; therefore do not take friends from among them, until they emigrate in the way of Allah; then, if they turn their backs, seize them and kill them wherever you find them; do not take for yourselves any one of them as friend or helper.”

  43. Af Lotte H

    -

    Helt enig i Sørine Godtfredsens betragtninger. Sara Omar er desværre med sit tilbagetog med til at reproducere den “betændelse” der alt for længe har præget debatten. Nemlig at modvilje mod islam associeres med fjendskhed, had mod befolkningsgrupper og racisme. Jeg håber, at flere og flere begynder at påtale den manipulation – for det er, hvad det er. I islamiske kredse er man en forræder, der hjælper “de fremmedfjendske” hvis man kritiserer islam, og hvis danskere kritiserer islam er de stemplet som racister. Hverken danskere eller muslimer kan således kritisere islam. Smart, ikke. For mig viser det blot, hvordan der spilles på splittelse mellem mennesker og sætte folk op mod hinanden. Dette ligger dybt. Del og hersk. Sara Omars roman er i øvrigt meget læseværdig og kan anbefales.

  44. Af Jesper Lund

    -

    Lotte H
    Har Sara Omar trukket sin bog ‘Dødevaskeren’ tilbage? Det vidste jeg ikke.

  45. Af niels peter lemche

    -

    Jesper Lund, det tror jeg nok, men hvad mener du med “religiøs”? At man går i kirke hver søndag? eller hvad?

    Jeg har mange gange sagt, også i diskussion med Hans Ravn-Iversen, at hvis landet standede i våde, ville kirkerne være fulde. Men jeg kan godt blive lidt nervøs for den religiøse ateisme, der præger en del indlæg her.

    Hvor ville du i øvrigt befinde dig, hvis landet standede i våde?

  46. Af Jesper Lund

    -

    Niels Peter Lemche
    Er du ikke pensioneret teologiprofessor? Og derfor burde vide, hvad begrundelserne for en deltager i undersøgelser om tro kan være for at svare ‘ikke religiøs’ i stedet for ‘ateist’. Spørgeskemaerne har åbenbart mange gange muligheden for at vælge mellem disse to mulighederne. Du er vel fagekspert på religiøse spørgsmål.

    Jeg har forståelse for mennesker, der blive religiøse pga. en tragisk hændelse i deres liv. Jeg kendte en kvinde, som mistede sin 16-årige søn. Han blev drabt i en traffikulykke på en vinters første dag med glatte veje. Han var med Hare Krishna. Efter hans død tilsluttede hun sig bevægelsen. Deres tro på reinkarnation gav hende trøst.

  47. Af Jesper Lund

    -

    Selvfølgelig vil Sara Omar ikke omklamres af de fremmedfjendske, som udelukkende vil bruge hendes budskab som begrundelse for at lukke for modtagelsen af flygtninge med samme kulturelle baggrund som hende selv. Hendes budskab kan umuligt være et ønske om at flygtninge med hendes baggrund skal forblive i deres land, så de fortsætte med deres kvindeundertrykkende levevis. Bare vi undgår at de kommer til Danmark.

    Sørine Gotfredsen blander jo også Sara Omars budskab sammen med Kristian Jensens og socialdemokratiets strammerkurs på indvandrerområdet. Ligefrem med indirekte opfordring til Sara Omar om stadig at levere ammunition, som kan berette denne strammerkurs.

  48. Af Knud Henningsen

    -

    @DAISY SYLVEST KALLESEN – 5. FEBRUAR 2018 13:52
    “…jo jeg tror, at nogle kritikere ønsker, at sætte vores herboende muslimske medborgere i værst tænkelige lys….”

    D.S.K. postulerer indirekte, at der findes her i Danmark bosiddende personer, som både er muslimer og medborgere. Yderligere postulerer hun, at nogle af disse “muslimske medborgere” ikke er bosiddende her i landet. Det er da postulater, der vil noget.
    De omtalte kritikere er måske ikke indstillet på, automatisk at kalde enhver fra et islamisk land tilkommende person for ‘medborger’. De har tænkbart dårlige erfaringer med disse personers såkaldte ‘medborgerskab’.
    For at være medborger, skal man som minimum normalt være statsborger og mere loyal overfor sit land end sin religion.

  49. Af Kristoffer Hansen

    -

    Berlingske har en artikel i dag, hvor Andreas Gylling Æbelø skriver om Danmarks indsamlingen, og om det bliver en dårlig ting at være et godt menneske. Måske han skulle åbne øjne og øre! Unge mennesker bliver i disse dage dømt for børneporno, terrorister har overtaget Nazi-broen, også er Medina med i samme artikel. Ja, det er desværre blivet ufatteligt moderne at være en rigtig lort her i lortehullet ZULU.DK. -er folk blinde eller bare snot dumme?

  50. Af j... hanSe n

    -

    Også præster kan være modige. Dog ikke dem i Berlingske. De er købt og betalt af de mest reaktionære kræfter i Danmark. Og USA.
    Fremsigelsen af denne salme kostede en modig præst livet.

    Jeg lægges i jorden i hvide lin
    Og gemmes i graven i sorte skrin
    Mit øje er brustent, min læbe er blå,
    I mærke det alle, som se derpå.

    Jeg tænkte langt, kom stakket afsted,
    Se, hvor døden har slaget mig ned!
    I verdens lyst gjorde jeg mig glad,
    I jorden gives jeg orme til mad.

    Dine synder er mange og store for gud,
    Så ofte haver du brudt hans bud.
    Det må vel være en hjertens nød.
    Du har ej venner når du er død.

    Til dommen skulle vi alle opstå,
    For dommerens stol skulle vi fremgå,
    Da må det frem, hvad du haver gjort,
    Hvad du har brudt, både lidt og stort.

    Her hjælper ej gave, ej herre bøn,
    Men du får da den rette løn,
    Dig skjuler ej hule, ej tårn, ej mur,
    Du arme usselige kreatur.

  51. Af b jensen

    -

    Jes per lu nd synes at være meget tungnem. Gennem mere end 30 år har han kunnet iagttage hvordan de totalitære trusler mod Danmark og Europa voksede. Men jes per fatter ikke at det snart kan ende med “svenske” vanvids-tilstande i vores lande. Han ævler løs med rød retorik om fremmedfjendskhed, selvom det langt mere handler om modstand mod politik der er skør/udemokratisk/kortsynet og vil gøre os alle til ofre for kaos, fattigdom, kriminalitet, terror, sygdom, familieopløsning, uretfærdighed, undertrykkelse eller massedød. Røde klovnerier fører kun til elendighed. Det har over 80 lande konstateret. Se “Sverige er fortabt”, den korte avis og snaphanen. Se kl. 15.53 af jens thom sen.

  52. Af Jesper Lund Jesper Lund

    -

    Selvfølgelig vil Sara Omar ikke omklamres af de fremmedfjendske, som udelukkende vil bruge hendes budskab som begrundelse for at lukke for modtagelsen af flygtninge med samme kulturelle baggrund som hende selv. Hendes budskab kan umuligt være et ønske om at flygtninge med hendes baggrund skal forblive i deres land, så de fortsætte med deres kvindeundertrykkende levevis. Bare vi undgår at de kommer til Danmark.

  53. Af niels peter lemche

    -

    Jesper Lund, du har egentlig ikke besvaret mine spørgsmål.

    Men så: Hvad forlanger du, at et religiøst menneske skal foretage sig? Ligge på knæ foran alteret hele dagen? Kravle med katolikkerne op ad trappen på knæene? Eller blot være et anstændig menneske sådan i almindelighed ude at bære rundt på et stort, synligt kors?

    Du skal bare ikke benytte den rabbinske traktik at besvare et spørgsmål med tre nye.

  54. Af Jesper Lund Lund

    -

    SG blander jo også Sara Omars budskab sammen med Kristian Jensens og socialdemokratiets strammerkurs på indvandrerområdet. Ligefrem med indirekte opfordring til Sara Omar om stadig at levere ammunition, som kan bruges som argument for denne strammerkurs.

  55. Af Hvorfor manipuleres debatten uafbrudt?

    -

    Det sa tan s fi l te r afsporer konstant debatterne, og beskytter de røde og radikale typer som lu nd, l is be th og j ha n sen mod kritik. Føj hvor er det hæs ligt og udem okratisk/anti dansk.

  56. Af Jesper Lund

    -

    Niels Peter Lemche
    Jeg vil så ændre mit spørgsmål. Hvorfor har en opinionsundersøgelse om religiøsitet
    mulighederne ‘ateist’ og ‘ikke-religiøs’. Hvorfor begge muligheder? Undersøgelsen har selvfølgelig også muligheden ‘religiøs’, men det er indlysende, hvad den mulighed dækker over.
    Jeg er jo ikke mig, som har lavet disse opinionsundersøgelser, så det uinteressant angående mit spørgsmål, hvad jeg mener om begrebet ‘religiøs’.

  57. Af b jensen

    -

    Jes per lu nd er bare utrolig tung nem og skal have alting forklaret ti gange.

  58. Af Jesper Lund

    -

    Niels Peter Lemche
    Du er pensioneret teologiprofessor, men har ingen forklaring på, hvorfor nogle deltagere i en opinionsundersøgelse om religiøsitet sætter kryds ud for ‘ikke-religiøs’ i stedet for ‘ateist’.

  59. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt et glimrende Sørine indlæg – “Pas på den blinde vej” – som stort set ingen i kommentarsporet forholder sig til. Så jeg gider ikke bruge tid på nogen længere seriøs kommentar. Men et absolut OK indlæg Sørine 😉

  60. Af Flemming Lau

    -

    J.L.
    Hvor bliver dit svar på spørgsmålet 23:06 af…?

  61. Af Jesper Lund

    -

    Flemning Lau
    Den Danske Ordbog: fremmedfjendtlig, fremmedfjendsk eller xenofobisk betyder fjendtligt indstillet over for udlændinge eller folk fra en fremmed kultur

  62. Af Jesper Lund

    -

    Flemning Lau
    Den Danske Ordbog: frem.medfjendt.lig, frem.medfjen.dsk eller xen.ofobisk betyder fjendt.ligt indstillet over for udlændinge eller folk fra en fremmed kultur

  63. Af Jesper Lund

    -

    Flemming Lau
    I filtret…

  64. Af Jan Petersen

    -

    Forsøgte i øvrigt lige at Google:

    “Den Danske Ordbog: frem.medfjendt.lig, frem.medfjen.dsk eller xen.ofobisk betyder fjendt.ligt ”

    Men der er heldigvis ingen hits på det uhjælpelige barnagtige junk 🙂

  65. Af Flemming Lau

    -

    J.L..
    “Xenofobi” er en psykologisk tilstand, der giver sig udtryk i en sygelig angst for fremmede eller udlændinge.

    Du beskylder Sørine Gotfredsen for at være xenofob og udskammer hende med ladede ord som sørgeligt!

    Er du eksamineret psykolog…?

  66. Af Jan Petersen

    -

    Den, der fisen lufte kan, det er fisens ejermand. Passer vel helt fint på al det xenofobi junk 😉

  67. Af Jesper Lund

    -

    Flemming Lau
    Jeg har udelukkende nævnt ordet xenofobisk, fordi det i Den Danske Ordbog står nævnt som synonym for fremmedfjendtlig. Check selv efter. Det er måske en fejl at det står nævnt som synonym for fremmedfjendtlig, hvis dets betydning mere er angst for fremmed, dvs. en psykologisk tilstand som du skriver.

  68. Af Flemming Lau

    -

    J.L.
    Da der både er anvendt ord som fremmedangst og fremmedfjendsk hvad er så årsagen til at du motiv fortolker Sørine Gotfredsens person til at være ensidig fremmedfjendsk…?

    Jeg troede ikke man burde generalisere…?

  69. Af J Nielsen

    -

    “Ved du hvad forskellen er på at være ateist og ikke-religiøs?”

    Eller forskellen på “ikke-religiøs” og “ikke religiøs”…

    Det var det spørgsmål der blev besvaret med tre nye, heriblandt dette:

    “Hvor ville du i øvrigt befinde dig, hvis landet standede i våde?”

    Interessant synsvinkel, at tro er afhængig af landegrænser. Eller, hvem ved, kommunegrænser.

    Men det er vel netop det projekt disse traurige “intet er morsomt” kristne talerør har gang i. At gøre religion til noget nationalt. Noget der er betinget af rigets tilstand.

    Måtte de lide skibbrud.

  70. Af Jesper Lund

    -

    Flemming Lau
    Jeg har ikke anvendt ordet fremmedangst, kun fremmedfjendsk. Det er en betegnelse, jeg bruger om dem, som jeg synes er fjendtligt indstillet over for flygtninge, indvandrere og efterkommere heraf, især de muslimske.

    I stedet for at betegne SG som fremmedfjendsk, vil jeg hellere sige, at hendes ytringer i medierne om udlændingespørgsmål indeholder fremmedfjendske holdninger.

  71. Af niels peter lemche

    -

    Jesper Lund – 6. februar 2018 13:12 , heller ikke jeg. Og her ligger et problem for os begge, for vil du medtage dem på dit hold? Og vil jeg medtage dem på mit? Måske betyder deres kryd som ikke-religiøse bare “lad mig i fred”!

  72. Af N. Jensen

    -

    BERLINGSKE MENER (dit og dat om unges seksualvaner)

    BERLINGSKE MENER også, at læserne ikke bør komme til orde.

    BERLINGSKE har ingen mening om, hvorvidt den nuværende lovgivning er rimelig og tidssvarende.

    BERLINGSKE ønsker heller ikke at oplyse hvad der efter koncernens mening er børneporno.

    Det vi her er vidne til, er justitsmord for åbent tæppe. Pøbel justits.

  73. Af Niels Juul Hansen

    -

    Sara Omar har med “Dødevaskeren” skrevet en fantastisk spændende roman, som er utrolig vedkommende, og det er ikke uden grund, at den har fået flotte litteraturanmeldelser fra alle sider.

    Og det er også rigtigt, at Sara Omar har frabedt sig en omklamring fra fremmedfjendske, racistiske og antimuslimske personer, der forsøger at tage hendes roman til indtægt for deres agenda, der går ud på at grave grøfter mellem etnisk danskere og et religiøst mindretal. Det hun kæmper for, er kvinders rettigheder og enhver form for undertrykkelse. Hun betragter ikke religion i sig selv som negativ, men hun kæmper imod de mænd (og kvinder), der benytter religion til at undertrykke kvinder, og det sker i alle religioner – ikke mindst i Islams navn, som er hendes personlige erfaring.

    At Sørine Gotfredsen, som er erklæret antimuslim, føler sig ramt af Sara Omars kommentarer er derfor ganske forståeligt. Det burde hun også. Det er formodentlig også grunden til at hun med ovenstående indlæg forsøger et groft, personligt angreb på den unge forfatter.

    Nu har Sara Omar skrevet om sine erfaringer, som hun har fra sin muslimske opvækst.

    Måske det kunne inspirere Sørine Gotfredsen til at skrive om den undertrykkelse af kvinder (og børn) som har fundet sted i Kristendommens navn gennem tiderne – og i dag.

  74. Af Rikke Nielsen

    -

    Det overrasker mig, at Sara Omar ikke på forhånd vidste, at hendes udsagn ville blive udnyttet i ekstrem grad; der fik ikke noget mere lækkert guf for en islamofob end en kvindelig muslim, der har oplevet traumatiske ting i kulturen omkring hende. Det er grænsende til naivt.

    Heldigvis er der også kristne kvinder, der er begyndt at sætte spørgsmålstegn ved egen medlemsskab af en kvindeforagtende religion.

    Så jeg tænker, der er selverkendelse i gang i begge religioner og at vi som samfund skal bakke op om dette.

    Personligt har jeg selv meldt mig ud fra Folkekirken med baggrund i den kvindeopfattelse, der stadig eksisterer; jeg kan naturligvis ikke være medlem af noget, der ikke vil mig det godt.

  75. Af Flemming Lau

    -

    J.L.
    Overfor de såkaldte xenofobe står de xenofile og oikofobe, “Overdreven begejstring for alt fremmed og sygeligt had til egen kultur.” Af andre groft nedsættende skældsord er der flagelant Landsskader og forrædder. Men til hvad nytte…?

    Det tjener jo bare til yderligere Pladderballe positionering…!

    Derimod er det mig en gåde at vi er havnet i den situation, at fænomenet “vestens selvhad” vækker så meget afsky verden rundt, at vestens demokratiske værdier er uønskede. Tankevækkende!

  76. Af Jakob Schmidt-Rasmussen

    -

    “… der fik ikke noget mere lækkert guf for en islamofob end en kvindelig muslim, der har oplevet traumatiske ting i kulturen omkring hende. ”

    Det er muligt, at “islamofober” tænker sådan, men sådan tænker jeg f.eks. ikke.

    Jeg tager netop skarpt afstand fra islamismen, fordi piger og kvinder bliver groft og systematisk undertrykt af islamisterne – de bliver langt grovere undertrykt, end kvinder bliver i vores forholdsvist ligestillede kultur.

    DE fleste udgaver af islamisme er ultrareaktionære og antidemokratiske. Danske, antisemitiske islamister står bag terrorangreb på synagoger, og har opfordret til at myrde jøder “hvorend I finder dem”, som der står i koranen.

    De er med andre ord morderiske racister. Desuden mener radikale islamister, at slaveri bør tillades, og at det bør være tilladt at voldtage mindreårige barnebrude.

    Hvordan kan rigtige humanister – især feminister – gøre andet, end at tage fuldstændigt afstand fra islamisternes ultrareaktionære kvindesyn og ditto ideologi?

  77. Af jan roholm - HEDNING ATEIST !

    -

    Sørine. Kan du ikke skrive om andet end Muslimer og islam?! hvad er der galt med dig? Du bruger din blog til at skrive om islam igen og igen. edt gider jeg kraftedeme da ikke læse. Det er sgu ikke en religions avis det her. KOM DOG VIDERE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Religion er for idioter!!

  78. Af Jesper Lund

    -

    Rikke Nielsen
    Sara Omar har da vidst på forhånd, at hun både ville blive omklamret af de fremmedfjendske og forflugt af ekstreme trosfæller, der som Mehmet Sami Gür regner hende for en solgt sjæl. Det har så heldigvis ikke afholdt hende fra at skrive sin bog selvom det har bevirket, at hun nu må leve i liv under politibeskyttelse.

  79. Af J L

    -

    Rikke Nielsen
    Sara Omar har da vidst på forhånd, at hun både ville blive omklamret af de fremmedfjendske og forflugt af ekstreme trosfæller, der som Mehmet Sami Gür regner hende for en solgt sjæl. Det har så heldigvis ikke afholdt hende fra at skrive sin bog selvom det har bevirket, at hun nu må leve i liv under politibeskyttelse.

    /Jesper Lund

  80. Af Jakob Schmidt Rasmussen

    -

    Rikke Nielsen skriver: “… der fik ikke noget mere lækkert guf for en islamofob end en kvindelig muslim, der har oplevet traumatiske ting i kulturen omkring hende. ”

    Jeg tager netop skarpt afstand fra islamismen, fordi piger og kvinder bliver groft og systematisk undertrykt af islamisterne – de bliver langt grovere undertrykt, end kvinder bliver i vores forholdsvist ligestillede kultur.

    Danske, antisemitiske islamister står bag terrorangreb på synagoger, og har opfordret til at myrde jøder “hvorend I finder dem”, som der står i koranen. De er med andre ord morderiske racister.

    Desuden mener radikale islamister, at slaveri bør tillades, og at det bør være tilladt at voldtage mindreårige barnebrude.

    Hvordan kan rigtige humanister – især feminister – gøre andet, end at tage fuldstændigt afstand fra islamisternes ultrareaktionære kvindesyn og ditto ideologi?

  81. Af Flemming Lau

    -

    J.L.
    Ja det er jo en ren tilståelsessag sag. Du har bare et problem…! Sørine Gotfredsen har aldrig mig bevist udtalt sig generaliserende og skåret alle muslimer over en kam. Med andre ord så er hun hverken racist, fremmedfjendsk eller muslimbasher. Hun har derimod sigtekornet rettet mod de rettroende muslimer der går indfor Sharialoven og som har et misogynt kvindesyn. Den nuancering mangler du adeles, med din vedblivende generalisering.

    Sørine Gotfredsen er kvinde, demokrat og præst og ikke en forskruet religiøs sekulær. Og hun ville svigte, ikke mindst de kvindelige kulturmuslimer, hvis det ikke det fremgik så tydeligt i hendes indlæg!

  82. Af J L

    -

    Rikke Nielsen
    Jeg har også meldt mig ud af Folkekirken, mest pga. de sorte præster, som jeg synes er for dominerende. Vi lever dog ikke under politibeskyttelse pga. vores udmeldelse.

    /Jesper Lund

  83. Af J L

    -

    Flemming Lau
    SG kunne godt tænke sig at det muslimske tørklæde blev forbudt i det offentlig rum. Det er ifølge hende et for stærkt symbol. Det er da generaliserende.

    /Jesper Lund

  84. Af Flemming Lau

    -

    J.L.
    Ca 50 000 kvindelige kulturmuslimer går ikke med tørklæde. 150 000 rettroende gør. Vi ved hvilket pres kultur muslimer er udsat for, hvad social kontrol angår! Tørklædet er et totalitært symbol for sharia loven.

    Går du indfor sharia loven…?

  85. Af J L

    -

    Flemming Lau
    Ja, jeg går ind for sharia loven. Det er derfor, jeg er ateist og meldt mig ud af Folkekirken.

    /Jesper Lund

  86. Af Flemming Lau

    -

    J.L.
    Nej, selvfølgelig går du ikke indfor Sharialoven, men hvorfor går du så indfor tørklædet og derved sætter kulturmuslimer under pres…?

  87. Af Jens Hansen

    -

    Nu har Uffe vistnok også en broder der skriver inde i avisen ,han ser lidt mere barsk ud og ligner et et åndelig mørke fra Ateistiks forening-det kan godt være disse er på hold med Einstein men de går glip af livet.?

  88. Af J L

    -

    Flemming Lau
    Jeg “går ikke ind for” tørklædet. Jeg bryder mig faktisk ikke om det, men respekterer religionsfrihed og går ind for at folk må klæde sig, som de vil i det offentlige rum. Derfor håber jeg også, at den tåbelige maskeringslovudkast ikke bliver vedtaget. Den vil blive en kraftig indgriben i min personlig frihed. Hvorfor skal jeg bruge hjerneceller på at vurdere om mit ansigt i visse situationer er så tildækket, at jeg er kriminel i det offentlige rum?

    /Jesper Lund

  89. Af J Nielsen

    -

    “Jeg “går ikke ind for” tørklædet. Jeg bryder mig faktisk ikke om det, men respekterer religionsfrihed og går ind for at folk må klæde sig, som de vil i det offentlige rum. Derfor håber jeg også, at den tåbelige maskeringslovudkast ikke bliver vedtaget. Den vil blive en kraftig indgriben i min personlig frihed. Hvorfor skal jeg bruge hjerneceller på at vurdere om mit ansigt i visse situationer er så tildækket, at jeg er kriminel i det offentlige rum?”

    Jeg er fuldstændigt enig. Det er forløjet at påstå, at nogen går ind for noget, blot fordi vedkommende ikke mener det skal forbydes. De to ting hænger ikke nødvendigvis sammen.

    Her vil man lovgive på grundlag af blot og bar irritation. Maskeret(!) som hensyn. Det er ikke en vej dette samfund skal ned ad.

  90. Af bent jensen

    -

    De samme partier som i 40 år har ført en politik der var blind, tåbelig og kortsynet, påstår nu at de vil kunne føre en fornuftig og meget bedre politik fremover. Det er naturligvis kun valgflæsk. De har påført utallige danskere store ulemper, uoprettelige skader og mange dødsfald, og fremover vil det kun blive værre og værre. Om et par år er vi en kopi af vanvids-Sverige. Se den korte a vis.

  91. Af bent jensen

    -

    I BT igår var der en artikel om at mændene i Danmark og EU er udsat for en sand heksejagt, organiseret af feminister, kommunister og kvindelige journalister. En året rundt hetz mod mændene, familierne og børnene er hvad der foregår. Især de røde radikale har travlt med at nedrakke og mistænkeliggøre mændene, og familie- og skilsmissebureaukratierne gør dem retsløse. Bureaukratierne er domineret af feminister, som også optræder hensynsløst overfor mange børn.

  92. Af Niels Poulsen

    -

    Gad vide, hvordan de uforholdsmæssigt mange ateister på denne blog vil forklare, at det er Frankrig, som er foregangsland for burka-forbud?

    Frankrig – landet for Oplysningen og menneskerettighederne, for kvindefrigørelse og ligestilling mellem kønnene, for den sekulære stat og multikultur.

  93. Af Niels Poulsen

    -

    Jeg er ikke den, som vil kritisere den danske grundlov. Men det er da bemærkelsesværdigt, at den vægter religionsfrihed højere end kvinderettigheder.

    I Frankrig har de kunnet gennemføre en rent burka-forbud. Det kan vi altså ikke i Danmark pga. den grundlov, som ateisterne ellers angriber 24-7. Tænk over det.

  94. Af J L

    -

    Niels Poulsen
    Frankrig nævner ikke ordene burka og niqab deres maskeringslov. Loven slår blot fast, at “ingen må bære en beklædning, som har til formål at skjule ansigtet i det offentlige rum”. Det samme som i det danske maskeringslovforslag. Dog formuleret på en anden måde.

    /Jesper Lund

Kommentarer er lukket.